Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Приемането ни в ЕС не ни направи европейци - трябва сами да решим да станем...
Автор: thomas Категория: Лични дневници
Прочетен: 2150883 Постинги: 141 Коментари: 3067
Постинги в блога от Януари, 2008 г.
Снощи пак ходих на кино. Където най-много обичам - в Арена. Френско при това (колко рядко се случва там да включват и такива филми в програмата). Филмът се казваше "Не казвай на никого" (Ne le dis a personne) и сигурно е най-слабо рекламираната премиера за последната година. Впрочем, като почти всеки европейски филм (някак си даже и българските се радват на много повече реклама, въпреки че рядко заслужават да се инвестира в тяхното рекламиране).

Добре, че залата беше малка, та двайсетината души в нея все пак правеха десетина процента запълване. Филмът беше много хубав, както и очаквах, след като бях видял рейтинга му от 7.4 в IMDB. Качествен трилър със заплетен сюжет, за какъвто и в Холивуд биха си мечтали. Може би обаче прекалено заплетен, за да го разбере тяхната масова публика, та сигурно затова е и останал да се прави в Европа. Филмът беше емблематичен и по отношение на това по какво се отличават европейските и холивудските филми. Ще опитам да дам основните точки. Очаквам и вашата подкрепа с още наблюдения за разликите...

1. Актьорите изглеждат като най-нормални хора. Мъжете не са с физиката на Супермен или Арнолд Шварценегер. Понякога, в моменти на върховна важност за живота им, успяват да надминат себе си физически, но не се отупват и да продължат невредими като спасителя на света Брус Уилис, след като са ги пребили. Задъхват се, когато ги гонят много дълго, накрая дори могат да преплетат крака и да се пребият от обикновено изтощение. При жените пък не се виждат само хубаво дупе и невероятни цици, нито лицата им приличат на свалени от корици на списания. Със сигурност можеш да срещнеш такива по улицата всеки ден, а в България - дори и доста по-издокарани.

2. Героите също приличат на най-нормални хора. Не са безгрешни, не са само добри или само лоши. Дори и ако са бандити, понякога стават добри и започват да помагат на някой съвсем нормален човек, може и с риск за "кариерата" си. Когато се издънят, даже им се налага да избягат, докато отмине бурята. Всички съвсем забележимо разполагат с някакви ограничения във възможностите си, точно като всеки един от нас.

3. Дори лентата, на която е сниман филма, прилича на една нормална лента. Дори подозирам, че създателите на тези филми нарочно използват разни филтри и "влошения" (обратното на подобрения) при обработката, за да ти създадат усещането, че гледаш нещо не през идеализиращите очи на могъщия Холивуд, а през собствената си любителска камера или може би бинокъл или дори просто око. Цветовете са умишлено ненапудрени, дори леко приглушени и изкривени, но създаващи максимално усещане за реалност на това, което виждаш.

Ако това дотук са предимства (за което много хора ще спорят с мен), европейското кино си има и сериозни "недостатъци". Както се изказа един от хората в публиката, докато здраво хрупаше пуканки, "Проблемът на тоя филм е, че не мога да разбера кой кой е". Това обобщава следните проблеми:

4. Героите не са типизирани, което ги прави по-трудни за визуално отличаване. Добрите не са с бели шапки, а лошите - с черни (както е било прието в уестърните) и ако прекалено силно хрупаш пуканки и отговаряш на всяко обаждане по GSM-а, докато си гледаш филма, можеш да изтървеш причинно-следствените връзки на това, което става на екрана. Главният герой не е висок, красив и снажен, а злодеят - дребен, як и грозен. Можеш наистина лесно да се объркаш, ако не следиш внимателно, защото и броят герои не е никак малък.

5. Действието е доста сложно и абсолютно нищо в целия филм не става случайно. Какъвто и дребен детайл да си забелязал, той по-късно се оказва важен и режисьорът ще те върне към него. Ако си го изпуснал, ще има да се чудиш откъде се е появил богът от машината (използван при древногръцките трагедии, за да донесе развръзката).

6. Големият екран, добрият звук и концентрираното следене на сюжета (по възможност без нищо за разсейване, дори и пуканки) са задължителни, за да можеш да се насладиш на детайлите. Допускам, че е необходимо и доста високо ниво на интелигентност, иначе може много бързо да се отегчиш. По тази причина Холивуд не прави такива филми, защото ще си загуби основната маса от зрители.

7. Специалните ефекти тук не се използват самоцелно. В целия филм май нямаше дори един мощен взрив, само малко преследване, зрелищно пешеходно пресичане на натоварена магистрала и една-две катастрофи, предизвикани от него. Въпреки това напрежението у зрителя е на такова ниво, че не можеш да заспиш, дори и да си много уморен. Значи имало и други, по-евтини начини да се поддържа вниманието. Ако перифразирам "не става само с гърмене, трябва и акъл".

Въпреки всичко, в един качествен съвременен европейски филм като този, не се забелязва недостиг на бюджет, няма претупани и недоизпипани моменти.
Категория: Изкуство
Прочетен: 10554 Коментари: 33 Гласове: 0
Последна промяна: 09.01.2008 15:53
Търсене

За този блог
Автор: thomas
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2150883
Постинги: 141
Коментари: 3067
Гласове: 4316
Календар
«  Януари, 2008  >>
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031