Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Приемането ни в ЕС не ни направи европейци - трябва сами да решим да станем...
Автор: thomas Категория: Лични дневници
Прочетен: 1466611 Постинги: 141 Коментари: 3076
Постинги в блога от Декември, 2009 г.
Винаги съм си мислел, че мошениците източват кредитните карти само на балъците. Днес обаче, след над 8 години използване на тази благина на цивилизацията за пазаруване онлайн, това най-после се случи и на мен. Въпреки че съм 100% сигурен, че в нито един момент не съм използвал кредитната си карта по безотговорен начин - никога не е била оставяна без надзор, никога не е пъхана в банкомат, никога не съм плащал с нея в съмнителни сайтове и на всичко отгоре преди по-малко от година беше сменена с друга по инициатива на банката заради подобни проблеми с голяма серия от VISA карти, все пак данните й някак си са изтекли и някой си купи някаква дрешка за малко над 200 паунда.

За щастие SMS известяването (много ми харесва тази услуга) ме уведоми за проблема сигурно няма и минута, след като беше извършена транзакцията. Като ми премина изненадата (10 секунди), веднага звъннах на телефона за откраднати карти на банката. След още минута разговор вече ми беше блокирана, за да се избегне риск от още злоупотреби. Дотук добре, и ако и всичко беше продължило толкова слънчево, сега нямаше да имам за какво да пиша.

Само че в България нещата рядко се случват безоблачно и дори и когато има всички предпоставки за това, все ще се намери кой да ги усложни - и то по начин, че да се чудиш да се смееш ли, или да ревеш.

И така, логичният ми следващ въпрос беше

- Добре, картата е вече блокирана, а сега какво да правя?

Крайно нелогичният отговор обаче беше:

- Сега изчакайте няколко дена, за да ви се осчетоводи транзакцията, и след това отидете в някой клон на банката, за да подадете заявка за оспорване на транзакцията.

Тъпо, нали? Да, и на мен така ми се струваше, и реших да опитам да потърся в диалог някакво по-добро решение.

- След оспорването, което се разглежда в рамките на 1-2 месеца, парите ще ви се върнат по сметката. Пропуснаха да ми обяснят, че ще се върнат, намалени с 10%, но не повече от 20 лева (за разглеждането на случая), ама нейсе.

- Добре де - попитах аз. Нали тези пари са току-що взети от картата? Няма и 10 минути от момента на плащането? Не може ли да се направи нещо просто за да не се състои доставката на стоката на измамника?

- Не, нищо не може да се направи - беше отговорът. Системата работи по такъв начин, че банката няма как да откаже да даде парите на търговеца.

- Добре бе, хора. Аз ви докладвам за измама. При това по гореща следа. Нямате ли как да направите нещо, за да я предотвратите тази измама!? Сигурно имате нужните контакти и с VISA, и с търговеца отсреща, и с полицията тук и във Великобритания - можете да направите много неща или за да спрете доставката, или за да заловите този, който си е поръчал дрехата!

- Това не е наша практика. Ако вие искате, можете да подадете жалба в полицията.

Тук вече нямаше какво повече да кажа, затова преминах към най-логичния въпрос.

- Добре, а има ли смисъл аз да се свържа с търговеца и да му кажа, че не съм правил аз тази поръчка?

- Ами разбира се, можете да го направите, и ако той не е изпратил още стоката, може да върне парите в картата веднага.

Почувствах се като в оня виц, в който лъвът тероризирал цялата гора, като всеки път като срещнел някое животно, му казвал примерно "Ти ще си ми за обяд в понеделник, ще те чакам пред бърлогата си в 12:00 часа. Въпроси има ли?". Животните се панирали, всичките казвали "ОК, ще дойда, нямам въпроси", лъвът си записвал резервацията в един тефтер. След това отивали да си оплакват жестоката съдба и последните дни от живота си. Един ден лъвът срещнал заека и му казал традиционната реплика. Само че заекът казал, че има един въпрос. "А може ли да не идвам?" - попитал той. "Може бе, Зайо, може!" - отговорил лъвът и го задраскал от списъка.

Та излезе, че мога да спра сделката и да попреча на измамата да се случи. След 5 минути го бях направил. Хората в магазина бяха изключително любезни, попитаха ме за точната сума, за часа на транзакцията и за моето име, и казаха, че няма никакъв проблем и заявката на "купувача" ще бъде спряна, стоката му няма да бъде доставена, а парите ще ми се върнат по сметката. При това - най-вероятно 100% от тях, както се случва винаги при някаква отказана поръчка или погрешно платени пари.

Какви бяха предимствота на моя вариант пред официално препоръчания от банката?

1. Измамникът няма да си получи стоката, която вече мисли, че му е в кърпа вързана. Струва ми се, че това е едно ГОЛЯМО предимство.

2. Банката няма да се занимава с безумни кореспонденции с VISA, в които да се мъчат да изяснят има ли измама или няма, и така да губят ценно време и на служителите на банката тук, и на тези на VISA някъде в САЩ (предполагам).

3. Няма да губят и пари - независимо дали те самите или онези, които им застраховат рисковете от подобни случки. Мисля, че и това е едно достатъчно голямо предимство.

Единственият "недостатък" на моя вариант беше, че от него банката нямаше да получи 10% от оспорената транзакция като такса за самото оспорване. Но това ми прилича на личен лекар, който ти препоръчва за лечение на настинка да се изкъпеш и да излезеш на балкона гол, за да може да хванеш бронхопневмония, от чието лечение вече може да спечели доста повече.

Почувствах се много горд от постигнатото и се обадих отново на банката, за да ги уведомя, че съм успял да спра сделката и да питам какво трябва да направя, за да имам възможно най-скоро все пак действаща карта - очевидно на тази вече не може да се разчита, след като данните й са изтекли и се намират в ръцете на мошеници.

- Няма проблем - казаха ми - трябва да ви я пуснем за преиздаване, ще ви струва 30 лева.

- Добре де, защо да ми струва 30 лева?! Тя и без това изтича през януари, когато ще ми я преиздадете безплатно!?

- А, може и така - просто изчакайте до януари.

Тук вече в мен се обади бизнесменът и се чудеше да плаче, или да се смее на анти-бизнес логиката на безгрижната служителка. Вместо да направят всичко възможно да получа нова карта по най-бързия начин, за да мога да пазарувам с нея, което е изключително вероятно покрай предстоящите празници, те ме съветват да почакам един месец, през който да бъда без карта, което значи - без шанс те да спечелят нещо от моите покупки.

МТел може и да са гадни за някои неща, но когато някой от нашата група си загуби СИМ картата (която със сигурност струва повече от пластиката на кредитната карта), до 24 часа по куриер получаваме безплатно нова карта, защото те разбират прекрасно, че всеки ден без карта означава време, през което не можем да им даваме пари.

Но в тази банка ми дадоха избор - или да си платя (за нещо, което изобщо не е по моя вина, при това проверих в тарифата - изрично е записано, че тези пари се дължат за "изгубена или увредена карта", а моята си е жива и здрава), или да постоя без карта в най-силния за търговията месец в годината - време, пред което нищо чудно от покупки да изкарат от мен много повече, отколкото от това да ми извият ръцете за преиздаване на една карта, която е дискредитирана съвсем не по моя вина, а поради несъвършенството на самата система.

Е, въпросът вече е отнесен на по-високо ниво, заедно с името на "инициативната" служителка. Надявам се и на скорошен отговор. Ще пиша :-)
Категория: Бизнес
Прочетен: 34631 Коментари: 55 Гласове: 17
Последна промяна: 09.12.2009 09:14
Търсене

За този блог
Автор: thomas
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1466611
Постинги: 141
Коментари: 3076
Гласове: 4313
Календар
«  Декември, 2009  >>
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031