Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Приемането ни в ЕС не ни направи европейци - трябва сами да решим да станем...
Автор: thomas Категория: Лични дневници
Прочетен: 1611789 Постинги: 141 Коментари: 3076
Постинги в блога от 05.04.2010 г.
Дойде време пак да ви занимая с моите стари любимци от ЧЕЗ Електро България.

Впрочем, чудех се дали да сложа кавички около любимци, защото предишния път май ги представих в положителна светлина - бяха обърнали моментално и сериозно внимание на моя жалба за безумно чести прекъсвания на електроподаването, установили виновния трафопост, отстранили повредата из основи, след което имах период от може би повече от 9 месеца без нито едно спиране на тока - направо рекордно постижение за нашата малка, но толкова зле функционираща страна.

Но разбира се, през повечето време, когато общувам с тях (практически винаги по повод разни аварии, ремонти и т.н., които просто ми разказват играта на работата), се сещам само за оня виц, в който човек звъни на телефона за клиенти и казва:

- Ало, Топлофикация ли е?
- Не, Електроснабдяване е.
- А, нищо! И на вас да ви *** майката!

Вън от безполезността на телефона за обслужване на клиенти обаче мога да кажа, че като цяло съм доста доволен от начина, по който се работи с ЧЕЗ - електронни фактури, плащане през ePay, възможност за онлайн заявяване на консумация във връзка с тримесечното отчитане... изобщо системата за мен работеше, и то добре. Даже изобщо не съм им се сърдил за тримесечното отчитане, което толкова дразнеше повечето хора и дори държавата. Защото какво толкова - ако си знаеш приблизителната консумация по сезони, винаги можеш да си заявиш такива междинни вноски, че изравнителната да не е много различна от тях. Нещо повече, ако предпочиташ така, хората ти дават шанс да си заявиш почти нулеви вноски, с което да си отложиш плащането на задълженията до веднъж на тримесечие - т.е. ЧЕЗ доброволно се съгласява да ти бъде един приличен безлихвен кредитор, само и само да избегне ежемесечното отчитане, което явно му хаби прекалено голям ресурс.

Логично е обаче, когато го правят веднъж на три месеца, поне тогава да го правят качествено.

През този отоплителен сезон опитах да си дам малко повече комфорт и си вдигнах градусите с 1-2 спрямо миналата година, защото бях достатъчно щастлив от факта, че предишната година успях да сваля цената на отоплението си повече от два пъти въпреки студената зима и покачващите се цени на тока - благодарение на използването на климатици вместо електрическо котле. На всичко отгоре добавих и един конвектор за единия край на едно голямо помещение, което климатикът определено имаше проблем да отопли равномерно. Иначе казано, увеличих си и градусите, към които се стремя, увеличих си и инсталираната мощност, при това с уред, който изобщо не е с КПД като на климатик.

И така, логично очаквах, предвид още леко повишените цени и увеличената ми консумация, сметката ми да е по-висока от миналогодишната. Въпреки това си заложих за междинни плащания сума, равна на миналогодишната, с ясното съзнание, че накрая ще трябва да си я изравня с едно по-голямо плащане на последния наистина студен месец (февруари). При среден разход от малко над 200 лева на зимен месец за миналата година, през тази очаквах разходът да се качи на 250-270 лева на месец. При заложени междинни плащания от 200 лева за декември и януари, очаквах изравнителната сметка за февруари да бъде в порядъка на 350-400 лева.

В този смисъл бях много приятно изненадан, когато я получих, и тя се оказа... 100 лева. Започнах да си давам всякакви разумни обяснения за случилото се... Първо, може би зимата е била малко по мека. Второ, може би фактът, че съм задал за поддържане по-високи градуси, без да ги намалявам дори за времето, когато не съм у дома, за да избегна неприятното усещане на студ, когато се прибирам, е подобрило ефективността на работа на климатиците, на които не им се е налагало да наваксват голяма температурна разлика всяка вечер. Трето, може би конвекторът само е помогнал на климатика в хола, като е поел част от неговата задача в най-студените дни, когато той всъщност се мъчи, непрекъснато превключва на размразяване на външното тяло и въпреки това не успява да стопли добре. Четвърто, може би всъщност не е имало поскъпване на цената на киловатчас (признавам си, че не следя тези цени в детайли и рядко сравнявам годишното оскъпяване).

Изобщо, както винаги при приятните изненади, рядко си задаваш въпроса защо ти се случва хубавото - явно ти се случва, защото си готин и умен, и толкова! :-)

Платих и заживях спокойно. Оставаше само месец март, който все пак нито е толкова студен, колкото януари и февруари, пък дори и да е, поне е последен. Така че дори и една сметка от още 200 лева за него няма да ме уплаши.

Наивно.

Добре, че поне не беше на 1 април, но все пак на 2 април сутринта се събудих с един мейл, в който от ePay ми казваха, че дължа на ЧЕЗ Електро България 599.89 лева. За един месец, защото това беше точно месецът, в който отново влизаше в сила ежемесечното отчитане на електромерите.

Не ми оставаше нищо друго, освен да погледна киловатчасите във фактурата и да ги сверя с тези на електромера си, преди да предприема действия спрямо ЧЕЗ Електро. Възможностите бяха две: или ми бяха сбъркали отчета за месец март, или бяха сбъркали при предишния, през февруари. Първото щеше да е по-приятен вариант, защото оставаше само да оспоря показанията и сметката ми да бъде коригирана. Не знам защо обаче ми се струваше по-вероятен вторият вариант.

Така се и оказа. Показанията в момента бяха близки, но по-високи от отчетените в последната фактура. Това означаваше само едно - че общата ми сметка за декември, януари, февруари и март е всъщност 1100 лева, което прави 275 лева на месец - много по-логично от онези средни 166 лева на месец, които се бяха получили за първите 3 месеца.

Но повече от ясно е и нещо друго: няма как консумацията ми през март да надвишава 3.6 пъти изразходваното през всеки от предишните 3 месеца, които са забележимо по-студени от март. Както забелязвате, излиза, че през март аз съм изхабил повече електроенергия, отколкото през предишните 3 месеца, взети заедно!

Изводът, който се налага от всичко това, е само един. Че предишният отчет е бил пълно менте. Че онзи, на когото му се плаща да отиде до моето табло и да ми свали показанията на електромера, е предпочел да свърши тази работа от уюта на своя дом, седейки пред своя лаптоп.

Е, аз не отричам, че дължа тези пари. Не твърдя и че съм измамен със сметката. Твърдя обаче, че съм ЗАБЛУДЕН и ПОДВЕДЕН. Защото след 3 месеца, в които се бях "глезил" (ако може да се нарече така желанието да живееш в що-годен комфротна среда) и накрая имах толкова малка сметка, през март със сигурност този грешен отчет е променил потребителското ми поведение и ме е накарало още повече да "отворя кранчето". А пък закъснялото обявяване на задължение със сигурност ми проваля плановете на разходите, защото съгласно дадените в края на февруари официални показания, аз вече съм си изчислил общия бюджет и реализираните "икономии" вече съм ги нарочил за нещо друго, примерно пътуване - в края на краищата с 400 лева човек може да си купи самолетен билет до почти всяко място в Европа, за някои по-популярни дестинации това може да ти е цената и на цялото пътуване.

И освен заблуден и подведен, аз се чувствам и разочарован. Разочарован, че ще трябва да платя много повече, отколкото ми е било предварително обещано. И от това, че плащам на някакви хора, за да си вършат работата (да, отчитането на елекромерите е нещо, за което ние, клиентите плащаме с част от сметките си и това вече дори е отразено в специална такса), а те си гледат кефа и пишат наизуст.

Искам обаче и ЧЕЗ Електро да се разочароват. Защото и те плащат на някой (макар и с моите пари), за да им дава той верни отчети и на базата на тези отчети те да си събират от клиентите дължимите суми. А този някой, само защото го е домързяло да дойде до моето табло, е написал стойност, която ощетява фирмата, която му плаща, с около 400 лева, пък макар и само за един месец. Но аз съм сигурен, че той не е проспал само моя електромер, проверката на случая най-вероятно ще покаже подобни невъзможни разпределения на консумацията на потребителите и на много други места. Нещо, от което ЧЕЗ биха могли да си направят доста полезни изводи, на което тепърва предстои да видим дали са способни.
Категория: Бизнес
Прочетен: 2816 Коментари: 3 Гласове: 1
Последна промяна: 26.04.2010 17:48
Търсене

За този блог
Автор: thomas
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1611789
Постинги: 141
Коментари: 3076
Гласове: 4314
Календар
«  Април, 2010  >>
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930