Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Приемането ни в ЕС не ни направи европейци - трябва сами да решим да станем...
Автор: thomas Категория: Лични дневници
Прочетен: 1633738 Постинги: 141 Коментари: 3076
Постинги в блога от 01.06.2010 г.
Отдавна съм почитател на електронните плащания. Не само онези, с които можеш да платиш стока или услуга на другия край на света, но и далеч по-прозаичните, като това да си платиш тока, водата, кабелната телевизия или... данъците. Защото точно тези, последните, пестят време, разкарване и висене по опашки.

На теория всичко е наред. На практика поне у нас проблемите в системите за плащане са такива, че поне от моя гледна точка са способни да откажат голяма част от хората, които биха желали да плащат по този начин, а спестеното от разкарване и висене по опашки време ти го изяждат зле проектираните системи, в които нужната информация или е на най-безобразни и нелогични места, или просто отсъства.

Вече съм писал за тези проблеми няколко пъти...

Защо няма да ги стигнем или как се работи с Търговския регистър

Интернет приключения с НАП или хубава работа, ама българска

Интересното е, че особено втората от тези статии ми беше безкрайно полезна и година по-късно, когато сам трябваше да ровя из дебрите на същия проблем, опитвайки се просто да си платя следващия личен данък, но и това не беше достатъчно, та трябваше да направя и още 1-2 обаждания по телефона, за да успея да се справя. И отговорите само потвърждаваха, че в системата нещата не са наред, но аз да се престоря, че са, и да давам напред.

Лошото е, че от година на година, вместо да се усъвършенстват, тези системи, които са съществена част от лицето на електронното ни правителство, стават все по-объркани, все по-нелогични, несвързани и изглеждащи като кръпки от една

Лично аз не виждам логика в това местните данъци и такси, които едно време бяха включени в интернет системата на НАП, вече да не са там. Не виждам и причина, след като вече не са там, модулът, който ги е обслужвал, да не бъде вграден в сайтовете на съответните общини. Но не. Например в сайта на община Триадица, която ме интересуваше в случая, можеш да прочетеш биографията на кмета, историята на района, новини около някакви мероприятия и всякакви подобни глупости, но нямаш линк към каквото и да е, свързано с местните данъци и такси. Или поне някакъв телефон, на който можеш да получиш информация в тази посока!

Както и да е, да е жив и здрав Google, та ме заведе на някаква вътрешна страница на Столична община (http://www.sofia.bg/mdt.asp), в която бяха изброени телефоните на отделните районни служби за местни данъци и такси.

Всъщност защо ми трябваше да се свържа с тях?

ePay предлага достатъчно удобен начин за плащане онлайн на местни данъци и такси. Само трябва да разполагаш с известието, което трябва да са ти пратили от общината, с акаунт в системата, и вече можеш да платиш.

Да, но какво правиш, ако не си получил такова известие за съответната година (оказа се, че тази година съвсем не само аз, но и още доста хора, които познавам, не са си го получили)? Очевидно задължението да си платиш местните данъци и такси, не се отменя, само че системата на ePay става абсолютно безполезна. Защото за да я ползваш, се изисква да имаш информация за партидния номер на имотите, за които ще плащаш, както и да знаеш КОЛКО данък и такса смет всъщност дължиш за тях.

А тази информация не е предвидено да можеш да я получиш където и да е онлайн. И се налага да разчиташ на хора, на които надали им е това работата, и на тяхната услужливост.

Вчера звънях дълго и безутешно на трите телефона, които бяха дадени в сайта на Столична община като телефони за контакт със службата за местни данъци и такси на район Триадица и след повече от час опити най-после на третия от тях ми вдигна някаква жена, която ми обясни, че това е счетоводството. Аз й обясних каква информация търся, тя каза, че би могла да ми помогне, но утре, защото днес (т.е. вчера, на 31 май) приключва месеца.

Окей. Звъннах днес. Пак трябваше да проведа 10-минутно преследване на телефоните, на които отново никой не вдигаше, но на края на същия телефон, на който успях и вчера, ми вдигна същата жена, която дори помнеше случая. Казах си ЕГН-то и за няколко минути тя ми продиктува това, което дължа, включително и лихвите за просрочие, каквото се оказа, че вече имам, защото не съм си платил първата задължителна вноска преди края на април. Защо имам лихви за просрочие, при положение, че изобщо не съм бил уведомен по надлежния ред, е отделна тема, но понеже не ми се водят спорове за общо 1.23 лв. в общо осем позиции, тази тема я оставям за някой друг път.

Важното е, че накрая имах нужните данни, за да мога за 5 минути да свърша цялата работа през ePay.bg. Koито, впрочем, след като искат да печелят от тази дейност, не беше лошо също да знаят към кого трябва да се обърна, за да мога след това да ползвам тяхната система (което е техният източник на печалба).

Този път искам само да кажа, че е крайно несериозно да не полагаш каквито и да е усилия за това да информираш гражданите за техните задължения активно (изпращането на традиционните известия по някаква фирма, която явно е значително по-безотговорна и от Български пощи и за която тази година има купища доказателства, че си е свършила работата през пръсти, ми носи лошо послание за това накъде върви държавната администрация), да не им предоставяш удобен начин, по който те сами да могат да си ги проверят, и в крайна сметка проверяването да зависи от способността да търсиш, проучваш, питаш и получаваш информация по телефона под формата на услуга от страна на някой, на който това видимо не му е работа изобщо - всичко това е крайно несериозно и много вредно.

Вредно, защото губи време на всички - и на гражданите, и на служителите на администрацията, които не само дават справки на случаен глас по телефона, който е казал нечие ЕГН, но и губят много време, за да диктуват числова информация по толова бавен (а и не особено надежден) начин.

А всичко това би могло да се реши толкова просто със средствата на информационните технологии! Особено ако се търси подобно ниво на незащитеност на личната информация, каквото предлагат телефонните справки! :-)
Категория: Политика
Прочетен: 4538 Коментари: 3 Гласове: 0
Последна промяна: 01.06.2010 13:40
Търсене

За този блог
Автор: thomas
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1633738
Постинги: 141
Коментари: 3076
Гласове: 4314
Календар
«  Юни, 2010  >>
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930