Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.01.2007 22:49 - Работното време в Европа (и в България)
Автор: thomas Категория: Бизнес   
Прочетен: 8022 Коментари: 18 Гласове:
0

Последна промяна: 06.02.2007 07:39

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Днес явно ми беше ден за шопинг. След като по обяд се сдобих с нов фотоапарат и един много хубав обектив, по-късно следобяд реших да си напазарувам и аксесоари за новата баня. Принципно елементарна задача. Освен ако не трябваше да я решавам в България. Няма да коментирам доста бедния избор въпреки многото места, на които се продават подобни стоки, а нещо много по-елементарно, което днес ми избоде очите - грубото разминаване между официално и реално работно време на водещи софийски магазини.

Въпреки че се намирах доста далеч от там, реших да отида на мястото, където бях видял няколко интересни модела при последното си посещение на това място: става дума за новия Декор керамик на бул. Сливница (красиво подреден, прилично зареден и обилно рекламиран по интериорните списания с лика на Гала шоурум за обзавеждане за бани). Пристигнах там в 16:20, за да заваря вратите му вече заключени, а вътре някакви служителки нещо си правят на бюрата. Не успях дори да си говоря с тях, защото нямаха никакво желание да ми отворят и обяснят защо не работят, но поне с жестове и погледи се разбрахме, че вече е затворено. Нормално, събота е - казах си аз.

Разбира се, погледнах какво пише на стъклената врата, през която си говорехме, и видях, че работното време в събота наистина е малко късичко, но все пак беше до 16:30. Предвид, че добре знаех какво търся, от 16:20 до 16:30 направо щях да си свърша работата и да им оставя една прилична сума. Но не би - явно, че на дамите вече им се ходеше и изобщо не искаха да мислят повече за работа.

"Щом не искате - няма да ви дам парите си", казах си аз и тръгнах към едно още по-лъскаво и красиво място, за което се надявах, че ще работи до по-късен час. Става дума за Summer на Стамболийски. Почти срещу него се намира и шоурумът на Форма Д, където също бях забелязал интересни аксесоари преди известно време, но в този час (16:35) не беше просто затворено, ами и решетките бяха пуснати.

Всъщност, на това даже се зарадвах, защото щеше да ме изкушава, ако работи, а пък съм се зарекъл там да не пазарувам. Защо ли? Там не заради работното време, ами защото преди месец-два ми казаха при едно пазаруване "а дали нямате по-хубава 50 левова банкнота, че тази ми се вижда малко старичка".

Вярно, тогава заради тази проява на самозабравилата се продавачка се стигна до тежки извинения от управителката, придружени с разтреперан глас, плюс, надявам се, искрена молитва да не подам оплакване от магазина в Комисията за защита на потребителите, но все пак лошото чувство си остана :-)

Та така, влязох в Summer. Много голям и много скъп шоурум, на улица с много висок наем, особено при площта, която заема той. С две думи, място, което би трябвало да има явен интерес да продава.

И какво да видя? Уж е отворено, но една дама, която май трябваше да ме обслужи, каза че се канят да си тръгват (самата тя си обличаше палтото), но все пак попита какво търся, аз обясних, а тя ми каза, че за съжаление в момента имат само няколко модела и от никой от тях практически нямало пълен комплект, така че по-добре да съм се отбиел другата седмица. Не пожелаха изобщо и да ми покажат какво точно представляват тези модели, че да видя има ли за какво да се отбивам.

Тръгнах си и оттам. Пак погледнах за работното време на вратата и какво да видя?! В събота работят до 18:00. А в този момент нямаше още и 16:45. Хайде, Декор керамик бяха затворили 10 минути преди края (или поне аз тогава отидох при тях), но тук ставаше дума за час и 15 минути по-ранно запразняване.

До скоро се сърдех на германците, че магазините им, след като работят до 20:00 вечерта, не можеш да ги накраш и една минута след това да те обслужат. Дори един път ми се беше случило да се отправям към пробните в един голям магазин в 19:52 и един служител да ми каже "няма да имате време да пробвате тези дрехи". Човекът имаше предвид, че докато пробвам 2 костюма и реша дали ще ги купувам, вече няма да мога да бъда на касата преди 20:00. Но не един път ми се е случвало, след като вече съм застанал на касата, да продължат обслужването и до 20:10, ако има необслужени клиенти. И никога, ама никога не ми се е случвало да намеря някой магазин затворен дори и минута преди официално обявения час. То иначе за какво ги обявяват тези часове?!

Но тук нещата явно отиват не към Европа, а към социалистическото време, когато собственик на всички магазини беше държавата. Вярно, днес не е тя, но пък собствениците също имат нужда от почивка и поне в по-богатите фирми (като двете, които описах по-горе), съботите са оставени в ръцете на персонала, който си прави каквото си иска.

От цялата излагация на Декор керамик и Summer спечели Мосю Бриколаж, който и в 19:05, когато излязох оттам с пълна количка с покупки, си работеше с пълна пара.

Нещо поевропейчването ни и в областта на обслужването се отлага за неопределено време. Лошото е, че ми се струва, че днес в това отношение сме по-далеч от Европа, отколкото бяхме преди 10-12 години. Нищо че днешните магазини са далеч по-лъскави и красиви.


Тагове:   България,


Гласувай:
0
0



1. andreytcho - Може да е грешно в Америка
14.01.2007 15:03
Клиента е винаги прав, но там става ли дума за пари, ще ти ги вземат дори и да се моткаш 3 часа след работно време и да пробваш дрехи за $20. А може и да не купиш но хората не те гонят.
Само дето има БГ бизнеси които дори в Америка работят на подобен принцип, да не говорим за посолството :)) Българина е проблема за жалост.
цитирай
2. анонимен - Ха, ха
16.01.2007 00:15
как обслужването да бъде европейско, когато минималната работна заплата е "европейска"- цели 180 кинта.Естествено, че на никой не му се работи за толкова "много" пари, дреме им на работещите в сферата на обслужването, и не само, дали ще ти вземат парите, дали ще те спечелят като клиент. А и виж хората по улиците- забързани, измъчени, злобни. Странно им е, чуждо им е да се усмихват.
цитирай
3. dosheva - Да :):)
16.01.2007 09:50
На мен ми се случи подобно нещо и тук в Бургас. Бях изумена.
Но..като размислиш, според мен проблема наистина идва от заплащането. Ако всички бачкаха на % / в което пък са се опитвали да ме убежават - че всички продавачки в центъра били на %/ - някакси ще са по-отговорни към клиентите. Аз работя до 18.30, но с удоволствие оставам ако иска някой да си купи нещо. Е, аз взимам и % за това.... и тук вече идват шефовете. А и те са виновни продавачки да затварят 1 час по-рано. Аз имах случай, когато единия шеф ми се обади 1 час по-рано, и ми се прави на добър..."айде тръгвай си ако искаш", ама...аз не - не е отговорно към клиентите. :):):)
цитирай
4. thomas - Заплащането сигурно е проблем...
16.01.2007 10:34
Заплащането сигурно е проблем, особено ако някой наистина получава по 180 лева и те не зависят от това дали е продал повече или по-малко...

Но да се чудиш защо някой получава такава заплата, след като цените на стоките, особено в последните две-три години, стигнаха до, че и над "европейските". Не говорим само за хранителни стоки, където този абсурд също е факт, но и за много стоки за дома.

Наскоро един познат (студент във Франкфурт) беше стигнал дотам, че обмисляше как да си докара ламиниран паркет оттам за коледен подарък на родителите си в Стара Загора, защото излизал доста по-евтино, отколкото у нас. Накрая го разубедих, защото все пак 200 кила свръхбагаж на летището щяха да му излязат през носа.

Но германците, със доходите си от по 1500-2000 евро, си купуват от онзи, по-евтиния. Както и интериорни врати от MDF там има за по 29 евро! Тук под 120 лева се оказа, че не можеш и картонена да си купиш. Вярно, това не са нормални цени - това са цени на промоции и разпродажби, но такива има непрекъснато и то често при по-богат избор, отколкото тук ни дава нормалното предлагане ;-)

Впрочем, не е толкова важно колко е тази измислена величина, минималната работна заплата. Важно е колко е реалната. И дали тези, които я получават, изобщо я заслужават дори и нея.

Но със или без заплати, струва ми се, че основното, което пречи на доброто обслужване на клиентите, е толкова характерната за тук злоба и неуслужливост. Много сме гостоприемни, много сме дружелюбни, но само на думи - по-точно, когато срещу нас стои някой наивен чужденец, когото в замяна на дружелюбността си ще можем да "порежем". Спрямо българите, които са нащрек за всякаква измама, се прилага това, което ни каза веднъж една сервитьорка на Слънчев бряг:

"Фрешовете са по 4 лева. Вие сте българи, вас няма за какво да ви лъжа".
цитирай
5. dosheva - ооо,
16.01.2007 14:33
тва със сервитьорството направо ме вбесява. А съм работила като серивитьорка доста. И най-тъпото е, че даже не могат да се наговорят всички в заведението да продават на едни и същи цени. Те хората пият бира...на единия бар - 3 лв., на другия 4, на третия - 6 /в едно и също заведение/. А аз като им я продам за 2, и те ми обясняват, че съм хубав човек.

А за цените.
"и то често при по-богат избор, отколкото тук ни дава нормалното предлагане ;-)"
Точно това е отговора. Няма конкуренция. Следователно - клиента няма и избор. Не са ни разработени още пазарите толкова добре, че клиента наистина да е цар.
Аз например като не харесам нещо в някое заведение и с приятеля ми се бъзикаме и казваме, че го "уволняваме". Работниците не могат да разберат, че макар и коствено клиента им дава заплатата.
И пак ще кажа, с риск да се повторя, голяма вина имат и шефовете. Не може на мен шефа ми да ми каже "айде...събота е, затваряй по-рано и си тръгвай", а пък аз щото съм съвестна към хората да си спазвам работното време,. ....тва със съвестта не може да ни оправи икономиката!

Ще се променят нещата...ама трябва време. :):):)
цитирай
6. milionche - Да, няма бизнес култура у нас!
18.01.2007 09:27
Клиентът никъде не се уважава, въпреки че идва с парите си! Много е дразнещо това! Аз често говоря с дъщеря си на тази тема и тя вече знае, че щоми е клиент и отива да похарчи пари - независимо къде и за каква покупка - трябва да я уважават!
цитирай
7. анонимен - За недоволните
06.04.2007 12:46
Много ми е интересно, въпросния господин, защо не е бил на работа в този ранен саботен час 16:10 :)). Ами банките като затварят в 16.00 защо не пише за тях :)). Частния бизнес в България се развива много добре през последните години и обслужването се подобрява все повече и повече. А за Бриколаж няма какво да кажа, прекупвачи работещи с безобразни надценки и ниско качествена стока.
цитирай
8. thomas - На вратата пишеше...
06.04.2007 13:03
На вратата пишеше, че този магазин работи до 16:30. Следователно в 16:10 трябваше да стои отворен и да приема клиенти. И впрочем магазини като този работят с доста по-солени надценки от "прекупвача" Бриколаж. Но това е обяснимо - първо обектите им са нови и много по-луксозни от халетата на Мосю Бриколаж. И второ реализират в пъти по-малки обороти.

Надявам се, че последният коментар е от някой, дето са го наказали след написаното от мен тук ;-)
цитирай
9. анонимен - ВСЕКИ В ТАЗИ СТРАНА СИ ИМА ПРАВО НА ...
06.04.2007 18:54
ВСЕКИ В ТАЗИ СТРАНА СИ ИМА ПРАВО НА МНЕНИЕ. ЗА МЕН ДЕКОР ЦЕНТЪР СИ Е МНОГО ДОБЪР МАГАЗИН. И АЗ САМ КУПУВАЛ ОТ БРИКОЛАЖ, НО ОТ ГЛЕДНА ТОЧКА НА КОНСУЛТАЦИЯ И ОБСЛУЖВАНЕ Е НА СВЕТЛИНИНИ ГОДИНИ. ЩО СЕ ОТНАСЯ ДО ФОРМА-Д ТАМ НАИСТИНА Е ДОСТА СКЪПИЧКО, НО И ПРОДУКТИТЕ ИМ СА ДОСТА ЛЪСКАВИ.
А БРИКОЛАЖ СА СИ МОШЕНИЦИ ОТ КЛАСА. НЕ ВИ ПОЖЕЛАВАМ ДА ИМАТЕ НЯКАКВА РЕКЛАМАЦИЯ ТАМ.
цитирай
10. thomas - И в това има доста истина...
06.04.2007 21:51
Само че защо с това КРЕЩЕНЕ!? ;-)

Така е. Аз вече съм пазарувал и от трите. Форма-Д ми продадоха на добри цени испански мебели за баня, драстично по-хубави от българските, които струват почти същото. Италианска кухня от Selamore ми излезе доста по-евтино от българска на Ралица, да не говорим за качеството, а пък италианските и немски мебели на Канор превъзхождат по качество и ниски цени всичко, правено тук...

Но не това е темата. Темата е за спазването на правилата в бизнеса, едно от които се казва РАБОТНО ВРЕМЕ. Клиентът може и да няма винаги право, но със сигурност има право да му се обърне внимание, когато се появи във времето, официално обявено от самия магазин за работно.
цитирай
11. анонимен - Аз също се надявам........
03.05.2007 13:34
Аз също като thomas се надявам предпоследният коментар да е от някой наказан по повод написаното. Всъщност, почти съм убедена, защото.........Ами вижте му правописа: "сам" вместо "съм"; "саботен" вместо "съботен". А и отработения рефлекс на "пишман" магазинерките на всеки опит на клиентите да защитят правата си да отговарят с двоен по мощ контраудар - "Защо той не е на работа?" /?!?/ Ами, например, за да ви издеби преди да ви е дошла музата да си тръгнете без време. Но не би.......
цитирай
12. анонимен - Работното време в Европа (и в България)
01.04.2008 18:50
Аз съм работещ в тази сфера на търговията от която се оплаквате и мога да ви кажа под секрет че даже съм и управител на ООД. С мъка на сърцето ще ви кажа че съжалявам за социализма защото тогава имаше 2-3 вида плочки и социопати като тебе thomas се молеха да им се бутне нещо запазено под рафта и за да го купят правеха списъци и спяха пред магазините и си правеха проверка на всеки кръгъл час за да видят кой е издържал ...
thomas ти трябва да дойдеш да се оплачеш от мои работници и да видиш че аз държа повече на персонала си от колкото на лигльовци като тебе и тази milionche дето си мисли че целия свят се върти около нея и смръдливите и пари.
Предпочитам да работя с хора които знаят какво искат и правят всичко възможно да улеснят персонала ми а не да циврят по БЛОГ-овете като вдовица за х....й !!!
цитирай
13. анонимен - thomas - Не можа ли да изчакаш още малко?!
01.04.2008 19:59
Намерил си с какво да се хвалиш!!! От както София се напълни със селяни като тебе дето искат светът да се върти около тях ще има и потърпевши да страдат ... заради малоценноста на някой провинциалист "малоумник" който е допълзял в столицата ни и се е "уредил" да мениджърства някаква фирмичка на свой роднина. Жалко че си изповядва мемоарите като някоя гейша !
цитирай
14. thomas - Айде стига толкова...
02.04.2008 11:58
Предлагам тази тема си остане във времето, в което е писана и да отразява събитието, което я е породило. От новите коментари ще оставя само воинстващата ограничесност на "новия търговец" - собственик на бизнес, който още си жалее за двата вида плочки при социализма и даването им под рафта на онзи, който му е симпатичен: това мнение поне обяснява защо и днес продължаваме да имаме лошо обслужване, почти нулев избор и защо Европа ще ни е все толкова далече...
цитирай
15. анонимен - ники продавач от пазарджик
02.04.2008 15:47
Хехххххехе колко удобно е да се трият неудобните коментари които критикуват рапоня thomas хаххааааххххаа . Оправдай се ако не те е срам бастунчо ;))
цитирай
16. thomas - Мдааа
02.04.2008 15:53
Лошото възпитание на някои лиши всички анонимни от правото да се изказват в моя блог :-)

P.S. И някои неанонимни - също...
цитирай
17. ncuxonam79 - ЧУКУНДУР си ти thomas то си ти и личи ...
05.04.2008 17:29
ЧУКУНДУР си ти thomas то си ти и личи на снимката махни я поне да не плашиш читателите и писателите в твоя нещастен блог. Ти ще триеш ние ще те плюем още повече да видиме кой ще издържи по-дълго. Голем си ПУСТИНЯК що не вземеш да поемеш към Сахара д'еба твойта майка стара 8===) (0)
цитирай
18. thomas - А няма ли и по-прост начин?
05.04.2008 17:33
Не ти харесва - не четеш, не гледаш и изобщо не стоиш в този блог? А? Защото явно с това да обясниш защо има и по-правилен от моя начин, не се справяш и минаваш само на обиди, за които даже и никът ти не е оправдание...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: thomas
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1610393
Постинги: 141
Коментари: 3076
Гласове: 4314
Календар
«  Септември, 2018  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930