Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.08.2007 13:25 - Банковото обслужване - тест за здрави нерви
Автор: thomas Категория: Бизнес   
Прочетен: 8952 Коментари: 17 Гласове:
0

Последна промяна: 22.08.2007 15:21

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Отдавна си имам проблеми в общуването с една от банките, с които работя като частен клиент. Засега няма да споменавам името й, и то по една единствена причина - че очаквам много коментари от типа на "ама така ще е, като работиш с тях " :-) Но ще кажа, че все пак става дума за една от наистина най-сериозните и големи банки у нас, която изобщо не се слави с лоша репутация.

Историята на проблемите ми с тази банка се върти все около една кредитна карта VISA, която вече 6-7 години упорито продължавам да държа при тях, може би все с надеждата, че обслужването ще се подобри. Не стига че нямаха (и продължават да нямат) регламентиран начин, по който да ми изпращат редовно справки за това какви операции имам по тази карта, не стига че и "ръчно" поисканите справки ми се представят непрекъснато като особен вид услуга, която не би трябвало да искам от тях, ами и в електронното им банкиране, което от година-две вече имат, справките за операциите по сметката ми, свързана с тази карта, се появяват от дъжд на вятър (понякога се бявят по 2-3 дена).

Имах и голям проблем с тях в началото на тази година, когато исках да сменя сметката, свързана с картата ми, от долари в евро (нещо, което години наред ми отказваха, защото било невъзможно, тъй като при тях правилото заради някакво си тяхно вътрешно удобство беше следното: VISA = долари, MasterCard = евро). Едва късно миналата година това безумно правило беше променено и беше станало възможно да откриват и карти VISA в евро. Та тогава, след като с отдела за издаване на карти бях уточнил, че вече няма проблем това да се направи, попаднах на една служителка на гишето, която над 15 минути спори с мен и ми обясняваше, че не може да направи такова нещо, а ако искам, трябва да подам молба за закриване на тази карта и още една за откриване на друга, която до един месец ще ми бъде разгледана и одобрена. :-) За късмет помнех наизуст телефона на тези, които ми бяха казали, че смяната на валутата може да стане за 2 минути, та им се обадих пред очите й, те потвърдиха, че няма проблем, обадиха й се на нейния телефон, обясниха й какво да направи и колкото и да ме мразеше, че съм показал пред всички некомпетентността и/или мързела й, наистина за следващите 2-3 минути успя да свърши работата.

Но вчера и последната капка на толкова нехарактерното за мен търпение, което проявявах дълги години към тях, вече преля.

За да направя един личен ОНЛАЙН банков превод от моя сметка в наша водеща банка към сметката на един човек в Германия за някакви си 200 евро за нещо, което купих от него в eBay, не само че трябваше да платя допълнително 17.90 евро банкова такса, за която дори не бях информиран по време на плащането, а чак после я прочетох в тарифата на банката, не само че и човекът отсреща ще трябва да плати още десетина, пък може и да ми се сърди дори за това, но и загубих близо 3 часа в опити да получа информация по телефона, обявен именно за тази цел.

Всичко започна с един доста сложен формуляр. В него трябваше да попълня куп полета, някои от които вероятно са смислени, други - напълно излишни и нещо повече, абсолютно неразбираеми като логика за човека, на който исках да платя. Направо си бяха информация, с която той не разполага. Защо например, след като ми е дал името и адреса си, IBAN номера на банковата си сметка и BIC кода на банката си, те ще ми искат допълнително и името на клона на тази банка, нейният уличен адрес, град и държава. Принципно тази информация се съдържа в двата описани по-горе кода. А и да не се съдържа, това е нещо, което получаващата банка си знае много добре, защото двата кода абсолютно еднозначно определят точно една банкова сметка и честно казано тя дори няма особено значение къде точно се намира, тъй като парите ще се превеждат електронно по някаква сметка, а няма наш куриер да им ги носи на ръка на уличния адрес. Тъй или иначе, подобна информация в страните, които наричаме нормални, не се иска.

Както и да е, след много ровене в Google, помощ от човека отсреща поне с името на града, в който е неговата банка (защото се оказа, че в Германия кодът наистина не идентифицира чак конкретен банков офис), аз успях да се добера до точното съдържание на всички заветни полета и да успея да си извърша превода и без телефонната помощ на моята банка.

Междувременно обаче много ми се искаше да се чуя с някой в моята банка, който отговаря за електронните преводи, за да попитам има ли някакъв проблем, ако в не толкова важните полета напиша нещо просто за да не писка програмата. Да, ама не. Телефонът, който ми седеше услужливо на екрана до формуляра през цялото време, докато се занимавах с него, даваше САМО заето. Звънях на него може би общо над 50 пъти. След пъврите двайсетина позвънявания все пак реших да звънна и на общия и най-важен 0700 номер на банката, за да попитам дали има някаква причина специалният телефон за онлайн преводите да е непрекъснато зает. В кол центъра, в който попадаш след набирането на 0700 ХХХХХ, не се влиза толкова лесно - първо ще изслушаш записаното приветсвие, после ще те попитат дали пък не предпочиташ английски, след това ще те питат за какво се обаждаш, като за различните варианти трябва да натискаш различни бутончета, след това, като вече си ориентирал робота в намеренията си, ще ти поискат да си въведеш и ЕГН-то. Когато направиш и това, остава само една стъпка преди да говориш с оператор - а тя е да имаш търпението да изслушаш предупреждението, че от някакви си съображения твоят разговор ще бъде записан. Дотук се губи поне минута и половина, ако не и 2 минути. Както и да е, в този момент ти си щастливец и вече имаш право да говориш с оператор.

Операторът ти казва наглото "ми то аз досега не съм чула онзи телефон на някой да му е дал свободно". За твое успокоение ти предлага алтернатива - още 3 номера, на които можеш да звъниш и се разделяте поживо - поздраво.

Доволен от услужливостта им, звъннах на един от трите номера. Свободно. Много дълго свободно. Никой не вдигна. Звъннах на втория. Същото. Звъннах и на третия - абсолютно същото. Реших, че може да са в обедна почивка. Наистина беше около 13 часа. Реших да почакам. През това време отново опитах няколко пъти вечно заетия телефон. Заето както винаги. Към 13:30 прозвъних отново трите "тайни" телефона. Свободно и на трите, никой не вдига и на трите.

Реших, че ще звъня отново на 0700. Процедурата я помните от по-горе, така че няма да я описвам отново. Пак стигнах до оператор. Обясних какво съм направил преди, как съм им се обадил пак на тях, какво са ми дали и как то пак не работи. Отново бяха много услужливи и ми дадоха още 2 номера. Ахааа - казах си аз - явно тези ги дават само на най-упоритите. Приключих пак този разговор и опитах и на тези 2 телефона. Сещате се, нали? Свободно и никой не вдига. И така - още близо час. А пък на заетия - заето - нали и за това се сещате!? ;-)

С две думи - до вечерта така и никой не вдигна на нито един от тези телефони, нито пък заетият телефон даде свободно. Дори и един път.

Преводът обаче си мина или поне вечерта видях, че са ми взели парите от сметката. До 1-2 дена ще знам и дали наистина е извършен - когато човекът отсреща си го получи. На мен обаче ми остана лошия вкус от няколко загубени часа, за които на всичко отгоре платих и солена такса. За НУЛЕВО обслужване.

Случилото се ми напомни за една мисъл на Станислав Лем, изказана в един от късните му разкази от серията "Звездни дневници" (не гарантирам за абсолютна точност на цитата)":

"Корупцията в страната беше достигнала такова ниво, че държавата вече буксуваше. Подкупи все още се взимаха, но в замяна на тях не се вършеха никакви услуги".


Тагове:   обслужване,   нерви,


Гласувай:
0
0



1. voinyt - SAMOTNIQT_VOIN
22.08.2007 14:53
Живея в Испания. Наскоро пращах пари по банков път. Сядам пред служителка, тя ми иска номер на сметка, име- не е задължително, и банката в която искам да преведа парите. Оттам за 5 мин беше попълнила и изпратила формуляра, а на следващият ден моите хора си взеха парите. И точка.
Но най бързият вариант е с MoneyGram, доколкото знам в БГ е пълно с тяхни офиси. Тарифите са ниски, парите могат да се вземат до 5 мин след изпращане, искат само име, адрес и телефон на получателя.
цитирай
2. gothic - Thomas,
22.08.2007 15:09
абсолютно нищо ново. Работя с банки и си нямаш идея какво се случва. Дори и обслужващата ни банка. Но защо ли ми се струва че говорим за една и съща?
цитирай
3. viovioi - *
22.08.2007 15:16
И банката с която работя отказват да ми дадат информация за движението по сметката!!Както казваш за дребни суми говоря, които получавам по тази сметка, суми които тегля отвън от банкомат и суми които нареждам, много рядко.И на мен ми е неприятно, но не съм правила на въпрос, за да не изглеждам смешна.Но съм в правото си да получа някаква разпечатка, дори и да ми таксуват нещо за това...все пак това са си мои пари.Някакви предложения???
цитирай
4. thomas - @voinyt
22.08.2007 15:19
MoneyGram и Western Union са примери за най-жестокото дране. Не мога да ти кажа съвсем наизуст тарифите, може и за сума от 200 евро да би било почти същото, но там процентите са жестоки - в последно време само един път пращах така, но за 900 долара платих още около 60 долара такси.

Аз не мога да разбера само едно: защо като плащам с кредитна карта, таксите са в порядъка на центове или най-много 2-3 евро, дори и при доста големи суми. А при банков превод, който не е нищо по-различно като технология на прехвърлянето на парите, особено когато си го правя САМ ОНЛАЙН, трябва да струва 35 лева!

Необяснимо ми е и защо в рамките на ЕС (нали сме уж вече братя ;-) ) банковият превод между две банки от различни страни трябва да струва 35 пъти повече от този вътре в страната!

@elisina
Манталитетът на описаните служители даже не е балкански. Той е балкански подобрен ;-) Подобрението включва приемането на техническите новости и усложнената организация, характерна за големите фирми. А балканското си е незаинтересоваността от това клиентът ти да е доволен. Без да правя обобщен портрет, мисля че много от тези сладурани, седнали на удобните столчета в банките, считат за свой клиент онзи, който ги е поставил да седнат там, а клиентът - за нещо, което им пречи да си запазват цялата енергия за "отблагодаряването" на този, който ги е поставил на приятното климатизирано местенце...
цитирай
5. gothic - Така е...
22.08.2007 15:36
"честните частници" най-много реват за "връзкарството" в държавните структури, а при тях какво е? Навсякъде се кара на принципа...работа за човека, а не човек за работа... ;)
цитирай
6. artanis - банки
22.08.2007 15:48
Супер доволен съм от моята италианска банка. Вече ползвам и он-лайн банкиране. Имам си банкер с който мога да говоря почти винаги (освен когато е в отпуска). Познава ме, пита ме как съм, подарява ми рекламен календар на банката около Нова Година и досега е предложил решения на всичките ми финансови въпроси (на цена, която съм склонен да платя). Решил съм, че където и да се преместя в бъдеще, през тази банка ще минават всичките ми финансови операции базирани в Италия (още не съм проверил за Германия и други европейски страни). Още да отбележа, че доверието банката е градила около 3 години - време през което са били до мен винаги когато съм имал нужда от кеш или когато съм имал повече кеш отколкото ми е бил необходим, за да покривам разноските си.

Българските банки :) ... Ами то просто няма база за сравнение. В момента по принуда ползвам Пощенска банка (заради идиотските изпълнения на един държавен монопол), но след като всичко завърши, смятам да си закрия сметката. В България нямам банка, използвам италианската си банка през SG Expressbank - едни от малкото, които изобщо могат да разчитат картите ми. Сред тези, които не ги харесват са HVB Biohim и ДЗИ Банк. Хебросбанк държи рекорда за най-абсурдната банка с която съм бил принуден да работя. Най-лошото обслужване е било в клона на Райфайзен банк близо до католическата църква в Пловдив :)

приятно банкиране:
цитирай
7. andreytcho - Банката май е ОББ
22.08.2007 16:04
И на мен ми се случи нещо подобно, само дето аз предварително си знаех че има тази такса :)
То на самата форма има за чия сметка да е превода. Например до щатите таксата е някъде към 25 долара. Доколкото за разпечатките, тях си ги получавам всеки месец и в доста детайл, отделно има ги и онлайн :)

И така драги ми Томас мисля че от сега нататък ще си знаеш.

цитирай
8. thomas - Че такса има, е ясно
22.08.2007 16:17
Въпросът е в това нормално ли е да 35 ЛЕВА, което при това покрива само разходите на МОЯТА БАНКА. И второ, нормално ли е преди да кажеш ПРЕВЕДИ, да не ти напишат какво всъщност ще платиш! А как получаваш разпечатките? Защото на мен ми обясняват как можели да ми ги дават само лично, ако ходя да си ги получавам от банката - и дума не можело да става да са по мейл или факс, нито по поща. А онлайн има какво се случва със сметката, която е свързана с картата, но не и със самата карта. Което не е точно едно и също - просто в двете неща има различна информация и мога да ти кажа, че има случаи, в които ми трябва именно другата.
цитирай
9. pongo - elisina2,
22.08.2007 16:40
Не е така само в България и на Балканския полуостров.

Трябваше да получа банков превод от извън Европа. След подробни инструкции за Бенефицента, основанието и IBAN - човекът ми се обажда по тел. и казва че от банката му, която е HSBC му искали номер на банковата ми сметка и банков суифт. Отговарям, че IBAN e достатъчен, и че от 2006 в Европейския съюа си имаме само него.

Човекът - се съгласи, но ми се обади отново на другия ден и ми обясни, че от банката му казали, че без номер на сметка и суифт не става. Почваме да обсъждаме и да се възмущаваме, че HSBC е една от най-големите банки в света, а и е все пак английска (т.е. Европейска) банка, така че би трябвало да е на ясно как да направи превод до Европа.

Човекът казва, че вероятно номера на сметката и суифтът се съдържат в IBAN-a, на което аз отговаям, че със сигурност е така, но кои цифри какво са мога само да гадая.

Накрая звъня в моята банка - те ми обесняват, какво означават отделните цифрички. Пиша отново до човека - сметка - тези цифри, суифт - онези и пр.

Е накрая получих превода...
цитирай
10. dexter - Да...
22.08.2007 16:56
Доста познато. И аз минах през тази процедура с обажданията и банкирането преди около седмица. Банката с много О-та в трибуквеното си съкращение и мен ме мота. Честно казано банкиране ползвам от 3 банки и в интерес на истината от банкирането на тази май съм най-доволен (смятай кви са другите). Ама пък не работят с е-пей.... Луудница.
В друга банка, с която работя пък ми искаха 4% от сумата, която исках да изтегля от дебитната си карта в офис на банката им... идеята е, че ми се щеше да изтегля сума по голяма от разрешената дневна от банкомат и се сещате каква комисионна трябваше да им оставя ако се бях навил... нямам думи.
Има още много ляп да изядем...
цитирай
11. thomas - @artanis
22.08.2007 17:35
Май си изтървал някои събития тук... Няма вече HVB Биохим, няма и Хебросбанк, която първо също стана част от HVB, а после в световен мащаб HVB беше погълната от Unicredit. Вече всичките клонове на бившите три са само Уникредит. Не гарантирам обаче дали са изравнили обслужването, както и по това на коя от трите са го изравнили - само се надявам да не е по това на Биохим, в която прекарахме близо 10 години, преди да ми писнат окончателно с едно глупаво предложение - да сме си извадели парите ако може за в края на годината някъде извън сметката, за да можела сметката ни да остане на отрицателен баланс и с това да покажем, че ползваме отпуснатия ни овърдрафт (всъщност за да може да ни текат лихви). :-) Разбира се, молбата имаше само препоръчителен характер и сигурно по-скоро беше обвързана с някакво лично намерение на нашия акаунт да си заслужи коледните премии с по-добри резултати, но аз си казах, че ако една БАНКА ми казва "ако обичате си махнете парите от нашата банка", то тя за мен не е банка :-)
цитирай
12. thomas - @dexter
22.08.2007 17:37
Абе много мислих коя ще да е тая банка с много О-та в трибуквеното си съкращение, ама нещо така и не мога да се сетя за някоя, дето да има повече от едно О. А пък все ми се струва, че за да кажеш много при максимум три, трябва да си имал предвид поне ДВЕ ;-)
цитирай
13. artanis - thomas
22.08.2007 18:20
Не съм изпуснал това важно поглъщане. Доколкото ми е известно на клона до южния парк не пише Уникредит, а още си пише HVB Biohim, въпреки, че са част от Уникредит. За Хебросбанк не съм много сигурен какво е станало. Докато си бях в България до края на Април на никоя банка не видях логото на уникредит.

Аз също съм ползвал Биохим и честно казано бях много доволен докато не ги купиха HVB. Какво стана след това не знам. Спомням си обаче как това беше единствената банка в Пловдив, която ми осребряваше едни американски чекове. В другите банки ме гледаха като извънземно.

Междувпрочем банковата система в България ми е много странна. Все едно си е отделно от всички и работи противно на всички принципи. Скоро един близък човек искаше да тегли пари с българска дебитна карта в Милано и не успя. Кредитните карти в България все още са лукс и имат ужасни условия. Изобщо всички продукти, които предлагат биха били доста странни в един нормален банков пазар.

А за ОББ - моите впечатления са по-скоро положителни, защото както при Експресбанк мога да тегля пари оттам ... понякога :)

поздрави:
цитирай
14. andreytcho - @thomas
23.08.2007 10:10
Аз май разбрах за коя "кредитна карта" става въпрос. Преди да замина за Америка 98-ма тази беше единствената която можеше да се вземе и то с много връзки - тя се води предплатена кредитна или по-точно карта със security deposit. За тази карта не се получават разпечатки или не често :) Но пък ако си вземеш нова карта нема да имаш ядове.
цитирай
15. thomas - VISA Classic
23.08.2007 10:43
Точно това е кредитната карта. Аз така си обичам - да си е с мои пари тя, а не с тези на банката :-) Затова и още си я къткам. Вярно, че беше голяма комедия в началото - искаха да имаш първо 6000 долара на депозит при тях, за да ти издадат такава, после ги намалиха на 3000 и аз си взех, после на 2000 и т.н. и т.н., сега май има нещо като 200 евро или по-малко даже "неснижаем остатък".
цитирай
16. анонимен - Айде сега имаш 1000 гласа!
24.08.2007 18:16
Кво ше почерпиш?
цитирай
17. thomas - Хехе :-)
24.08.2007 18:18
Ти ли ми направи хилядния?! :-) Ми ще черпя с радост. Ама чак по "компютъра" няма да може да стане! :-)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: thomas
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1600724
Постинги: 141
Коментари: 3076
Гласове: 4314
Календар
«  Август, 2018  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031