Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.07.2008 20:33 - За лъжата в рекламата... част 1: ЛУКойл
Автор: thomas Категория: Бизнес   
Прочетен: 8108 Коментари: 10 Гласове:
0

Последна промяна: 11.07.2008 13:56

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Днес трябваше да вземем решение с коя верига бензиностанции да сключим договор за зареждане на фирмените автомобили. Предимствата на предлаганата услуга са известни - няма нужда служителите да носят пари в брой, когато трябва да зареждат; има отстъпки в цената (макар и смешни); плаща се по банков път един път месечно; дори могат да се засичат километрите на автомобилите при отделните зареждания, което дава полезна статистическа информация.

Впрочем ние и досега имахме договор с една верига (по-точно верижка), но понеже тя си продаде почти всички от немногото бензиностанции на друга верига, решихме, че е време за смяна с някой по-сериозен доставчик, който осигурява по-добро покритие.

Прегледахме всичките големи и въпреки че на пръв поглед ЛУКойл ни се стори фаворит в сравнение с ОМВ, Шел и Петрол, забележките ми към условията на тяхната услуга също не са малко. Но това дали една услуга ми харесва или не, е само едната страна на  монетата. Другата, много по-важна, е доколко услугата отговаря на рекламата си. А точно в това ЛУКОйл определено са сгазили лука, и то до състояние на лучена каша.

Ето какво се казва на страницата им, където е описана услугата "Карти ЛУКойл" (http://www.lukoil.bg/7_cards.asp). Не го възприемайте като реклама по никакъв начин, по-долу ще обясня защо:

ЛУКойл картите Ви предлагат:
  • Тридесет дневно разсрочено плащане на горива стоки и услуги;
  • Обслужване без задължително предоставяне на гаранция;
  • Най-големи отстъпки;
  • Безналично разплащане по всички обекти на "ЛУКОЙЛ БЪЛГАРИЯ" ЕООД;
  • Безплатни карти /издаването и самите карти/;
  • Лесен контрол и точна информация за закупените горива през периода;
  • Бързо и културно обслужване, от висококвалифициран персонал;
  • Достъп до качествените горива на производителя и стоки в мрежата търговски обекти в цялата страна и по всяко време на денонощието;
  • Няма ограничение по отношение на броя на заявените карти.
  • Защита на всяка карта с Персонален Идентификационен Номер - ПИН-код


Нека сега поанализираме малко някои от точките в рекламното послание:

Тридесет дневно разсрочено плащане
Тридесет дневно (няма да се заяждам, че се пише тридесетдневно) разсрочено плащане - това е единственото безспорно хубаво нещо в цялата услуга. Но пък и то е основната причина някой да иска да сключи подобен договор, нали така? В замяна доставчикът си гарантира, че ще наливаш винаги само от него, защото особено ако не си част от голяма фирма, трябва да "изпълняваш план" и да събираш минимално задължителните литри всеки месец. Всъщност, щеше да е хубаво, ако беше и наистина вярно, а не само на пръв поглед.

Обслужване без задължително предоставяне на гаранция
Тук Шекспир би възкликнал "Ay, there"s the rub". Усещате ли, че в това "без задължително" има нещо подвеждащо? И на мен така ми се струва - че искат да ми кажат, че има едно доста задължително предоставяне на гаранция, което обаче може и да се избегне при определени условия. Гаранцията изобщо не е шега - тя е в размер на 120% от месечната консумация, чийто минимум е 1300 лева при минималните 500 литра по 2.60 лв. Т.е. ако една фирма има средна месечна консумация от 2500 лева, тя ще трябва да "затвори" цели 3000 лева! Значи ти уж плащаш "разсрочено" с 30 дни по-късно, или по-точно един път месечно, което значи, че 30 дни има само от заредените в първия ден от месеца литри, а за тези от последния си е направо на другия ден, обаче междувременно твоите собствени пари стоят под формата на депозит във фирмата-доставчик (или при теб, но блокирани в банката, за да ти даде за тях банкова гаранция). И как може да се избегне тази гаранция? Като си направиш застраховка "финансов риск". В размер на 2.5% от двумесечната ти консумация. Иначе казано, за да не се наложи да внасяш голям депозит, плащаш на застраховател над 1/3 от това, което ще ти спестят от фирмата-доставчик под формата на отстъпка от цената на горивата.

Най-големи отстъпки
Не знам какво разбирате вие под "голяма отстъпка", но 3 стотинки отстъпка от нещо, което струва 2.60 лв., ми се струват повече от несериозни - това е едва над 1%! А минималната месечна сума е цената на 500 литра гориво, което при цена на дизела от 2.60 лева за литър, прави 1300 лева. И за тези 1300 лева оборот те ти дават 15 лева отстъпка. За верността ти, за това, че ще зареждаш само от тях. Ашколсун! Добре, че в моловете при разпродажбите не карат на 1% отстъпка, че отдавна щяха да са затворили всичките магазини в тях от такова глезене на клиентите!

Дотук бяха сериозните коментари. За останалите "екстри" мога да говоря само със смях...

Безплатни карти
Е то оставаше и мишката да си плаща за сиренцето в капана.

Бързо и културно обслужване, от висококвалифициран персонал
Доколкото познавам обстановката в България, бих казал, осбслужване от такъв персонал, какъвто се е съгласил да работи подобна нископлатена и непрестижна работа.

Достъп до качествените горива на производителя и стоки в мрежата търговски обекти в цялата страна и по всяко време на денонощието
А за останалите клиенти на бензиностанциите достъпът е само от 0 до 24 часа. Или не, може би на останалите клиенти им осигуряват достъп само до некачествените горива на производителя. Винаги съм си знаел, че трябва да има първо и второ качество и при горивата!


Очевидно в ЛУКойл са направили всичко по силите си (впрочем конкурентите им правят същото), за да прецакат по-големите си клиенти колкото е възможно повече. Вероятно защото знаят, че продават стока, без която никой от нас не може. А може би защото са се разбрали помежду си дружно да предлагат лоши условия (мисля, че това е незаконно дори и в България). Добре, че поне мобилните оператори не се държат така унизително с клиентите си, че ако и те предлагаха подобни "големи отстъпки", и досега щяхме да говорим за по над левче на минута, и то от телефони, тежащи по килограм.


Тагове:   Лукойл,


Гласувай:
0
0



1. alex4o - tova e zle
04.07.2008 22:56
tova zvu4i zle. no ima rezon - te prosto mogat da izvivat ryce, zastoto prodavat nesto bez koeto ne moje.
osven firmata da stane klient na dve verigi benzinostancii ili pyk tri za po-golqmo udobstvo. Te ne biha iskali klauza za excluzivnost sys smeshnite si otsypki i idiotstini ot sorta na "ka4estven personal".
цитирай
2. thomas - Разбира се, че искат.
04.07.2008 23:05
Може и косвено да искат ексклузивността, но все пак със сигурност я искат:

1. Минималните месечни количества са такива, че една фирма с 3-4 превозни средства не може да покрие две такива. А при всички вериги долната граница е 500 литра.

2. За особено големи фирми (мисля, че беше при над 5000 литра месечно) има 5 стотинки отстъпка на литър (с мъка 2%), което все пак е някакъв допълнителен стимул за това да ползват услугите само на една верига. Но пък депозитът в такива случаи става просто убийствен.
цитирай
3. lelya - Тази фирма преди време беше разп...
04.07.2008 23:29
Тази фирма преди време беше разпродала доста голяма част от обектите си и ти влизаш в бензиностанция Лукойл като после виждаш и елегантно добавения знак на Петрол. Повечето от обектите (поне в София) бяха на Петрол и си бяха оставили само 2, 3 бензиностанции за цвят, мисля на Сточна гара, Летището. Не знам сега как е ама я по-далече.
цитирай
4. thomas - По-скоро си ги сменят...
04.07.2008 23:32
Продадоха едни, но си правят други. Във всеки случай имат много из страната, а и само в София са много десетки. А Петрол... не знам, ама ми навява далеч повече на социализъм, така че от тях усещането ми обикновено е, че трябва да бягам по-надалече...
цитирай
5. mobo - spelling nazi
11.07.2008 13:45
хванах те!

"Винаги си знаех, че трябва да има първо и второ качество и при горивата!"
времената нещо сме пообъркали в изречението може би? остатъци от английска граматика долавяме едва ли не? някое местоименийце да сме пропуснали евентуално?

шегувам се, но все пак има нещо нередно в това изречение.

по темата: чувал съм че отстъпките се правят при покупки на дадена стока в големи количества. не виждам в предложените условия нищо по-различно - за да ти дадат занижената цена, искат да ти продадат по-голямо количество.
Според мен отстъпките като твърда сума(2ст или 5 ст. на литър) са им останали в договорите от времената, когато горивата бяха на нива 1,30 - 1,50 лв/лт. тогава процените се получаваха една идея по-приемливи. Сега наистина са по-скоро забавни.
цитирай
6. thomas - @mobo
11.07.2008 14:01
Оправих си изречението - явно в движение съм променил времето и се е получила бозата. :-)

Отстъпки се правят за големи количества - така е. В различните бизнеси са различни, но обикновено е нормално отстъпките да "изядат" от 1/4 до 1/2 от печалбата на продавача - именно заради обема. И при положение, че бензиностанциите печелят по 27-28% от продажната цена на горивата, мисля, че при особено сериозни обороти биха могли да дават отстъпки до 13-14%, а при по-нормални - поне 5-7%. Вместо това те се гаврят с потребителите с отстъпки от порядъка на процент и нещо. И го правят, защото:

1. могат (тъй като ти продават нещо необходимо)
2. имат картел (което Валентин Златев опитва да отрече с хленченето, че печалбата била толкова ниска (1-4 стотинки на литър), че просто никой не можел да продава нито по-евтино (защото ще фалира), нито по-скъпо (защото никой няма да купува от него).
цитирай
7. chocolina - Черното злато
11.07.2008 17:59
Имах позната, която работеше в бранша. Тя ми се кълнеше, че петролът в БГ идва от едно и също място - братска Русия. Въпросът е кой го продава по-добре...
цитирай
8. thomas - А вече и този спор е отпаднал май...
11.07.2008 18:44
В смисъл, че след като горивата ги произвежда някой, който има и голяма верига бензиностанции, явно от него зависят цените, на които ще продават и всички останали - и в двете посоки.

Това, което обаче ме разбива в цялата история, е че същата фирма в Русия продава на точно половината цена, докато тукашният й шеф се кълне как умират от глад и печелят едва жълти стотинки на литър! :-)
цитирай
9. анонимен - ще се оправим ли някога
19.08.2009 22:47
никога
цитирай
10. анонимен - знам им всичките магарии
10.07.2010 07:33
знам им всичките магарии,работих 8години за тях и накрая един помак регионален ме уволни за благодарност!!!!!там може да прогресираш само ако си гъзоблизец , каквато е в момента управителката на б21 в ст.загора
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: thomas
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1611864
Постинги: 141
Коментари: 3076
Гласове: 4314
Календар
«  Септември, 2018  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930