Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.12.2009 19:16 - Премеждия с кредитна карта...
Автор: thomas Категория: Бизнес   
Прочетен: 47036 Коментари: 55 Гласове:
17

Последна промяна: 09.12.2009 09:14

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Винаги съм си мислел, че мошениците източват кредитните карти само на балъците. Днес обаче, след над 8 години използване на тази благина на цивилизацията за пазаруване онлайн, това най-после се случи и на мен. Въпреки че съм 100% сигурен, че в нито един момент не съм използвал кредитната си карта по безотговорен начин - никога не е била оставяна без надзор, никога не е пъхана в банкомат, никога не съм плащал с нея в съмнителни сайтове и на всичко отгоре преди по-малко от година беше сменена с друга по инициатива на банката заради подобни проблеми с голяма серия от VISA карти, все пак данните й някак си са изтекли и някой си купи някаква дрешка за малко над 200 паунда.

За щастие SMS известяването (много ми харесва тази услуга) ме уведоми за проблема сигурно няма и минута, след като беше извършена транзакцията. Като ми премина изненадата (10 секунди), веднага звъннах на телефона за откраднати карти на банката. След още минута разговор вече ми беше блокирана, за да се избегне риск от още злоупотреби. Дотук добре, и ако и всичко беше продължило толкова слънчево, сега нямаше да имам за какво да пиша.

Само че в България нещата рядко се случват безоблачно и дори и когато има всички предпоставки за това, все ще се намери кой да ги усложни - и то по начин, че да се чудиш да се смееш ли, или да ревеш.

И така, логичният ми следващ въпрос беше

- Добре, картата е вече блокирана, а сега какво да правя?

Крайно нелогичният отговор обаче беше:

- Сега изчакайте няколко дена, за да ви се осчетоводи транзакцията, и след това отидете в някой клон на банката, за да подадете заявка за оспорване на транзакцията.

Тъпо, нали? Да, и на мен така ми се струваше, и реших да опитам да потърся в диалог някакво по-добро решение.

- След оспорването, което се разглежда в рамките на 1-2 месеца, парите ще ви се върнат по сметката. Пропуснаха да ми обяснят, че ще се върнат, намалени с 10%, но не повече от 20 лева (за разглеждането на случая), ама нейсе.

- Добре де - попитах аз. Нали тези пари са току-що взети от картата? Няма и 10 минути от момента на плащането? Не може ли да се направи нещо просто за да не се състои доставката на стоката на измамника?

- Не, нищо не може да се направи - беше отговорът. Системата работи по такъв начин, че банката няма как да откаже да даде парите на търговеца.

- Добре бе, хора. Аз ви докладвам за измама. При това по гореща следа. Нямате ли как да направите нещо, за да я предотвратите тази измама!? Сигурно имате нужните контакти и с VISA, и с търговеца отсреща, и с полицията тук и във Великобритания - можете да направите много неща или за да спрете доставката, или за да заловите този, който си е поръчал дрехата!

- Това не е наша практика. Ако вие искате, можете да подадете жалба в полицията.

Тук вече нямаше какво повече да кажа, затова преминах към най-логичния въпрос.

- Добре, а има ли смисъл аз да се свържа с търговеца и да му кажа, че не съм правил аз тази поръчка?

- Ами разбира се, можете да го направите, и ако той не е изпратил още стоката, може да върне парите в картата веднага.

Почувствах се като в оня виц, в който лъвът тероризирал цялата гора, като всеки път като срещнел някое животно, му казвал примерно "Ти ще си ми за обяд в понеделник, ще те чакам пред бърлогата си в 12:00 часа. Въпроси има ли?". Животните се панирали, всичките казвали "ОК, ще дойда, нямам въпроси", лъвът си записвал резервацията в един тефтер. След това отивали да си оплакват жестоката съдба и последните дни от живота си. Един ден лъвът срещнал заека и му казал традиционната реплика. Само че заекът казал, че има един въпрос. "А може ли да не идвам?" - попитал той. "Може бе, Зайо, може!" - отговорил лъвът и го задраскал от списъка.

Та излезе, че мога да спра сделката и да попреча на измамата да се случи. След 5 минути го бях направил. Хората в магазина бяха изключително любезни, попитаха ме за точната сума, за часа на транзакцията и за моето име, и казаха, че няма никакъв проблем и заявката на "купувача" ще бъде спряна, стоката му няма да бъде доставена, а парите ще ми се върнат по сметката. При това - най-вероятно 100% от тях, както се случва винаги при някаква отказана поръчка или погрешно платени пари.

Какви бяха предимствота на моя вариант пред официално препоръчания от банката?

1. Измамникът няма да си получи стоката, която вече мисли, че му е в кърпа вързана. Струва ми се, че това е едно ГОЛЯМО предимство.

2. Банката няма да се занимава с безумни кореспонденции с VISA, в които да се мъчат да изяснят има ли измама или няма, и така да губят ценно време и на служителите на банката тук, и на тези на VISA някъде в САЩ (предполагам).

3. Няма да губят и пари - независимо дали те самите или онези, които им застраховат рисковете от подобни случки. Мисля, че и това е едно достатъчно голямо предимство.

Единственият "недостатък" на моя вариант беше, че от него банката нямаше да получи 10% от оспорената транзакция като такса за самото оспорване. Но това ми прилича на личен лекар, който ти препоръчва за лечение на настинка да се изкъпеш и да излезеш на балкона гол, за да може да хванеш бронхопневмония, от чието лечение вече може да спечели доста повече.

Почувствах се много горд от постигнатото и се обадих отново на банката, за да ги уведомя, че съм успял да спра сделката и да питам какво трябва да направя, за да имам възможно най-скоро все пак действаща карта - очевидно на тази вече не може да се разчита, след като данните й са изтекли и се намират в ръцете на мошеници.

- Няма проблем - казаха ми - трябва да ви я пуснем за преиздаване, ще ви струва 30 лева.

- Добре де, защо да ми струва 30 лева?! Тя и без това изтича през януари, когато ще ми я преиздадете безплатно!?

- А, може и така - просто изчакайте до януари.

Тук вече в мен се обади бизнесменът и се чудеше да плаче, или да се смее на анти-бизнес логиката на безгрижната служителка. Вместо да направят всичко възможно да получа нова карта по най-бързия начин, за да мога да пазарувам с нея, което е изключително вероятно покрай предстоящите празници, те ме съветват да почакам един месец, през който да бъда без карта, което значи - без шанс те да спечелят нещо от моите покупки.

МТел може и да са гадни за някои неща, но когато някой от нашата група си загуби СИМ картата (която със сигурност струва повече от пластиката на кредитната карта), до 24 часа по куриер получаваме безплатно нова карта, защото те разбират прекрасно, че всеки ден без карта означава време, през което не можем да им даваме пари.

Но в тази банка ми дадоха избор - или да си платя (за нещо, което изобщо не е по моя вина, при това проверих в тарифата - изрично е записано, че тези пари се дължат за "изгубена или увредена карта", а моята си е жива и здрава), или да постоя без карта в най-силния за търговията месец в годината - време, пред което нищо чудно от покупки да изкарат от мен много повече, отколкото от това да ми извият ръцете за преиздаване на една карта, която е дискредитирана съвсем не по моя вина, а поради несъвършенството на самата система.

Е, въпросът вече е отнесен на по-високо ниво, заедно с името на "инициативната" служителка. Надявам се и на скорошен отговор. Ще пиша :-)



Гласувай:
17



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Пиши пиши..............
08.12.2009 19:58
Аз заради бюрокрацията по издаването, преиздаването, а недай си боже и загубването или открадването на кредитна/ дебитна карта - си стоя без тях и ми е много, много добре. Предпочитам старият добре изпитан метод - пари в брой, въпреки че и тук има вариант да те окрадат ако носиш повечко в себе си .
Дано "иниациативната" служителка си понесе последствията - ама много много не ми е се вярва. Банките са бързи само кокаго имат да взимат пари от теб, когато трябва да свършат нещо в твоя полза гледат да те размотават.
цитирай
2. lifeconsult - За измамите с карти
08.12.2009 20:05
- Кажи коя е банката, за да си я запишем :-)

- Някои от вариантите на изтичане на данни са:
........................................................................

-- НЕЗАЩИТЕНАТА безжична връзка с Интернет на публични места;

-- плащания на келнери в ресторанти, като им даваме картата;

-- плащания в някаи сайтове (дори и на оторизирани посредници) Имах случай, в който данните се предаваха некриптирани, като прикачени данни към адреса.
Например:
http://site.com?cc=1111&cvv=222^name=ImetoMi...

-- Трасето, по което се движат данните (администратори на зали, на интернет доставчици и т.н). Там има специален софтуер, който може да филтрира потока информация и да открива чувствителни данни като пароли, данни за калти и т.н.

-- самите търговци (и техните администратори, работници, които имат достъп до компютрите им...) Бях шокиран да разбера , че преди няколко години доста голяма фирма, приемаща такива плащания съхранява данните от кредитните карти и то в незащитен вид (т.е. четими с NotePad или MS Word) И цялата тази информация, макар и прекарвана през защитена връзка, се е намирала на компютър с ватрешнокорпоративен достъп от всеки служител :-)))

-- и най-лошият вариант: някой от търговците, при които си пазарувал, и на който си дал данните.

РЕШЕНИЕ:
- известно е! Ползвайте услугите на известен посредник. Например можете да си направите акаунт в http://PayPal.com (има и други такива посредници). При тях, както и при www.epay.bg обявявате веднъж картата си, и плащате с user / password
-- лично аз предпочитам да не давам данните си на търговеца. Използвам посредници при транзакцията (като PayPal)

Съжалявам, приятелю, за случилото се! На всеки може да се случи... Благодаря ти, че сподели тази информация с нас, за да знаем какво и как да правим в такъв случай!

Неслучайно народът е казал " Не питай старило, питай патило!"

П.С.
В много случаи злоупотребите започват през електронната поща. (Например: достъп до акаунта ви в PayPal, за когото говорех по-горе. Какви са методите и начините на хакерски атаки, как да ги разпознаваме и предпазваме от тях има на адреси:

http://lifeconsult.info/asp.php?show=13 - Хакерски атаки през електронната поща - разпознаване и защита
цитирай
3. dorichela - Нали знаеш приказката за вълка и ...
08.12.2009 20:45
Нали знаеш приказката за вълка и защо му е дебел врата... Радвам се,че си успял да се оправиш без бюрокращината, която те е очаквала в продължение на няколко месеца и се надявам да обърнат вниамние на забележката ти, не само за служителката но и самата банкова политика.
цитирай
4. thomas - @darling
08.12.2009 20:58
Лично аз предпочитам да мога да плащам от компютъра си. Освен че като цяло е по-удобно, в някои случаи е и единствено възможно. Опитай да си купиш нещо от Амазон кеш, да видим как ще го направиш ;-)
цитирай
5. thomas - @lifeconsult
08.12.2009 21:10
Мислих си доста за начините, по които е могло да се случи. И защо покупката е точно в Лондон.

Като се замисля, точно там съм плащал най-много със самата кредитна карта (главно в хотели, другото са прекалено реномирани магазини, за да е могло да изтече нещо от тях). Така че това ми е първият вариант.

Вторият е по-интересен. Преди десетина дена си правих абонамент онлайн за едно доста реномирано списание на още по-реномирана световна медия, което обаче незнайно защо в неделя вечерта имаше проблем със системата си за плащане. След като си въведох данните, зачаках, чаках, чаках, чаках и ми отговориха, че не могат да се свържат с платежната система. Опитах втори път - същия резултат. На сутринта, вече от офиса, опитах още един път, пак не се получаваше. Тогава написах един мейл на хората, за да си проверят системата, а по обяд опитах отново и всичко стана като по масло. Тук интересният момент е, че въпросното списание също се помещава в Лондон. И се чудя дали е възможно сайтът му да е бил временно хакнат и когато съм си въвеждал данните, това изобщо да не е било на техния сайт (въпреки че само следвах техния си линк за абонамента, но не съм гледал на какъв точно адрес са ме пратили да платя - не изключвам някой да е успял да им пипне страницата така, че да те праща на място, където без да подозираш нищо, си казваш всички супер тайни данни.

Разбира се, остава и един трети, още по-параноичен вариант. Преди няколко дена си внасях пари по сметката на картата и в банката имах следния диалог със служителка:

- Вие тази карта за плащания по интернет ли я ползвате?
- Да.
- И нямате проблеми?
- Не.

На пръв поглед... нищо. Ама само няколко дена по-късно - проблем. Та човек не знае...

PayPal имам и го ползвам, когато е възможно. Но все пак далеч не винаги е възможно, нали? Така че няма как да мина без плащания с карта...

И все пак колкото мога да се сърдя на банката за неинициативните служители, толкова мога и да съм благодарен за чудесно работещата им система за SMS уведомяване при транзакции, защото тотчно тя ме спаси днес, а и винаги е страшен кеф да се увериш на секундата, че са ти взели парите и че са точно колкото трябва. Безценно, както се казваше в една реклама...
цитирай
6. анонимен - Ако картата ти е Visa я регистрирай ...
08.12.2009 22:10
Ако картата ти е Visa я регистрирай на Verified by Visa - услуга, която ти предлага допълнитлна защита на картата чрез допълнителна парола.

Препоръчаха ми го от моята банка, след като някой се опита да си плати сметката за телефона с картата ми (при положение, че тя не излиза от джоба ми и в интернет плащам само чрез PayPal).
цитирай
7. анонимен - Имам Visa карта издадена от банка в ...
08.12.2009 22:42
Имам Visa карта издадена от банка в чужбина. Винаги, когато тегля пари от банкомат у нас, установявам, че Visa си удържа по 2% от теглената сума за превеждането на валутата в левова равностойност. Доколкото знам, Visa няма право на това, но нито в наша банка, нито в чуждата могат да ми дадат информация за тази удръжка. Знае ли някой откъде мога да получа информация за това?
цитирай
8. zezo - Остави служителката на мира...
08.12.2009 23:21
Тя просто следва процедури (най-вероятно сертифицирани по ISO), измислени от хора доста по-нагоре в йерархиата на тяхната банка. Такива процедури обикновено се измислят с цел да защитават интересите на институцията, а след това на клиентите.
Та въпросната служителка е сложена там на някаква мизерна заплата, за да "опира пешкира". Ако не изпълнява спуснатите и процедури, при първия одит може да си загуби работата.
Ако има оплакване срещу нея от страна на клиент, който пък е недоволен от това, че тя изпълнява нарежданията на началството буква по буква.... ами пак ще отнесе наказание или уволнение.
В крайна сметка ти няма да промениш нищо, най-много някой обикновен служител от който нищо не зависи да загуби работата си.
цитирай
9. razkazvachka - имаш късмет
09.12.2009 00:53
миналата зима ми се случи такова нещо с пощенска банка: бях се върнала от чужбина и първият месец нямаше проблеми, а втория - хоп пристига известие как имам да плащам близо 900 лева повече. След като веднага се обадих, блокирах картата и спазих от моя страна процедурата - БЕЗотговорните служители ме препратиха сама да си търся следователи и охранители на банкомати и да доказвам тегления, които е невъзможно да съм направила предния месец. Нещо повече - служителките се представяха като "Тодорова" или "Петрова" - което на практика не е представяне, а също и не можеха да ми отговорят кой е адреса на централата в София. Получих разпечатки за ден и час и място на теглене - и отказ да ми бъдат показани заснетите лица, защото "те били уважавани клиенти на банката". Взеха ми 12 лева за нова карта, която не съм отлепила от плика, но продължавам да изплащам откраднатите от банката 900 лева - нямам друго обяснение. Следствието си имаше главоболия с уволнения и назначавания и ме прати някъде си - но след като изчислих колко ще ми струват телефоните, прокурорите в София и самото пътуване - реших да подпомогна бедната пощенска банка в кюстендил - може пък някой да е използвал парите за нещо добро (да-бе-да).
цитирай
10. thomas - @анонимен 7
09.12.2009 03:00
Ти си щастливец. В тарифата на моята банка за същото пише 3%, но не по-малко от 10 лева. Защо трябва VISA да има право да прави това, достатъчно е банката да го прави ;-) Впрочем почти съм сигурен, че и при теб е 3%, защото във всички тарифи съм виждал само тази стойност, поради което практически съм се отказал от тази услуга - ползвах я 2-3 пъти в началото на "кариерата" си на притежател на кредитна карта и след това установих, че е тотална глупост да тегля в брой вместо просто да си плащам на търговците директно с картата.

И само за да поясня, винаги, когато от кредитната ти карта излизат пари, банката прибира от някого между 3 и 4% от това - независимо дали ги даваш ти, както в случая, когато теглиш от банкомат, или ги дава търговецът, приемащ плащането ти, когато плащаш онлайн или на POS терминал. Ако не ми вярваш, поговори си с произволна банка за откриване на сметка на търговец за приемане на плащания с кредитна карта. За сравнение и PayPal прибира от получателя на сумите между 4 и 3% в зависимост от месечните обороти.
цитирай
11. thomas - @zezo
09.12.2009 03:08
Ти да видя някъде в разказаното от мен опит на служителката да се защитят интересите ПОНЕ НА БАНКАТА, ако не чак и тези на клиента!? Смяташ ли, че не е в интересите на банката да се предотврати престъплението? Смяташ ли, че няма да е възпитателно по отношение на измамниците да не успеят да получат покупката си? Смяташ ли, че е в интересите на банката и на VISA да изплаща оспорени суми, па макар и покрити от застраховка? Доколкото знам, по света банките и застрахователите извършват голямо количество разследваща и превантивна дейност, за да не се случват тези престъпления. А тук предпочитат да дремят.

И не й бери грижа на служителката - нито съм чувал за "мизерни заплати" в банките, нито пък за наказан служител, който е следвал процедурите. Най-многото благодарение на моята информация и предложение (което вече беше оценено от служител по-нагоре в йерархията като "полезно ноу-хау за това как трябва да се действа, което нашите просто не могат да измислят сами") да се стигне до промяна в тези процедури, така че те наистина да защитават поне нечии интереси. Надявам се не мислиш, че това, че едни процедури са сертифицирани по ISO, ги прави съвършени.
цитирай
12. thomas - @razkazvachka
09.12.2009 03:17
Историята ти само показва умишленото безсилие на полиция и следствие, което всеки от нас е наблюдавал нееднократно. А отказът да ти покажат кой ти е изтеглил парите, заснет от охранителна камера, е повече от нормален - те наистина нямат право да ти го покажат на теб. Само че могат и са длъжни да го покажат на следователите, които пък са длъжни да им го поискат.

Това ми напомни една много стара случка от средата на 90-те години, когато на нашата счетоводителка й откраднаха москвича, паркиран точно пред входа на една банка, буквално пред охранителната камера. Банката естествено каза "да, имаме запис, само че не можем да го покажем на вас, само на полицията". Следователят обаче докато препъпли през бумагите и стигне до банката, вече били изминали 8 дни от кражбата, при което от банката му казали само "съжаляваме, но при нас записите се пазят 7 дни и след това върху тях се записва ново съдържание" и поредното престъпление, за което не е имало никакъв проблем да бъде разкрито, си остана сред ненаказаните.
цитирай
13. vmir - Най-вероятно служителката е някоя отнесена патка,
09.12.2009 09:53
защото това не може да е в съответствие с политиката на която и да било банка. Много напомня абсурдните диалози при социализма, където смисъла на институциите беше тайна, известна на малцина.
цитирай
14. thomas - @vmir
09.12.2009 10:07
Не влизах в подробности в поста, но вчера говорих с две различни служителки. Мнението им беше едно и също. На всичко отгоре това не ми е първият случай (но е първият, който не е фалшива тревога). Преди около две години преживях почти същото, пак някакво странно плащане от Лондон, само дето тогава 10 минути след блокирането на картата (и пак ми бяха обяснили как трябва да чакам да се осчетоводи и после да оспорвам), аз се сетих, че това е едно много закъсняло извършено изтегляне на пари от картата ми за абонамента на същото това списание, който бях направил близо 2 месеца по-рано и което тогава още мислех, че е с централа в САЩ. Та тогава просто нямах време да се ядосам на глупостта на процедурата. Тъй че онези, които казват, че това си е официалната политика на банката, със сигурност не лъжат, поне що се отнася до тази банка. Което обаче изобщо не променя факта, че тази политика е глупава и се нуждае от сериозни подобрения.
цитирай
15. анонимен - никакво връщане на пари от ОББ - нямало камера на банкомата
09.12.2009 10:14
и така след обикаляне между полиция и банка - всички ме гледаха като престъпник, който иска да излъже системата, оказа се, че престъпниците естествено нямат проблем - не навсякъде има камери и си теглят. НО да знаете че това се случи след плащане в магазин за КОМПЮТРИ - СПЕЦИАЛИЗИРАН В МНОГО СКЪП ГОЛЯМ МАГАЗИН - че кой освен тия спецове е по-напред с материала, така че тия дето ви се виждат най-кротки и мили те правят най-големите поразии, затова бягайте далече
цитирай
16. thomas - @анонимен 15
09.12.2009 10:19
Както казвах "големи и много реномирани магазини", имах предвид такива примерно в Лондон или Щутгарт, не в София ;-) Иначе още имам спомени от преди 10-12 години как в новия тогава Техномаркет касиерката и продавачът ми спретнаха разсейващо мероприятие - докато касиерката броеше 1000-та лева, които й бях дал, продавачът ми каза "ето, обърнете се да видите къде ви слагам гаранционната карта", след което 1000-та лева се оказаха с 50 по-малко. А съм 100% сигурен, че бяха точно. Така че досега в наш магазин кредитна карта съм опитал да дам точно един път в Метро, и като ми казаха "а сега си въведете PIN-а", аз бях дотам, защото изобщо не си го знам и никога не го ползвам - в чужбина при плащане с кредитна карта в магазин никога не са ми искали PIN код.
цитирай
17. benra - искали
09.12.2009 11:12
са ти PIN code за Visa? Хммм...аз често я ползвам за плащане и в наши магазини и винаги само с подпис.

Иначе - банковите служители са потресаващи с "компетентността" си, гъвкавото мислене и способността да са полезни на клиента
цитирай
18. thomas - @benra
09.12.2009 11:26
Дa, подадоха ми терминала... и аз смених начина на плащане с кеш. :-) Ама това беше още в зората на POS терминалите. Впрочем и в Англия, особено напоследък, няколко пъти в хотели, когато при настаняването ти искат картата за гаранция, опитаха да ми поискат да въведа PIN, който аз просто казвах, че не знам (самата истина) и те променяха някак си начина на въвеждане на данните (задължително второ прочитане на картата след тази промяна от терминала) и тогава успяваха и без PIN. Мисля, че с масовото навлизане на дебитните карти там начинът на представяне с PIN е станал доста по-популярен.
цитирай
19. zezo - Не ме разбра правилно. От написа...
09.12.2009 11:42
Не ме разбра правилно. От написаното стигнах до извода, че в банката не знаят как да отреагират адекватно в такава ситуация. Предположих, че служителката се опитала да приложи някакви процедури, спуснати от нейното ръководство и които - да, не са съвършени.
Относно заплатата - сигурно е напълно нормална, но ако се сравни с тази на истински отговорните, които са по-нагоре в йерархията, които дават нареждания и които в повечето случаи нямат никакъв пряк контакт с клиента - ами мизерна е.
цитирай
20. анонимен - Le Roi de Belgique
09.12.2009 11:45
Точно в неискането на PIN е уловката. Това лято в Карфур в Испания пазарувах по този начин (само с подпис и прекарване на картата през магнитна лента), след което веднага след връщането ми в Белгия ме уведомиха, че картата ми е хакната (предвидливо я бях изпразнил преди това, доста широкопръст съм ;) и я смениха напълно БЕЗПЛАТНО. Имам приятел швейцарец, чиито баща е банкер. Той ми каза, че банките в България имат една-единствена цел: да приберат парите на колкото се може повече български овце, а после да обявят фалити и да се оттеглят (май всички освен БНБ са си филиали на чужди банки). Другото, което ми прави впечатление е, че в Белгия например няма нито един клон на нито една мошеническа банка, оперираща в българия (Райфайзен, собствениците на Пощенска банка, Уникредит и др.). За сметка на това има ЖЕЛЕЗНИ банки (поне засега), които работят ефективно. За електронното банкиране няма какво да се говори - не светлинни години пред нашето. А картите са с чип и е много, ама много трудно за някой гащник да ти източи паричките (освен ако не си поръчвашщ порнофилми по Интернет). Така че - внимавайте с българските банки и по възможност сменете или банката с чужда, или направо държавата ;) Аз избрах втория вариант (той върви заедно с първия)
цитирай
21. thomas - @анонимен 20
09.12.2009 11:59
С едни разсъждения съм съгласен,като това за смяната на държавата например :-), с други - хич.

Това дали картата ти е с чип, или с магнитна лента, има значение само ако я пъхаш по банкомати (и евентуално в POS терминали на ненадеждни места). Ако я ползваш само онлайн, и едната, и другата могат да бъдат хакнати еднакво добре - всичко, което трябва да знае измамникът, е номерът на картата, датата й на валидност, трицифрения защитен код на гърба, точното ти име и адреса, на който е регистрирана. Ако тези данни успеят да попаднат в лоши ръце (в един от първите коментари lifeconsult е описал някои от начините, по които може да стане това), картата ти може да е и с четириядрен процесор и да е бронирана, и пак няма какво да те защити. Впрочем най-добрата защита се оказа SMS уведомяването в моя случай, защото ми даде възможност да науча на секундата за измамата, и съответно - да предприема мерки, с които дори да попреча на измамника да си получи покупката.

Що се отнася до това дали някои от големите международни банки у нас са мошеници (те че са мошеници, мошеници са, но не от описания от теб тип - които привличат парите на вложителите и после си вдигат шапката), бих поспорил, защото всъщност основният бизнес на повечето от тях поне доскоро беше не да привличат, а да раздават пари при много по-изгодни за тях условия, отколкото могат да го правят в Западна Европа. И колкото и да не са ми симпатични някои от тях, не мога да ги нарека ненадеждни, по-скоро бих се усъмнил в надеждността на някои от българските, зад чийто гръб никога не е съвсем ясно кой точно стои.
цитирай
22. анонимен - Zapoznat
09.12.2009 16:32
Thomas, искам да ти кажа, че си много назад с материала. Миналата година имаше огромно количество измами с карти във Великобритания, като основните заподозрени бяха РЕНОМИРАНИТЕ магазини.
цитирай
23. elensia - @tomas
09.12.2009 22:01
аз не разбрах какво си спестил на банката?
За мтел е ясно, че като не говориш, няма да им платиш. Ама банката кво я грее, че няма да можеш да теглиш до януари месец :)
Освен това ти да не си мислиш, че щяха да ти върнат парите след 1-2 месеца !? ИСтината е че нямаше ... Ако не докажеш, че не си ги теглил ти :)
Прочети внимателно коментара на razkazvachka. Нещо подобно щеше да ти се случи през тези 1-2 месеца...
цитирай
24. thomas - @elensia
09.12.2009 22:27
Явно чукча не читатель, чукча писатель. Отговорите на всеки един от твоите (може би риторични) въпроси, го има по-горе в моя пост и моите коментари, пък и в тези на останалите. Но хайде, да опитам да запазя добрия тон и да ти отговоря...

Какво съм спестил на банката?
Спестил съм й неприятността да сдъвче една мухлясала маслина, както и разправиите по преписка и разследване на случая.

Какво я грее банката, че няма да мога да тегля до януари?
Първо, не тегля, а плащам. Второ не би трябвало да я грее, а да я охлажда. И след тези две уточнения, би трябвало да й пука, че един месец няма да плащам, защото тя печели от моята кредитна карта само и единствено тогава, когато плащам. 0.5% от мен, около 3% от търговеца, на когото плащам. Всъщност именно заради тези проценти съществува бизнесът с кредитните карти. И като се има предвид, че сега е най-силният месец в търговията на дребно, включително и на електронната търговия, значи банката ще изгуби сигурно поне 1/3 от парите, които бих платил с карта за годината. Т.е. ситуацията й е точно същата като тази на МТел.

Дали щяха да ми върнат парите след 1-2 месеца?
Да, щяха да ми ги върнат. Точно както ми ги върнаха преди месец и нещо след оспорване на плащане към SkyEurope, от които имах купени билети малко преди да фалират. Както виждаш, даже и в случай, в който наистина бях платил аз, а не някой друг от мое име, парите ми се върнаха без проблеми, въпреки че банката нямаше как да си ги поиска от търговеца, който вече беше обявен в несъстоятелност, но тя е длъжна да ги върне на потребителя, защото той не си е получил стоката или услугата, за която е платил.

Случаят с изтеглените пари в брой е съвсем различен - при него наистина е много по-трудно да се докаже, че не са изтеглени от титуляра или изпратено от него лице. Докато при плащанията онлайн нещата са къде-къде по-лесни.
цитирай
25. elensia - Благодаря ти,
09.12.2009 23:37
че спазвайки добрия тон към нещастното чукчи, ми направи такъв сбит преразказ на коментарите :)
Обаче не си прав да се караш на чукчите.

Исках само да отбележа, че отношението на банките тука си е поголовно такова.
Което ме накара да си припомня един подслушан разговор в банка между клиент и служителка.
След като половин час клиентът с ченгел теглеше думите на служителката да му препоръча на каква сметка да внесе много голяма сума пари, най-накрая клиентът се развика:
- Каква е тази банка, която не иска да вземе парите ми?
Служителката видимо омекна...
А чукча очень любит читать, только времени мало а букв многа.
цитирай
26. анонимен - Vse pak, koia e tazi banka?
09.12.2009 23:57
Taka i ne razbrahme, koia e tazi banka? Mislia, 4e e v interes na vsi4ki, podobni deistvia da se pripisvat na deistvitelnia izvarshitel, a ne prosto na bankite v BG.
цитирай
27. анонимен - lo6o
10.12.2009 01:52
eee tezi kreditni karti napraiha e taq kriza.
цитирай
28. thomas - @анонимен 26
10.12.2009 04:47
Мисля, че това коя точно е банката, изобщо не е най-важното в случая - не съм й чак толкова сърдит, че да кажа коя е. По-скоро погледнете на разказаното като на съвет какво да правите при подобна случка, която може да ви се случи с всяка банка.

И моля, пишете на кирилица в моя блог! :-)
цитирай
29. thomas - @анонимен 27
10.12.2009 04:50
Точно моята карта не е "напра'ила" тая криза, защото никога не е била в състояние на кредит - просто я ползвам като удобен и често - единствено възможен начин за плащания през интернет. Пък и изобщо не са виновни точно кредитните карти, а главно жилищните кредити. Сега успокои ли се? :-)

Повтарям и забележката за кирилицата ;-)
цитирай
30. net - :)
10.12.2009 09:49
Точно един месец преди предстоящо пътуване в чужбина, бях оформила документите за издаване на карта, с цел да ми бъде удобно. Периодично се обаждах по телефона и накрая отидох и на място проверих, Оказа се ,че служителката просто била забравила да ги оформи и препрати 20 кредитни и дебитни карти, включително с вкарани постъпления по сметки.
Обясних на директорката, че оттеглям заявката и направих молба-отказ. В друга банка за експресна поръчка със съответното утежняване ми издадоха само за 7 дни.
Проблемът дойде от първата банка !!!! Плащане на неустойка за отказ за ползване на заявената карта?!?!?! И представете си - Трябваше да платя за декември и януари, без да съм получила картата, която въпреки отказа бе издадена. Служителката толкова се "трогнала", че подала експресно изготвяне и в края на година картата е била изготвена, но -Не съм била уведомена, защото ме нямало!?
Като пълен профан, се вързах на думите на същата "Перфектна" служителка, че не може така -трябва да получа картата,да се подпиша и да я върна. Уловката, можело въобще да не я получавам и нямало да има такса получена- отказана. При моята банка, служителката, виновна за "задържане" на картите, и то точно в периода декември-януари бе освободена от работа едва след 3 м /проучвали случая/.
Поне при Вас е имало обяснение и за по-бързият и ефективен начин. Или просо -по-умен сте от мен - блондинката
Признавам си. От тази банка се страхувам - Толкова е неприятен споменът за изнудването и заплащането на неизрядна и не свършена работа.
цитирай
31. thomas - @net
10.12.2009 09:59
Звучи ми толкова познато... Всъщност понякога имам чувството, че на банките това им е единствената идея - как да ти спестят всякаква възможна информация, която може да ти позволи да действаш по най-изгодния за тебе начин, така че да изкарат някой лев от твоето незнание. И аз наскоро се разправях в една банка за някаква празна сметка към някаква карта, за която никога не бях и чувал да съм имал. И след много ровене в спомените се сетих как преди много години бях пуснал една заявка онлайн за издаване на дебитна карта, за която така и никога не получих информация, че е приета, че картата ми е направена. Въпреки че си бях оставил всякаква възможна контактна информация. И примерно 6 години по-късно аз научавам, че все пак картата ми е била издадена, сметка към нея ми е била създадена и изобщо - някой там си е "свършил работата", само дето аз така и не съм разбрал.

Хубавото в тази история обаче беше във факта, че не съм подписвал и получавал нищо, така че банката нямаше никакви финансови претенции към мен и просто ми закриха въпросната сметка.
цитирай
32. анонимен - Премеждия с кредитна карта
10.12.2009 17:12
В описания пробелм не се споменава банка по този начин като и се пази името в тайна не помагаш на никои и дори лоша реклама не правиш аз на твое място бих казал коя е банката защтото има смотани банки и така ще се знае по далече от нея но избора е твои
без името на банката написаното няма стойност да ти кажа
цитирай
33. thomas - @анонимен 32
10.12.2009 18:24
Ако не си открил за себе си стойност в това колко е важно SMS известяването за транзакции, когато имаш кредитна карта и как можеш да използваш ранното научаване за измамата, за да я предотвратиш, това значи, че си чел напразно, а не че написаното няма стойност.

Повярвай ми, банката изобщо не е от смотаните. И както казах, предпочитам да не й казвам името, поне докато си изясня официалната позиция на БАНКАТА, а не на случайна служителка от центъра за обслужване на клиенти.
цитирай
34. jdeel - Аз съм сигурен, че тази дейност (...
13.12.2009 01:20
Аз съм сигурен, че тази дейност (кражба на данни за кредитни карти) би могла да се прекрати веднага, така че вече да не е възможно по никакъв начин. Но в цял свят банките отлагат това, предполагам заради някаква изгода при съществуването на такова "нарушение срещу тях".
Не знам точно каква е изгодата, но знам че това което се обявява като загуби от тази криминална дейност е толкова голяма.. те са милиарди, които много лесно биха могли да се вкарат в защитни системи и това изтичане да спре буквално за по-малко от месец. Това обаче не се прави.
Изглежда банките имат изгода от това някои крадци да получат изгода от картите на собствените си клиенти. И тази изгода е по-голяма от тяхното разочарование.
цитирай
35. анонимен - Nick
15.12.2009 11:05
Ами плащайте по интернет с дебитна Виза примерно и няма как да ви дръпнат пари извън наличните.Обикновенно държа малки суми в сметката и като купувам нещо,вкарвам.Иначе споделената информация относно варианта за реакция при неправомерни транзакции е много полезна .
цитирай
36. thomas - @35
15.12.2009 11:34
Nick, моята виза е на практика дебитна. Само че не обичам да държа в нея малки суми пари, просто защото не ми се тича до банката заради всяко плащане, което ще трябва да направя, а ако нуждата да си купя примерно самолетен билет, ми дойде в 12 през нощта, и тогава имам някоя неустоима оферта, няма и да намеря отворена банка ;-)

Иначе се радвам, че съм дал полезен съвет, който наистина работи.

P.S. Също така, ако ползвам истинска дебитна карта, броят на местата, на които мога да платя с нея, намалява драстично.
цитирай
37. анонимен - thomas
29.12.2009 08:53
Доста се чудех дали да пиша, но все пак се реших. Признавам си - работя в банка и се занимавам с оспорени плащания, всъщност вече 8-9 години. Признавам си този факт с риск да бъда освиркана от всички, участвали в дискусията преди мен пък и от Вас, освиркана като представител на тази тъпа институция - банката (като събирателно на лошите), която освен да създава проблеми на клиентите си, май с нищо друго не се занимава, и в която работят "отнесени патки", които нищо, ама нищо не разбират от работата си...Както и да е, това беше отклонение от основната цел на моя пост, а тя е да Ви задам един въпрос: аз целият си реален опит в банката съм го прекала в практическо приложение на правилата на МастърКард и Виза и претворяването им в работещи Правила и процедури. Именно в тази връзка ми стана интересна Вашата логика. Нека за миг си представим, че тази транзакция не е станала в Интернет, а в някой магазин на Оксфорд стрийт - H&M да кажем. Вие получавате СМС 3 минути след авторизацията, обаждате се в банката, блокирате си картата и после какво?
Въпросът ми е какво според Вас би следвало да се случи...Следата е гореща...и само Ви моля да имате предвид, че в случая става въпрос не за покупка, след която има доставка по пощата, а транзакция лице в лице, при която клиентът плаща и си излиза от магазина.
Моето скромно мнение след като прочетох Вашият случай е, че сте имал небивал късмет не само да локализирате кой е търговеца, а и да се разберете с него да Ви сторнират операцията... Обикновенно това е почти невъзможно, особено ако става въпрос за онлайн търговци локализирани в САЩ или Далечният Изток.
Наистина ще е полезно да чуя мнението Ви..О и забравих един последен въпрос - тази такса 10% от оспорената сума максимум 20 лева, за всички оспорени транзакции ли е приложима във Вашата банка или само за неоснователно оспорените такива.
цитирай
38. thomas - @анонимен 37
29.12.2009 09:39
Ще почна отзад напред. Сумата от 10% от оспорената сума, максимум 20 лева, се отнася само за основателно оспорените транзакции. Глобата за неоснователно оспорените беше много по-голяма, ако не се лъжа 40 лева, ако не беше и евро (освен че не ти връщат парите). Впрочем, когато предишния път имах случай на оспорване (това беше при фалирането на SkyEurope), от банката дори не можаха да ми обяснят защо след като са ми се върнали 82 евро по сметката, после са ми удържани 8.20 като "такса за валутен превод". Както после забелязах, след като прочетох за таксата за разглеждане на оспорване, това са били точно 10% от успешно оспорена транзакция (в онзи случай за "неполучена услуга"). Надявам се това да изяснява политиката на конкретната банка, но всъщност вече видях, че и в новата банка, в която си направих още една карта сега, положението е същото.

Моето скромно мнение е, че всеки нормален търговец щеше да направи същото, ако е уведомен навреме. Също така мисля, че в почти всеки случай не е проблем да откриеш кой е търговеца в епохата на Google. И забележи, говоря за мен, обикновния клиент! А ако имаше система, по която спешно да известя VISA, те със сигурност могат да направят много повече. И не само в случай на онлайн поръчка, а и на пазаруване в магазин. Времето за известяване с SMS не е 3 минути, а обикновено не повече от 30 секунди. При достатъчно добра реакция може да се окаже, че човекът още не е имал време да стигне дори и до входа на магазина, а измамите с кредитни карти във всички свестни държави са нещо, което според мен представлява интерес не само за самите магазини и тяхната охрана, но и за полицията. Но както и да е, тази ситуация е малко по-хипотетична, защото за да се случи тя, трябва някой да си е направил физическо копие на моята карта, а не само да си е купил нужните номерца от нея от базите данни, изнасяни от недобросъвестни банкови служители (след още няколко случая в близките дни с приятели вече имам теория по въпроса, която включва и тях, и паспортната полиция на летището, защото ми направи странно впечатление как хората се оказва, че плащат за услуги именно на мястото в чужбина, където са пристигнали същия ден - честно казано, очаквам някой ден да се разкрие подобна афера, въпреки скептицизма ми за разкриваемостта на престъпленията у нас).

И накрая, много ми е интересно как сред толкова великите Правила и процедури на VISA и MasterCard така и не е намерило място толкова елементарното "веднага се свържете с търговеца и опитайте да предотвратите облагодетелстването на измамника". Както ми и казаха от по-високо място в банката, "Вие сте им дали ценно ноу-хау за действия в подобни случаи, което никога не би дошло на ум на нашите служители, а и предполагам, че така и не са го оценили". P.S. Преди седмица блокираната сума се беше появила обратно по салдото на сметката ми, така че очевидно моето действие в първите минути е свършило работа. А и няма начин да не е от него, защото всъщност изобщо не съм стартирал процедура по оспорване. И честно казано, вече съм нетърпелив следващия път като отида в Лондон, да се отбия във физическия магазин на тези хора и да му понаправя малко оборот, защото реакцията им много ме изкефи.

По въпроса какво според мен е трябвало да се случи, когато банката е известена за горещата следа, мисля че дадох съвсем ясен отговор. Трябва в нейните Правила и процедури да има също толкова горещи телефони, на които те да позвънят и да направят всичко възможно да предотвратят това измамникът да успее да получи радостта от измамата. Сигурен съм, че институция като VISA има и обществения имидж, и ресурсите да го осъществи. И ако това се случи достатъчен брой пъти, просто атрактивността на това да крадеш от собственици на кредитни карти, ще падне драстично, защото ще е свързана с риск. Което пък сигурно ще намали и парите, които измамниците са готови да дават на онези, които им изнасят данни за карти, с които могат да вършат измамите.
цитирай
39. анонимен - thomas
29.12.2009 10:14
В банката, в която работя аз, такса за оспорено плащане се взема само тогава, когато се докаже, че транзакцията е оспорена неправомерно.
Сега по основния въпрос - съжалявам, че трябва да не се съглася с товаq което сте написали. Сигурно ние като български банки (защото не сме дорасли или защото е много модерно да обругаваме нашето българското) не сме се сетили какво да правим (казвам това само защото, тази банка с която сте говорили са Ви казали какво ценно Ноу хау сте и дали (тази практика в нашата банка се прилага отдавна по възможност и да Ви кажа нямаме голяма успеваемост по ред причини). Добре, ние сме некомпетентни. Виза явно също така са некомпетентни и на тях тези неща не са им идвали на ум след като фалшивите транзакции в нета достигат милиарди всяка година, а от въвеждането на чип и пин във Великобритания са се вдигнали с 25%. Но не е в това въпросът. Въпросът е - това не е ли работа на органите на реда. И ние и Виза разполагаме с много информация, която би следвало да се използва по предназначение от съответните органи, чиято работа е това.
Великото веднага се свържете с търговеца при Виза е "веднага се свържете с банката на търговеца" ако можете да го локализирате. И не случайно Ви казвам, че локализирането на търговеца е важен момент, защото ако видите едно средно статистическо авторизационно съобщение от Щатите и Гугъл няма да Ви помогне.
За разлика от Вас, аз имам и практическият опит в ситуацията, която Ви описах - H&M на Оксфорд са огромни, моят опит да спрем фалшификаторът се оказа пълно фиаско - нито можаха да реагират на време, нито можаха да го намерят в огромната тълпа, нито пък разбраха точно на коя каса е платил.
Не твърдя, че реакцията в първата минута не е най-добрата - но това е един частен случай от хилядите случаи, с които банките се сблъскват всеки ден и това не е панацея и няма общо с компетентността на банката или Виза. Благодаря Ви за вниманието. Радвам се, че участвах в тази дискусия
цитирай
40. thomas - @анонимен 39
29.12.2009 10:39
Възможно е аз да виждам едни частни случаи, Вие да разполагате с други - не изключвам. И все пак смятам, че има нещо сбъркано в политиката на свалените гащи, която фирмите за кредитни карти прилагат - ние ви връщаме парите, пък измамниците нека си получават стоките, важното е оборот да има. По случаите на измами в магазини просто трябва да се въведат малко по-строги изисквания към пазаруващите и нещата ще се подобрят значително. Примерно, защо от купувача да не се искат и лични документи, с които той да докаже, че се казва така, както пише на картата? Моментално задачата на измамниците ще се усложни значително и ще трябва да си вадят по едни лични документи за всяка транзакция (защото обикновено с една карта не се злоупотребява 20 пъти, нали така?). По интернет пък спокойно може да се въведе изискване към основната част от търговците да имат някакъв карантитен срок - ако ще и да е само час, в който да не усвояват парите, за да има време точно за подобна на моята реакция. Ако пък някой е достатъчно глупав да си купи самолетен билет (където моменталното плащане е жизнено необходимо), то той си е готов за арест при чекиране. Изобщо - възможности според мен има достатъчно. И след като измамите са бизнес за милиарди, със сигурност я има и икономическата мотивация. Оттам нататък, за да се ангажират органите на реда и те да участват по-активно в разкриването на тези измами, остава една съвсем малка стъпка.

На мен също ми е приятна тази дискусия, нищо че в нея явно имам по-различно от официалното мнение на банките ;-)
цитирай
41. анонимен - thomas
29.12.2009 11:08
Това не е официалното мнение на банката, в която работя, това е моето лично мнение, базирано на години опит в тази сфера. Всичко, което казвате е вярно, и за Ваше учудване ще Ви кажа, че до известна степен се прави. Да кажем проверката на документите за самоличност - ми да, парви се, но къде - пак при послушните българи - колко пъти като сте отишли в чужбина са Ви поискали документ за самоличност. На мен - николко! Само тук в България - и то търговците, които са стриктно обучени. Да не забравяме и фактът, че документ за самоличност по закон може да изисква само оправомощен орган. С това искам да кажа, че картодържателят е в пълното си право да откаже да го даде за проверка. А и като се има предвид, че на запад от нашата граница, почти всяко плащане е с карта, търговците нямат интерес да го правят, с това само ще забавят цялата операция, която е допълнително забавена от въвеждането на чипа.
Вие сте човек, който явно разбира от материята, за която пише..рядко се срещат хора, които разбират от карти. За това не са виновни хората разбира се, виновни са специалистите, които малко говорят и пишат по въпроса. Но имаме и друг проблем - липсата на доверие - като чета постовете по-горе, имам чувството, че участвам в някаква теория на конспирациите, в която банките са се наговорили срещу картодържателите си и единственото, което вършат е да им създават трудности. Всъщност като се замисля, това сигурно е пак поведение инспирирано от самите банки. Мда, липсва информация, това е самата истина. Ако хората знаеха повече, нямаше да има недоверие и може би щеше да има по-малко измами. Понякога се чудя, дали не е редно да има място в нета, блог?, посветен изцяло на картите и проблемите, свързани с тях :-)
И да В и кажа тази такса за оспорване, въобще, ама въобще не ми харесва.
цитирай
42. thomas - @анонимен 41
29.12.2009 11:30
Вижте сега, и аз не обичам да ми правят физическа проверка по време на проверка за сигурност на Хийтроу заради аларма на арката, задействана не от мен, а от придружителя на един инвалид, окичен с метални предмети. Още по-малко обичам при тази проверка да ме опипват с движения, с които почти ще ми свалят панталоните, лишени от колан по разбираеми причини в този момент и като опитвам да си ги задържа на кръста, да ми казват да си държа ръцете разперени настрани, още по-малко ми е приятно това действие да го прави някой с вид на пакистански терорист (на какъвто пък аз изобщо не приличам), дори още по-малко ми харесва, че когато опитах да се оплача, за 2 минути опитаха да ме изкарат не само потенциален терорист като абсолютно всички други, но и расист, защото съм казал, че не виждам по какво приличам на терорист, та съм заслужил такава проверка. Но щом искам да летя - съгласявам се.

Същото може да стане и с картите. Това, че сега няма проверки за самоличност, е само защото проблемите не са много наболели. Щом обаче злоупотребите се увеличават, вярвам, че не е далеч денят, в който то ще се случи. И всички ще го приемат, и изобщо не мисля, че 5-те секунди забавяне, през които продавачът ще провери съответствието между името на картата и това на паспорта или личната карта съвпада, ще бъде някакъв проблем за някого. И това, че сега продавачите не са оправомощени, е само въпрос на регулация, която винаги може да се промени, нали така!? С какво те са по-негодни от рецепционистите, които очевидно са оправомощени да ти искат паспорта, за да се уверят кой им гостува.

А за това, че вината за отношението към банките, е на самите банки, аз съм напълно съгласен. Те не обичат да ти казват какви варианти имаш, кой е най-добрият за теб. Не обичат и да ти казват какво ще ти струва едно или друго твое действие при тях, нещо повече - с поглед и отношение те карат да се чувстваш едва ли не виновен, че си ги попитал. Да не говорим, че понякога служителите и не са наясно и сами за това, което ги питаш (и което после винаги се оказва написано в тарифата, стига да имаш търпение да я изчетеш внимателно). И между другото, това го твърдя за практически всяка банка, с която съм имал взаимоотношения, независимо дали за кредити, карти, разплащателни сметки или каквото и да е друго.

И не, никъде не съм казал, че банките са се наговорили срещу картодържателите. Просто считам, че не могат да контролират достатъчно добре достъпа до чувствителна информация на своите служители, което може да даде възможност за злоупотреби.

Що се отнася до сайт, посветен на кредитните карти, нямам нищо против и сам да направя един такъв, примерно във формат на форум - защо не, знам как се прави това. И все пак, не би ли било редно той да се намира примерно на сайта на VISA или MasterCard!? :-)
цитирай
43. анонимен - thomas
29.12.2009 11:44
:-) имах предвид постингите на другите участници - jdeel да кажем. А вътрешни злоупотреби не са изключени на нито едно място, никъде по света, не само при банките.
Колкото до сайта - аз лично не мисля, че сайта на Виза и Мастър са подходящи за това. Хората имат нужда от популярни обяснения, и то точно на ситуации, типични за нас българите. На мен лично няма да ми е приятно някой Хер Флик от Виза да седне да ми обяснява на чист английски, как да постъпя ако имам проблем с картата си Виза в България. Но това изглежда модерна практика в момента :-))
цитирай
44. thomas - @анонимен 43
29.12.2009 11:58
Дали пък в ситуацията, която съм описал, има нещо характерно точно за нас, българите, та да се налага да имаме отделен сайт!? Напротив, това само ще затрудни натрупването на знания и полезни практики, защото тук има прекалено малко потребители с карти. А светът е далеч по-напред в тези неща.
цитирай
45. анонимен - thomas
29.12.2009 12:08
Да, има - СМС известяването е нещо нормално и масово в България, а напредналият свят все още не го прави. Колкото до полезните практики - мисля, че по-горе като говорех за Виза, обясних за тях..няма да досаждам повече, всичко хубаво и успех с Вашата банка
цитирай
46. thomas - За таксите...
29.12.2009 12:18
Ето какво пише в тарифата на коментираната банка.

Обработка на оспорвано плащане на картодържател:
* до BGN 200 - 10%
* над BGN 200 - BGN 20

А другото звучи така:
Необоснована рекламация за транзакция - BGN 40

Освен това ми прибират и по 0.5% за всяко плащане в чужбина, което ми се стори несправедливо, когато видях, че в новата банка, в която си направих карта, не се плаща нищо повече от сумата, дължима на търговеца. И в този момент си казах "ах, тия колко време са ме цакали". Но това беше само докато направих няколко плащания в паунди с новата си карта и видях, че там са си намерили далеч по-изобретателен начин да ме цакат, а именно - с много неприятни курсове, различаващи се от фиксинга с далеч повече от половин, а даже и над един процент.

Та никой не е съвършен...
цитирай
47. анонимен - За таксите...
29.12.2009 12:21
Ужас...но това наистина е вече само лично..
цитирай
48. анонимен - още един - търси съвет
18.10.2011 17:08
Здравей, thomas!
Вчера попаднах в твоята ситуация.
Загубих 1 час да се обяснявам с 3ма души в банката.
И за съжаление не се докарах до идеята да потърся магазина (то някакъв код се появи в SMSа)
Та ако можеш да споделиш какво най-добре да направя оттук нататък - ще съм ти благодарен.
Засега чакам, "покупката" да се появи "осчетоводена", че иначе не можело да се оспорва - някаква ситуация, че хем я виждат в картовия им център, хем не в банката...
цитирай
49. thomas - ...
19.11.2011 19:05
Съжалявам, че чак сега чета коментара на анонимен 48, но да отговоря... В първите час-два след "случката" може би най-доброто е да потърсиш магазина. От кода в SMS-а и с малко съобразителност и ползване на Google нищо чудно да го намериш. Впрочем и банката може би може да ти помогне, като ти каже какво име и координати стои зад това съкращение на името на търговеца. Ако хванеш събитието, докато е топло, можеш да ги убедиш да отменят поръчката. Може и да не ги убедиш - аз имах втора случка година по-късно, при която от друга карта ми направиха за секунди две транзакции - една за самолетен билет от EasyJet (евтин, това е било само за проба), и веднага след това - купуване на туристически пакет за 920 евро от Trenitalia. Въпреки светкавичната ми реакция и това, че до половин час вече говорех с представител на италианските железници, от там ми обясниха да си гледам работата и ако не ми харесва това, което се е случило, да се оплача на полицията, пък тя да ги търси. В този случай не ми оставаше нищо друго, освен жалбата към банката за оспорване на транзакция, в резултат на която след известно време парите ми се върнаха по сметката. А полицията... нея направо по-добре да не я споменавам. Но ще я спомена. Въпреки че се обърнах направо към прочутия Явор Колев в ДАНС и въпреки че той моментално ме прие, насочи към човек от отдела за измами с кредитни карти, и въпреки че им снесох на тепсия цялата информация за транзакциите, контактите на търговците и банката и просто остана да звъннат, за да хванат мошеника, който си е купил почивка с моите пари, в крайна сметка просто си го преместиха от единия в другия... класьор - след 2 месеца ме извикаха вече в полицията, за да напиша още един път същите обяснения, след което явно квалифицираха случая в девета глуха (папка) и нищо не направиха - както и при всеки друг случай, в който съм се обръщал към тях. Банката дори не беше потърсена за подробности!
цитирай
50. анонимен - системата си е все същата
29.07.2012 15:10
Споделям моя случай тук като пример и ако някой има идея какво може да се направи или да се прави в подобни случаи.

Та работата е следната. Направих резервация за апартамент в чужбина през booking.com. Резервацията беще с предплащане - т.е. вече платена. Около 10 дни след като бях напуснал въпросния апартамент получих SMS че от сметката ми са изтеглени 80 евро. Те седяха блокирани без да са още платени. Отидох тутакси в банката и получих същия отговор - трябва да се изчака да се осчетоводи транзакцията (т.е.да се платят :-) ) и тогава да оспорвам.

Първо не бях сигурен че са тези от апартамента, но подозирах и им изпратих e-mail. Те си признаха и казаха че това било за "закуските" които сме били имали! Да ама "закуски" не е имало! Написах им да си проверят документацията, но друг резултат с тях нямаше.

Отидох пак в банката и им казах да спрат направо плащането. След като има такъв спорен въпрос нека те да доказват че "закуски" е имало вместо аз че не е. В банката обаче си знаят същото. По някакви междубанкови споразумения (казват). Питах ги какво ми гарантира че след още една седмица няма да си измислят че им дължа пари за още нещо. Отговорът беше - нищо. Можел съм да си блокирам картата. Тя за щастие изтича този месец (мисля си аз). Да ама в банката казват че ако е блокирана (дори временно) не подлежи на преиздаване. Или я блокирам и преиздават срещу такса или не я блокирам и се надявам че някакви калпазани няма да се възползват.

Излиза че ако търговеца е некоректен нищо не ме защитава. Банката плаща и аз оспорвам (възможно успешно).

Как се процедира в този случай ? Иди доказвай каквото и да било. Те твърдят че има, а аз че няма. Друго е че в офертата за резервацията такава опция не е и имало. Освен това аз 2 дни там съм се срещал с персонала и никой нищо не е споменал и ако е бил споменал съм можел да платя още докато съм бил там, а не след няколко дена, но това са само приказки - не мога да го докажа с документ...

Дали въобще да си губя времето с оспорване ?
цитирай
51. thomas - @50
29.07.2012 16:40
Ами да, от банката правилно са ти казали. Реално ти някога си упълномощил този търговец да ти взима пари от картата, така че ако той го направи неправомерно, ти оспорваш. Шансовете ти са огромни, защото VISA и MasterCard искат да имат доволни клиенти. Само трябва малко търпение. През зимата ми думнаха поредна карта, този път от Райфайзенбанк, VISA, и то с 4 транзакции, преди да успея да я блокирам. При това - от някакви онлайн хазартни сайтове. Нищо не можеш да направиш за спирането им в такъв случай - в моя, който описвам в поста можеше, защото там имаше стока, търговецът беше физически достъпен и имаше избор сам да откаже сделката на "купувача". В твоя случай сега е точно обратното - търговецът е упълномощен наистина от теб, но не за това, което сега ти взима. Следва оспорване, и до 1-2 месеца парите ще ти се върнат.
цитирай
52. анонимен - 50. анонимен
29.07.2012 21:59
Мерси thomas! Изглеждаха като хора на които не им е това бизнеса. Във всеки случай смятам да оспорвам за да не се учат да действат по този начин.
цитирай
53. romanticgirl25 - защото "те били уважавани клиенти на банката"-това е ужасно
05.04.2013 10:07
а аз не съм плащала от интернет и след месец ми казаха проклетите дск че имам теглени пари! кажете ми как да не ги застреляш?
цитирай
54. thomas - @53
05.04.2013 11:57
Ами сигурно са прави, че си имала теглени пари. Начини за това - много. Само че ако наистина е било след месец, ти можеш да оспорваш, и ако те не могат да докажат, че ти си ги теглила, трябва да ти ги върнат. А за да не се стига до месец закъснение, най-добре си активирай услуга за SMS известяване за транзакции - струва символични пари, а спестява големи главоболия.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: thomas
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2156203
Постинги: 141
Коментари: 3067
Гласове: 4316
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031