Знам, че ще ви се стори негативно, но сега ще ви обясня какво според мен прави нашият иначе прекрасен Дельо Хайдутин на борда на Вояджър. Пропагандата от края на 70-те години побърза да ни каже (пък и до днес продължава да го твърди), че това е невероятно признание за нашата музика и култура, но всъщност положението е доста по-различно.
Наскоро се бях заинтересувал какво точно сме пратили на инопланетяните и успях някъде в интернет да намеря златната плоча на НАСА, издадена преди няколко години на 2 CD-та, и да разгледам и чуя съдържанието й. Честно казано, искат се здрави нерви, за да я издържиш цялата, дори и да не си извънземен.
И така, вътре има 4 категории записи:
1. Звуците на природата - океански прибой, ветрове, песента на китовете и други подобни
2. Класическа музика - тук всичко е ясно: Моцарт, Бетовен и подобни величия
3. Англо-американска съвременна музика: Елвис, Битълс и други от този калибър.
4. Онова, на което напоследък му казваме World Music - полинезийски сватбен танц, ритуални композиции с тарамбуки на африкански племена и ... Излел е Дельо Хайдутин.
Да, познахте - нашата песен е намерила място на тази плоча не защото американците много са я харесали, а защото им е точно толкова неразбираема, колкото и полинезийския сватбен танц. Т.е. нас са ни наместили сред аборигените. А ние се тупаме в гърдите като едни типични ганьовци.
Съвсем отделен е въпросът има ли изобщо някакъв смисъл от тази плоча. Само 30 години по-късно начинът на запис на звук върху плоча е исторически спомен (днес същата музика би могла да се събере на едно чипче милиметър на милиметър, каквото има във всяка флашка и вместо някакъв си допотопен грамофон на борда на Вояджър можеше да има един iPod, който да свърши същата работа).
Освен това изобщо не съм сигурен, че въпросният грамофон работи дори и днес, 32 години по-късно, а какво ли остава след 40,000 години, когато ще достигне до най-близката съседна звездна система и евентуално ще бъде намерен и прослушан от нейните обитатели. Нека сега си представим, че въпросните извънземни, при които един ден ще попадне Вояджър, са само с някакви си смешни за космическите мащаби 10 хиляди години по-напред от нас. Добавете и 40-те хиляди години, за които корабът ни ще достигне до тях. А сега можете ли да си представите колко различна може да е тяхната цивилизация от нашата, при положение, че нашата само за 2000 години се е придвижила от примитивно състояние до претенции да има потенциала за космически завоевания?! Даже и всички живи същества във вселената да са устроени на базата на едни и същи органични молекули, даже и да живеят при сходни на нашите условия на гравитация и други физически параметри, каква е вероятността, че изобщо ще знаят какво е музика и че тя и при тях ще има културна роля!? Според мен - кръгла нула.
Холограмата на Титан
Поредната порция директни послания от Из...
Какво си седнал да търсиш - под вола ли? Още като пуснах един постинг с какво можем да се гордеем като българи ги видях всичките тези записи. Мога да ги дам всичките поименно, а не обобщени като теб. Да, има записи всякакви и много екзотични и ти какво се опитваш да докажеш с това?
Че сме някакво етно като аборигените от Австралия примерно? Що не се засрамиш? Онова Паисий да не го е писал за тебе?
Карл Сейгън, доколкото знам, е американец :-) Изключително много го уважавам като човек и учен (дори съм си купил и книгата, и колекцията му от DVD-та с филмите от поредицата Космос), но все пак не вярвам той да е правил селекцията лично. Всъщност точно това исках да кажа - че нашата песен е била избрана, за да отрази екзотичността и многообразието на фолклора. И да разберем, че сме избрани по съвсем различни причини от Моцарт например - не заради световно доказани достижения, а за цвят. Не пречи да го осъзнаем най-после.
@tera
Ами не ти ли хрумва, че може би точно заради Паисий днес сме там, където сме (т.е. последни във всичко)? Впрочем той само е поставил началото. След него други са продължили да ни убеждават, че сме трудолюбиви, гостоприемни, честни, красиви, потентни, че от Витоша по-високо нема и че киселото мляко става само у нас.
А иначе който иска да мисли негативно за какво ли не, ми прав му път, нек си мисли!
Прати ни при аборигените!
Валя Балканска е космически глас, а народната ни музика няма световен аналог!
Срам ме е от теб, задръстеняк такъв!
12.04.2009 09:04
Песента е много въздействаща и е много хубаво, че е намерила място на тази плоча. Някъде бях чел, че преди да монтират плочата на Вояджър, американските учени са я изпратили на няколко национални разузнавания, за да изпробват дали информацията може да се декодира. Тъй като плочата съдържа информация как да бъде използвана, започвайки от концепция, проста като водородният атом. Единствените, които се били справили, били... Мосад.
Коментарът на боголюбие е много добър пример за това, доколко объркано може да бъде измерването на времето (част от инструкциите на плочата). Днес католическият и протестантският свят празнува възкресението на Христос, а не влизането му в Йерусалим. Какво всъщност се е случило на днешния ден?
Та така, драги комплексари, не нападайте приносителя на лошите вести! От дискредитирането му, те няма да се променят.
кеф!
Ти какво имаш против аборигените? Познаваш ли ги? Смяташ ли, че са направили по-малко от нас в културно отношение? Да не говорим колко по-стара култура са от нашата. А известно ли ти е, че са доста по-познати за света, отколкото ние? И с визията си, и с обичаите си, и с музиката си сигурно.
Освен това съм сигурен, че и аборигенската музика няма световен аналог. Нито пък тази на Моцарт и Битълс. Що за глупост се крие в израза "космически глас"?! Не се ли сещаш, че и него го измисли родната пропаганда, за да отрази събитието на качването на тази песен на плочата на НАСА? Да, песента е чудесна - и аз мисля така. Само че за развития свят тя е нещо точно толкова чудесно, колкото и полинезийският сватбен танц и аборигенското жужене с въртящо се въже.
@bogolubie
Днес, казваш, е влизането на Господ, който е Любов, в Йерусалим. Да речем, че е така, защото все пак при католиците това е станало по-рано. Това сигурно е нещо значимо. Но доколкото си спомням легендата, само след няколко дена ще го разпънат на кръст. Тъжно. Наистина никой не знае какво печели и какво губи.
@feq
И ти ли с расизма напред? Кажи ми, с какво аборигените са по-лоши от нас, та не искаш да ни сравняват с тях? И впрочем смяташ ли, че има значение за какви ние се мислим? В края на краищата важно е само как изглеждаме отстрани, нали?
Разделът не се казва "Най-доброто", а "Многообразието на музиката на планетата" и нашата песен се намира в точно този раздел. Ако не ми вярваш, чуй раздела, в който сме ние и виж дали нещо от останалите парчета там ще ти се стори достойно за израза "най-доброто от музиката на планетата". Сигурен съм, че няма да разбереш красотата на никое от останалите произведения. Тях си ги разбират и харесват съответните аборигени. Ние си разбираме нашето. Западняците пък не разбират нито едното, нито другото. Слагат ги само, за да покажат пъстротата на земната култура.
Разделите "най-доброто" са представени от класиците и Елвис, Битълс и сие. Поне според създателите на селекцията. Впрочем усещате ли колко елементарно са подходили към задачата селекционерите, като са избрали най-популярната музика от своето лично време, което е просто една секунда от историята на планетата? Предполагам, че днес щяха да сложат Майкъл Джексън и Мадона :-)
2. Всичко има значение - както за какви се мислим, както и за какви ни възприемат...
3. Острани може да е скъп и лъскав един предмет, а отвътре кух. "По дрехите посрещат, по ума изпращат"- народна поговорка
4. Но ти, ... продължавай да пишеш, може и да стигнеш сам до тези ИСТИНИ!!!
Красиви са всички цветя на света, но най-красиви са цветята в България!
Цветен букет за всички тук четящи!
1. Националната гордост е хубаво нещо, но само ако има покритие. Нашата няма. Разходи се по света и ще разбереш защо.
2. За нас може би, но за света - не. Ако си бяхме самодостатъчни, щеше да има значение какво мислим ние. Ама като ни видиш търговския баланс, ще разбереш, че сами сме за никъде. Така че на първо време трябва да се заемем да станем приемливи за останалия свят.
3. Точно така. Права си. Е, аз твърдя, че ние сме от онези предмети, които само отвън са лъскави. При това и думата "отвън" в случая е относителна, защото става дума, че сме такива в собствените си очи, а не в очите на останалия свят. А ако бяхме добре с ума, да бяхме успели. Добри сме в това да направим първата бомбардировка с авиация. В градежа хич ни няма.
А ако искаш красиви цветя, ето ти няколко албума, които съм заснел... нищо че все не са в България.
http://www.yankov.info/gallery/v/Traveller/2006-10+Frankfurt+Palmengarten/
http://www.yankov.info/gallery/v/Traveller/2009-04C+Hyde+Park/
http://www.yankov.info/gallery/v/Traveller/2009-04F+Greenwich/?g2_page=2
Впрочем къде в България останаха цветя? :-)
12.04.2009 11:15
http://goldenrecord.org/sounds.htm
ала го батко.
хайде поздрави и да наснимаш още цветя, пък к'во като не са български, всеки който има нос и очи може да ги оцени, и стига сме задавали въпроси тук, ами дай с тебе да позасадим някое друго цвете, 'щото и аз искам цветя...
Тъй никаква гордост българска да не ни остане!
И ти ли броеници редиш, и ти ли на чалга се кланяш!
Утре ще оплюеш Елица и Стунджи!
КОЛКО ПЛАЩАТ ЗА ПРЕДАТЕЛСТВО?!?
Всъщност зад целия ми негативизъм, който всички забелязват, се крие само едно - желанието ми да спрем да се тупаме по гърдите колко сме велик, а да запретнем ръкави (или да си седнем на задниците - според призванието) и да направим така, че наистина да има с какво да се хвалим. Докато сме убедени, че сме най-великите и че достиженията ни нямат равни, нищо няма да направим.
А пък точно мен да ме свързваш с броеници и чалга... страшно непознаване на материята показваш :-)
дотук си съгласен, нали.
2.много по-заразително за мен, както и, предполагам, за още много хора ще е да видим някой, който сади цветя.
предполагам, че и тук си съгласен?
3. затова дай да садим, а да не приказваме много :)
съгласен ли си :)))
и без това Жени Калканджиева ни обяви за олигофрени, така че дай да и докажем обратното :)
12.04.2009 12:25
Ако отидем в страната, родина на автора на тоя проект и вземем да чуем някаква тяхна музика, тъй като нямат традиционна, просто щото нямат традиции, камо ли история, да речем-кънтри.Та слушаме кънтрито и какви ще са нашите реакции:
-Ми не е лошо.Браво.Добре.
А каква е реакцията на всеки чужденец, който чуе нашата музика, музика на стотици години?
-УААААУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУУ.
Ето това е нагледното обяснение, защо трябва да сме горди с нашето, с нашите неравноделни размери, традиции, фолклор.Пък и ако не се гордеем с него, наистина, ще ни остане да се гордеем с чалгата например.А хич не е хубаво това.
И не, не трябва да се гордеем. Трябва да ценим това, което правим, но за чуждата оценка е редно просто да я изчакаме, а не да я размахваме дори и когато тя отсъства. Другото е чалга.
И още нещо последно, когато хората ви правят такъв огромен комплимент и не искат да ви обидят, а вие се самообиждате...нека влязат психолозите!
12.04.2009 14:09
Ми те и холандците, французите, италианците, американците, уругвайците са проститутки, тъпанари, крадци, лъжци.
Не, майтапа настрана.Имаме износ на проститутки, ама нали се сещаш кои са те?Циганките.Това че чужденците, ако реално имат такава представа за нас, означава че наистина са тъпи и незапознати, не е наш проблем и няма нищо общо с музиката.
Уау бих казал и ако видя прекрасна картина-природна или произведение на изкуството.Уау бих казал, като видя невероятно красива жена.Уау се казва в много случаи.
Човеко, точно чуждата оценка сме я видяли.Нали затова има и чужденци пеещи българска народна музика.Не че няма и българи изпълняващи кънтри, но все пак...
междо другото, нийде не видях Бийтълс и Елвис, може да съм ги пропуснал.
Ето го и целия списък. Като го прочете човек, изводите какво правим вътре, може и сам да си ги направи... ако смее.
1-01 Various Artists _ Greetings From The Secretary General Of The UN
1-02 Various Artists _ Greetings In 55 Languages
1-03 Various Artists _ Whales _ UN Greetings_Whale Greetings
1-04 Various Artists _ The Sounds Of Earth
1-05 Bach _ Brandenburg Concerto No. 2 In F, First Movement - Munich Bach Orchestra
1-06 Puspawarna (Java) _ Various _ Kinds Of Flowers
1-07 Charles Duvelle (Senegal) _ Various _ Tchenhoukoumen
1-08 Colin TurnBull (Zaire) _ Various _ Pygmy Girls' Initiation Song
1-09 Sandra LeBrun Holmes (Australia) _ Various _ Morning Star And Devil Bird
1-10 Lorenzo Barcelata And The Maraichi Mexico (Mexico) _ El Cascabel
1-11 Chuck Berry _ Johnny B. Goode
1-12 Robert Maclennan (New Guinea) _ Various _ Men's House Song
1-13 Goro Yamaguchi (Japan, shakuhachi) _ Tsuru No Sugomori _ Cranes In Their Nest
1-14 Bach _ Gavotte En Rondeaux From The Partita No. 3 In E Major For VI
1-15 Mozart _ The Magic Flute, Queen Of The Night Aria, No. 14 - Bavarian State Opera
2-01 Georgian S.S.R Chorus _ Tchakrulo
2-02 Casa de la Cultura, Lima (Peru) _ Panpipes And Drum Song
2-03 Louis Armstrong and his Hot Seven _ Melancholy Blues
2-04 Radio Moscow (Azerbaijan S.S.R) _ Various _ Ugam
2-05 Igor Stravinsky _ Rite Of Spring, Sacrificial Dance
2-06 Bach _ The Well-Tempered Clavier, Book 2, Prelude And Fugue In C, No. 1
2-07 Beethoven _ Symphony No. 5 In C Minor, First Movement
2-08 Valya Balkanska (Bulgaria) _ Izlel Je Delyo Hagdutin
2-09 Navajo _ Navajo Night Chant
2-10 Holborne _ _Fairie Round_ from Paueans, Galliards, Almains and Other Short Aeirs
2-11 Solomon Islands Broadcasting Service (Solomon Islands) _ Various _ Melanesian Panpipes
2-12 John Cohen (Peru) _ Wedding Song
2-13 Kuan P'ing-hu (China) _ Flowing Streams
2-14 Surshri Kesar Bai Kerkar (India) _ Jaat Kahan Ho
2-15 Blind Willie Johnson _ Dark Was The Night
2-16 Beethoven _ String Quartet No. 13 In B Flat, Opus 130, Cavatina
12.04.2009 15:39
Смени си чипа.
Само за едно си прав - песента е там, не защото е българска, а покрива определени критерии.
12.04.2009 15:49
Сега видя ли кога трябва да влязат психолозите... всъщност май даже не точно те...
@general...
Генерале, изкушавам се да кажа, че ви е време за хапчето, но не искам да бъда простак. Ако това изобщо те интересува, сърбите изобщо не са ми сред любимите народи, както и нямам нищо сръбско в по-близкия и по-далечния си произход. Явно нещо си направил сложна връзка от мнението ми за белоградчишките скали. Явно за теб всеки, който не иска българското да спечели, е сърбин. Е, извинявай, ама по-добре ме наричай американец, защото считам, че в тази категория най-доброто е Гранд каньон... Може и австралиец... нали се сещаш за оня камък? :-)
И две молби:
1. Като си толкова българин, пиши на кирилица
2. Не пиши само с главни букви, в интернет това се счита за крещене.
12.04.2009 15:59
Ще се оправим ли някога...
Приемането ни в ЕС не ни направи европейци - трябва сами да решим да станем...
NQMA KAK DA BADE NARECHENO OSVEM , KOMPLEKSIRAN OT BALGARSKITE USPEHI SRBIN .
песента "Дельо войвода" да бъде след 1 400 ооо години при някоя цивилизация.
Записа на песента ли е лош.
Носителя ли е неадекватен?
Затруднението на зелените човечета ли ти е дерт.
Май се опитваш да внушаваш,
че усилието е безмислено.
Не съм чел коментарите за да не се повлияя от тях,
но ако до сега не са ти задали въпроса:
- Ти наред ли си!
- Българин ли си! - нищо не може да оправдае факта, че не знаеш кой е Чък Бери и пълната ти неосведоменост и
тъпият ти нихилизъм.
Не ми отгоговаряй!
12.04.2009 16:21
Ще се оправим ли някога...
Приемането ни в ЕС не ни направи европейци - трябва сами да решим да станем...
SHTE IMA DRUGO MNENIE ZA BALGARSKITE USPEHI I MOJE DA BADE DRUGO , OSVEN KOMPLEKSIRAT NASRAL SE V GASHTITE SI SRBIN .
12.04.2009 17:03
Но сега е време за поразчистя блога си от всичко, написано с главни букви на латиница, защото малкото ми останал патриотизъм се простира поне до уважението към кирилицата. Тъй че ако много си държиш на коментарите, моля те в следващите 2-3 часа да си ги прибереш някъде - след това няма да ги има...
12.04.2009 17:17
Нищо против нямам песента ни да достигне след 40 хиляди години (или 1 400 000, все ми е тая) до някоя цивилизация, въпреки че нашата собствена цивилизация тогава отдавна няма да я има, тъй че няма особена идея в цялото нещо... Записът не е лош, но честно казано, не вярвам грамофонът да работи след толкова време :-) Нито пък онези извънземни да знаят какво да правят с тези звуци. Усилието е напълно безсмислено и това е ясно на всички от доста години. Точно поради това и напоследък сондата рядко е в новините...
Много обичам въпроса "българин ли си". Той обикновено цели да обиди. Да, в паспорта ми пише, че съм българин. Но не виждам нищо особено хубаво или пък особено лошо в това. Просто човек все някъде трябва да си плаща данъците, нали така? Иначе аз съм просто един жител на планетата, като всеки от нас, който е успял да надникне вън от оградката си. В този смисъл отговорът ми е, че нямам нищо против и да не съм българин. Или че този въпрос всъщност изобщо няма смисъл, защото отговорът му не значи нищо. Дали ме разбра?
А къде видя, че не знам кой е Чък Бери? Би ли цитирал?
12.04.2009 17:30
ако ми зададеха по този начин въпроса.
Не те разбрах.
Въпросът, въпреки всичко, има смисъл,
но ти не си на същата планета.
Безмислени са и рисунките по едни скали в Африка -
отпреди 35-40000 години - на изчезнали животни.
На изчезнал свят.
Днес по-умни ли сме от авторите на тези рисунки?
Въобще - какво искаш да кажеш с този постинг -
признавам - имам за себе си доста варианти -
бъди любезен - обясни с по-прости думички.
Аз съм по-първичен и ограничен.
Но патриотар не съм.
А Чък Бери - е заигравка,
заради Елтън Джон.
Извинявай - Елвис Пресли.
Надявам се имаш чувство за хумор.
Все си мислех, че няма да ми отговориш.
12.04.2009 17:43
12.04.2009 17:47
12.04.2009 21:16
12.04.2009 21:19
12.04.2009 21:47
12.04.2009 22:42
12.04.2009 23:04
12.04.2009 23:24
\m/
//
1. Не бива чак толкова да се гордеем, че са ни качили песента на Вояджър, защото селекцията на музиката върху онази златна плоча показва, че сме сложени в нея не заради велико постижение, а за да се покаже етническото многообразие на планетата. Разбира се, че песента ни е хубава, но тя е представена наравно с подобни творби от Заир, Перу, Мексико, Грузия, Азърбейджан, както и на африкански пигмеи и австралийски аборигени.
2. От висотата на 30 години по-късно (никой не е можел да го предвиди тогава) технологията дори само на музиката в кораба (не ми се навлиза в технологията на самия кораб изобщо) е толкова безнадеждно остаряла, че мога само да си представя как ще изглежда след... 40,000 години, когато ще достигне до най-близката съседна на нас звездна система, отдалечена на "кварталните" 4 светлинни години. Едно е да оставиш следи на същата планета и да очакваш бъдещи цивилизации да разберат нещо от тях - но това се все пак цивилизации с един и същи еволюционен произход. Личното ми мнение е, че една извънземна цивилизация (има или няма такава) няма дори да разбере, че онова парче желязо, което някога ще стигне до нея, не е с естествен произход. Да не говорим, че и нас самите по това време отдавна няма да ни има като цивилизация.
За "Излел е Дельо..." какво да кажем - това просто е една космическа песен, мястото й е в космоса на българската душа...
Нищо лошо не мога да кажа за песента - и на мен самия ми харесва (обективно, не защото е българска). Разбира се, дефиниции като "космическа" ми се струват елементарна пропаганда, така че не мога да ги приема насериозно. Но исках да обърна внимание на това, че тя е просто една от многото песни, представящи музикалната култура на различните народи (и дори племена), населяващи нашата планета.
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69