Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.08.2009 15:25 - Гадните копилета и политическата коректност на Куентин Тарантино
Автор: thomas Категория: Изкуство   
Прочетен: 15790 Коментари: 38 Гласове:
3

Последна промяна: 27.08.2009 18:46

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Да, и това дочакахме - от най-нестандартия филмов гений, Тарантино се превърна в пак нестандартен, но политически коректен режисьор. Макар все още да имаш чувството, че когато прави филмите си, е здраво нашмъркан, те вече са изцяло в правия път на политическата коректност и единственото, което ги отличава от основното количество американска боза, са жестоките и натуралистични кървави сцени в особено близък план.

Онази вечер с голямо нетърпение отидох да гледам "Гадни копилета". Не ме обвинявайте, че съм станал неграмотен, думата копИлета е решение на преводачите, не мое. Всъщност така е решил още Тарантино - оригиналното заглавие на филма е Inglorious Barterds вместо правилното bastards. Сега, след като вече съм видял филма, почвам да си мисля, че това е първата му проява на политическа коректност в този филм - нали като напишеш думата с грешка, тя вече не е същата, и съответно - може би не е така обидна и дискриминираща. Но може да го е направил и заради Google - все пак има ли по-лесен начин да попадаш на страници, в които не става дума просто за някакви копелета, а именно за неговите копИлета. Хайде стига езикови разсъждения . Да минем към филмовите. :-)

Какво се случва в този филм? Следващите няколко изречения ще са спойлер, така че който иска да не му развалям удоволствието от гледането на филма, да прескочи надолу и да отиде направо към финалните два параграфа с изводите :-)

В началото си мислех, че ще гледам нещо подобно на "Мюнхен", където израелска тайна група се беше заела да отмъсти за покушението срещу еврейските спортисти по време на Олимпиадата през 1972 година. Но не беше това.

Почти през цялото време имате чувството, че гледате или някой уестърн, или просто "Криминале" - безспорния шедьовър на Тарантино. Обстановката през Втората световна война във Франция е представена по начин, какъвто не съм срещал в никой друг филм досега, може би дори и в "Ало, ало". Отношенията между враждуващите страни нямат нищо общо с онова, което са ни насадили досега и съветските, и американските, пък даже и немските филми - тук воюващите страни си прекарват времето ако не чак в шеги и закачки, то в безспорно интелигентни разговори, изпълнени с уважение и остроумия. Дори и евреите в този филм нямат почти нищо общо с ужасените хора, които сме виждали във всеки друг филм досега, поне не и след първите няколко минути, в които беше показана наказателна акция над едно укриващо се в мазето на селска къща във Франция еврейско семейство.

И само за да не си помислим, че сме объркали сюжета, от време на време ни заливат с някоя и друга кофа кръв от екрана. Главните герои - отрядът от американски евреи, предвождан от Брад Пит (ех, Брад, ех, Пит, имал си и добри роли досега, какво те накара да приемеш това подобие на роля, че и да имитираш физиономията и говора на дон Вито Корлеоне от "Кръстникът"), отишли да убиват и унижават нацисти - се държат като банда пияни каубои в преследване на индианци, и за да не би на някой да не му хрумне точно това сравнение, освен че избиват всеки нацист, който им падне, те го и скалпират, за да всяват допълнително ужас сред нацистите: похват, заимстван от отношенията индианци - каубои, само че обърнат. Точно както е обърната и жестокостта между нацисти и евреи.

Както и да е, не стига, че из целия филм гледаш как евреите избиват нацисти, което, доколкото съм чел, слушал и гледал за войната, не се е случвало изобщо, no филмът ни залива и с още други невероятни идеи. Хитлер и висшите му офицери, вместо да се занимават с войната, си организират филмови премиери, на които се появяват всички вкупом, без особени мерки за сигурност и с почти нулев анализ на рисковете. За капак сменят планираното място за премиерата от голям и престижен киносалон в Париж, с един друг, няколко пъти по-малък, само заради прищявката на един млад актьор (и войник), любимец на Гьобелс, който пък е харесал собственичката му, която всъщност е единствената оцеляла млада жена от едно избитото в началото на филма еврейско семейство.

Казах ли вече "за капак"? Не, рано е било. Ето сега му е времето. За капак гаджето на тази девойка, който е и прожекционист в нейното кино, е негър - нещо, което не се харесва особено на висшите хитлеристи, но въпреки това приемат премиерата да се състои в това кино. Убеден съм, че защото не подозираха, че самата собственичка е еврейка - иначе сигурно щяха да откажат.

Не, все пак е било още рано за капака. За капак един от главните герои на филма, висш офицер от СС, известен с прозвището "ловецът на евреи", незнайно защо решава да предаде Хитлер и всички висши немски офицери срещу едно имение на остров Нантъкет в САЩ, подарено му от американците, срещу това да не докладва, че е разкрил заговора за покушение срещу нацисткия елит начело с Хитлер по време на премиерата в киното. Малко преди това предател се оказва и една видна немска актриса, също звезда от нацистките филми, благодарние на която групата, която ще извърши покушението, успява да влезе в киното.

И така Хитлер, Гьоринг, Гьобелс и т.н. бяха убити в киното - запалени и застреляни. И войната май наистина свърши. Насред Париж, само за няколко минути. Сега разбирате ли защо съм убеден, че Тарантино е бил нашмъркан много яко по време на правенето на този филм?

А за финал Брад Пит, точно преди да остави ловеца на евреи да заживее щастливия си живот в имението на остров Нантъкет, му направи един огромен и дълбок белег-свастика с нож в средата на челото - както правеше и с всички други нацисти, които пуснеше живи, за да предават на останалите ужаса от това да бъдат заловени и избити от бандата на гадните копилета.

Нещата в "Гадни копилета" са почти като в онзи виц, в който заекът седял пред една пещера и пишел нещо в някаква тетрадка. Минал вълкът и го попитал "Какво пишеш бе, заек", а той му отговорил "Пиша дисертация за това как зайците ядат вълци". Вълкът изроптал и заплашил заека, а той му казал "Ела да се разберем в пещерата". След малко излязъл с вълча кожа през рамо. Същото сполетяло и мечката, и лисицата. Оказало се, че в пещерата ги чака лъвът. Та извода от е, че не е важно каква дисертация пишеш, а кой ти е научният ръководител. 

Същото се е получило и при Тарантино - не е важно каква е историческата истина и дали я познаваш и разбираш, важно е на кого искаш да се харесаш (или кой ти плаща хонорара).



Гласувай:
3



1. frina - :))
27.08.2009 15:26
Аз четох до спойлера, ще кажа мнението си друг път:))
цитирай
2. thomas - :-)
27.08.2009 15:26
Последните два параграфа са напълно безопасни :-)
цитирай
3. анонимен - Неее,
27.08.2009 15:38
мисля си, че не си усетил иронията във филма. На мен лично ми беше адски смешно всичко. От имената на германците - "Ханс" и "Херман" до момента, в който немския снайперист дълбаеше перфектния пречупен кръст.
Адски забавен филм.
цитирай
4. thomas - @bbbb
27.08.2009 15:49
Аз не казвам, че не е забавен. Даже не казвам и че не ми хареса. Просто отбелязвам колко се е нашмъркал Тарантино и как гали онези, в чиито ръце е целия кинобизнес, точно в посока на косъма... :-)
цитирай
5. анонимен - аз
27.08.2009 15:53
честно казано не виждам нищо лошо в това. в крайна сметка всичко е all about the benjamins. особено в холивуд.
цитирай
6. thomas - @bbbb
27.08.2009 15:56
Аз също не виждам нищо лошо. Просто отбелязвам особеностите на този филм :-)
цитирай
7. анонимен - Благодаря за статията, аз още не съм го гледала,
27.08.2009 16:07
така че нямам мнение, но не бих го пропуснала щом казваш, че е така "нестандартен", а Тарантино определено не е лъжица за всяка уста!;)
цитирай
8. sowhat - значи ало ало , а томас
27.08.2009 16:10
по принцип ми е втръснало от всякаквикървавоисторически сюжети, но тоя може би ще го преглътна :)
цитирай
9. thomas - @vishnichka
27.08.2009 16:16
Ами ако не съм ти го развалил вече, наслади му се. Като изключим изобилието от кръв, иначе предизвиква предимно смях. И е достатъчно забавен за двата си часа и половина. Поне през повечето време - 2-3 пъти се усеща как режисьорът просто е прекалил в разтягането на сцените, но като цяло се държи.
цитирай
10. thomas - @sowhat
27.08.2009 16:17
Кръвта е много, почти колкото в "Глутница кучета", но някак си болката при изливането й почти липсва като че ли. Ще го преглътнеш с лекота, убеден съм.
цитирай
11. анонимен - Благодаря, Томас,
27.08.2009 16:22
така си и го написал, че се сетих за не толкова известната френска "Весела Коледа", само че за първата световна, с умесени много националности, един приятен, елегантен, нестандартен филм, но уви ... направен по действителен случай, доколкото си спомням.Не знам дали ти е познат!
Поздрави!:)
цитирай
12. анонимен - питане
27.08.2009 16:28
frina написа:
Аз четох до спойлера, ще кажа мнението си друг път:))

А, какво е спойлер!?
цитирай
13. анонимен - Аз четох до спойлера, ще кажа мне...
27.08.2009 16:29
анонимен написа:
frina написа:
Аз четох до спойлера, ще кажа мнението си друг път:))

А, какво е спойлер!?

това, което се слага отзад на колите за по-добър фрикшън
цитирай
14. thomas - @12
27.08.2009 16:37
Информация, която ти разваля интригата. Думи, които ще ти покажат какво се случва във филма и съответно няма да ти е вече толкова интересно да го гледаш.
цитирай
15. анонимен - от Sisito_uf
27.08.2009 16:50

А, какво е спойлер!?

това, което се слага отзад на колите за по-добър фрикшън - Мда това го намерих в нета, но чудно защо се употребява за филм, но Томас ми е обяснил за което благодаря!
цитирай
16. ko642 - И самия Тарантино не отрича подп...
27.08.2009 16:52
И самия Тарантино не отрича подправянето на историята което върви във филма. Дали е политически коректен - не знам но нищо чудно. Филма струва пари и предполагам е трябвало да целуне някои хора отзад и под кръста :) На мен лично филмите му не ми харесват с изключение на Криминале. Това бе единствения филм в който наличието не много кръв (а то и не бе чак толкова много в сравнение със следвашите му филми) бе на място. Сигурно ще пропусна и този или ще го прегледам по бързата процедура като излезе на DVD. Ако търсиш независими филми насочи се към IFC (Voices of Independent Culture).
Поздрави! ВВ
цитирай
17. анонимен - малко оффтопил
27.08.2009 16:57
всеки себеуважаващ се сайт има опция за слагане на текст в спойлери. с темповете на развитие на блог.бг,предполагам,че това ще се случи някъде през 2020г.
цитирай
18. thomas - @bbbb
27.08.2009 17:03
Много гледаш по други сайтове пък и ти :-)
цитирай
19. lado - така че нямам мнение, но не бих го ...
27.08.2009 17:06
vishnichka написа:
така че нямам мнение, но не бих го пропуснала щом казваш, че е така "нестандартен", а Тарантино определено не е лъжица за всяка уста!;)


Досега не бях правил такъв коментар на изказване на друг : " Хи-хи-хи..."
цитирай
20. анонимен - Здравейте, номер 19, специално за Вас ще повторя ПЪЛНИЯТ си коментар чрез COPY и
27.08.2009 18:10
PASTE :
=================================================
7. vishnichka - Благодаря за статията, аз още не съм го гледала,
16:07

така че нямам мнение, но не бих го пропуснала щом казваш, че е така "нестандартен", а Тарантино определено не е лъжица за всяка уста!;)

=================================================

Става въпрос за ГО, НЕГО, ФИЛМЪТ ...
Ако и сега не е ясно ... не мога да помогна ... продължавайте без проблем ! ;)))
цитирай
21. rustam - Имало е
27.08.2009 18:56
такива неща. Но не в американската, а в британската армия.
Отделни еврейски батальони. По принцип са ги ползвали срещу позиции на СС. Били са известни като безстрашни бойци.
Дейстали са на принципа "никакви пленници".Предалите се и ранени немци са били екзекутирани на място.
Тези батальони по късно са пратени в палестина и стават основата та еврейската армия.
цитирай
22. thomas - @rustam
27.08.2009 19:11
Е значи американците пак си присвоиха малко история :-) Не им е за пръв път. И тук идеята беше по принцип "никакви пленници" и въпреки че по-горе не го разказах, начинът, по който убиваха германците, беше по американски зрелищен - единият беше специалист по бухалка и им разбиваше главите и всички кости, имаше и такива, които предпочитаха класиката на куршумите. Но цялата тази баналност се допълваше от екзотиката на скалпирането, доста непозната в Европа, и "хуманността" на Брад Пит (ще ме извините, че не запомних името на героя му, толкова ми беше безличен) да пуска по един от пленниците жив, евентуално след като го е накарал да предаде позициите на други германци, но задължително и след като му остави на челото много дълбок белег с формата на свастика. Абе каубойска работа, ти казвам! :-)
цитирай
23. rustam - thomas
27.08.2009 19:19
Ами така е. Ако не спасяват света, то поне трябва ни покажат на нас европейците "как стават нещата"
А иначе дейността на еврейските батальони е документирана....има и спец поредица на Дискавъри за тях.
цитирай
24. thomas - @rustam
27.08.2009 19:56
Вярно, че това е просто още една проява на синдрома за спасяване на света - ето че всъщност хората приключиха Втората световна война в съкратени срокове! :-)

Освен че ми напомня за споменатия в края на поста виц, ми се струва, че за този филм с пълна сила важи и нашенският израз "Ако Левски беше с ботуши и Ботев - с каска".
цитирай
25. mitternacht - ....
27.08.2009 20:04
Звучи като прекалено изнасилен филм.... хареса ми коментара и извода за галенето на ония, които притежават цялата кино-индустрия.Абе.. гавра..
Явно няма да се гледа.Щото после пред цинизмите които ще сипя, ония по адрес на Редникчо Райънчо ще бледнеят.
цитирай
26. thomas - @mitternacht
27.08.2009 20:09
Не, всъщност въпреки всичко, което казах, аз не съжалявам, че го гледах. Филмът СТАВА. Тарантино е успял да го направи така, че дори и от 21:40 да влезеш да гледаш филма, и въпреки че е повече от два часа и половина, вероятността да се прозяваш е съвсем малка. Само 2, максимум 3 сцени ги е "опущил" и са станали по-дълги, отколкото има смисъл. Но като цяло ритъм и интрига не липсват, а ясната логика прави така, че да не остане почти нищо, за което да се чудиш защо е било точно по този начин.
цитирай
27. mitternacht - :)
27.08.2009 20:18
виж с'я, принципно Тарантино наистина си е болен мозък и ме кефи :)) Кил Бил, Криминале... ехее :)))
Просто предполагам, че наистина тоя филм ще е прекалено целуване на задници, но.... абе ще видим :))
(иначе-предпочитам Люк Бесон :))
цитирай
28. thomas - @mitternacht
27.08.2009 20:21
Напоследък целуването на задници е често срещано явление. Струва ми се, че в "Ангели и демони" също имаше такова, само че там - на католическата църква. Но повярвай ми, Тарантино не е изневерил на себе си и ако Криминале, пък и Кил Бил са ти харесали, това също няма да те разочарова.
цитирай
29. анонимен - sisito_uf
27.08.2009 21:03
може би това ще е по отвратително и ще разберете какво е наистина болен мозък - http://zamunda.net/details.php?id=56028&hit=1
цитирай
30. sparhawk - аз затова си спестих
27.08.2009 22:10
Тарантино и си гледах G.I. Joe - безобиден, весел екшън :-)
цитирай
31. thomas - :-)
27.08.2009 22:17
Е, за пък предпочитам и фантасмагория да е, да е с участието на живи хора, вместо компютри ;-)
цитирай
32. thomas - Горещи...
28.08.2009 00:25
А някой може ли да ми обясни защо една тема, която от няколко часа вече има повече коментари от последните 1-2 теми в Горещи, така и не намира място там? Нали за това уж се грижеше автоматичен механизъм? Нещо прекелано много изключения от правилата взеха да се случват в този раздел - едни теми стоят в него по 12 часа, други по 24, трети - с дни. Но все пак за пръв път ми се случва и моя тема, която го заслужава по брой коментари, изобщо да не попада там.
цитирай
33. анонимен - sisito_uf
28.08.2009 00:58
http://zamunda.net/details.php?id=56028&hit=1 виж това томас и не се чуди , пък може би брояча да се е прецакал
цитирай
34. анонимен - thomas
28.08.2009 01:01
Ако не ти се спи - скайпа ми е sisito_ufff
цитирай
35. thomas - @sisito_uf
28.08.2009 01:27
Не разбрах за какво ни пробутваш тази боза от Замунда, ама нейсе.
цитирай
36. merkator - Царете на Холивуд са евреите! От тях ...
29.08.2009 13:55
Царете на Холивуд са евреите! От тях зависи всичко в кино индустрията! Когато някой от калибъра на Тарантино направи класическо подмазване на евреите с някоя абсурдна в своята несъщественост лъжа, то значи е закъсал финансово :))) ... иначе казано....на пича му требват кинти, ебати...В света на комерса и кича можеш само временно да издържиш на мускули....на чест и слава...с този филм вече в кавички "великия" режисьор е подобрил значително благосъстоянието си ;)
цитирай
37. urbanjoga - Втората световна и Тарантино
11.09.2009 16:02
според мен да се търси историческа автентичност във филма на тарантино е загуба на време. не става въпрос за политкоректност а за близката до комикс форма, в която всичко е херметично, героите са стереотипни и правилата по които се случват нещата не подлежат на логично обяснение, а на авторска фикция.
цитирай
38. thomas - @37
11.09.2009 16:05
Много удобна тая фикция :-) Точно затова мисля, че е въпрос на политическа коректност и поклони.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: thomas
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2155973
Постинги: 141
Коментари: 3067
Гласове: 4316
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031