Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.09.2009 20:17 - Толкова ли е труден Вазов?
Автор: thomas Категория: Изкуство   
Прочетен: 17983 Коментари: 51 Гласове:
5

Последна промяна: 03.09.2009 20:23


Ще върна топката на sexolog.blog.bg, която се отклони от своята основна тема и ми посвети цял пост, за да ми покаже колко е неразбираем Вазов за днешните ученици, и ще се опитам да покажа, че всъщност е точно обратното.

Ето нейното "доказателство" за неразбираемостта на езика на Вазов:

...Над куностаса имаше втъкната осветена (осветена от някой лъч светлина? или?) босилкова китка и върбово клонче от цветната неделя (Това не е ТАЗИ Цветна неделя, за която би си помислило 1 дете!!!). Тяхното присъствие в къщата носеше здраве и благодат. На околовръст по стените - полици с фарфорови (не знаят,какво е фарфор, уви - вече го няма!) блюда (- русизъм), обезателно (- русизъм ) украшение за всяка къща, която се почита, а в ъглите - триъгълни полички с цветарник (цветарник? - и аз не знам,какво е това! Саксия ли, ваза ли... но звучи като "развъдник за цветя" в съвр. български)) отгоре. Времето отдавна беше изтикало старата мода с чибуците , които също украсяваха стените, с жълти кехлибареви ( кехлибар ако не си виждал също няма да знаеш,какво е. А къде да се види сега той?)смукални и с варакладосани лули. Марко в угода (-русизъм) на традицията беше задържал само един чибук за свое лично употребление - русизъм. Стената, що беше срещу прозорците, играеше важната роля на картинна галерия. Тя беше "ермитажът" (отново понятие, свързано с лична култура.) на бай Марковата къща. Той съдържаше всичко шест, с позлатени кръжила, литографически (да кажем, понятие от лична к-ра, но не може да се очаква, че всяко дете го знае) картини, донесени от Влашко (Звучи като че този Влашко е някакъв човек...). Странният им избор свидетелствуваше за лесния художествен вкус на онова време. (- лесен вкус?  )

И след 2-3 изречения:

Над "мученишката" (архаизъм!) картина стоеше голям стенен часовник с махало (детето не знаеше, какво е това махало, аз отначало се учудих, а после осъзнах, че и моите деца няма да знаят какво е махало), чиито синджири и топузи падаха до самите  възглавници на миндера. Тоя многогодишен часовник отдавна беше изслужил службата си: машините се бяха изтъркали, пружините разслабили, белия глеч на часопоказателя изпопукан, както и стрелите - изкривени и халтави.


А ето и моите съображения защо всъщност в написаното от него няма нищо чак толкова трудно.

куностас - сигурно става дума за иконостас, нали? ако не, явно и на мен ми трябва речник. но вероятността клони към нула.

втъкната - хайде бе, точно пък децата ли не знаят какво значи "да ти го втъкнат"?

осветена - какво, православната църква вече част от древната ни история ли стана? куцо и сакато си освещава заводите, магазините, къщите или сергиите - не виждам проблем децата до възрастта за четене на Под игото да са чули вече тази дума.

околовръст - дори и да не са от София, не може да не са чували, че по Околовръстното има проститутки. Ако пък не искат да се замислят защо Околовръстното шосе се казва така... не значи ли, че просто не искат да мислят?

фарфорови - не знам защо казваш, че фарфора вече го няма - това е руската дума за порцелан. ОК, тук определено трябва жокер. Но и да не знаех руски, можех да предположа, че думата ми звучи руска, оттам нататък с Google ми трябваха 4 секунди да съм намерил превода - проверих го специално!

блюда - даже не знаех, че е русизъм. мисля, че тази дума се използва достатъчно често и днес. Е, не от онези, чийто активен речник е от 500 думи, а пасивният не надхвърля 5000, но нали именно такива неща отличават културния човек от безпросветния консуматор.

обезателно - дали е точно русизъм? сигурна ли си? или просто традиционна славянска дума? но какво, хората днес не я ли използват? тогава защо я знам? И определено не съм я научил в час по руски.

цветарник - звучи ми да е точно саксия. Коренът е достатъчно ясен, за да направиш смислова връзка. А за възприемането на книгата дали ти трябва да знаеш каква точно саксия или ваза е този цветарник? Важното е, че явно е нещо, в което се държат цветя.

кехлибареви - е хайде сега, кой не е виждал кехлибар? И ако не е - да е, егати! :-) Във всеки случай ми се струва много по-вероятно да е виждал кехлибар, отколкото пепел от рози (вдъхновението за това сравнение ми дойде едновременно от фона на твоя блог И от беемветата на Министерството на отбраната).

смукални - това е трудничко. Но ако погледнеш, че в съседство има лули, ще се сетиш, че и това ще да е нещо за пушене.

варакладосани - е, тук и аз се затрудних. Все пак предполагам, че коренът на думата е варак, което е златна боя, с която се боядисват примерно кантовете на луксозни книги, както и икони и дървени рамки. Та предполагам, че става дума за това, че лулите са били декорирани по някакъв начин с варак.

(Между другото, мислиш ли,че Балзак пише по-разбираемо?)

в угода - пак славянски, а не руски корен, бих казал. Угоден, богоугоден - достатъчно разпространени думи, нали? Какво искаш да ми кажеш? Че децата "сгодна женица" не ги затруднява, но от угоден вече се разплакват? :-)

чибук - знаех, че е нещо за пушене, но нали съм си непушач, наложи се да попитам Google. Повярвай ми, за едно дете това действие е още по-привично, отколкото за мен. И така - за 3 секунди имах отговор, че това е вид лула. Отговорът - тук: http://www.kakvo.org/tword/%D1%87%D0%B8%D0%B1%D1%83%D0%BA

употребление - не звучи ли точно като употреба, ползване? Много ясно, че е стара дума, но нима е неразбираема? И Шекспир по-разбираеми ли използва? :-)

"ермитажът" - дали личната култура на един средношколец включва нуждата да знае какво е ермитаж? Или трябва да се ограничи само до презерватив, имплант и екстеншън? Туй е въпросът! :-)

кръжила - това и аз не го знам, признах си :-)

литографически - в 5 или 6 клас по рисуване се занимавахме с линорезба и правехме литографии. Да речем, че по онова време не съм знаел, че това означава просто печат, но пак е ясно, че става дума за някакъв метод за прехвърляне на изображение, за нещо отпечатано.

Влашко - сигурно всеки е чувал поне, че "власите на края на Дунава се давят". Ако да, редно е да се е заинтересувал и какви са тия власи. Що се отнася до това Влашко да е човек, сетих се за нашия виден пистел Рамбо Силек (според друг средношколец, успял да се увековечи с това попадение на някакъв изпит)

лесен художествен вкус - е това няма как да не го знаят. Защото лесният художествен (и културен) вкус е толкова характерен и за нашето време :-)

мученишката - явно архаизъм. Но като разликата е само 1 буква, дали е неразбираем, как мислиш?

махало - I"m sorrу. Не може някой да не знае какво е махало, това не е недостатъчна култура, а тотална липса на такава. И ако не от култура, поне от докосване до науката трябва да е. Физиката след Вазов ли следваше, че не помня вече?

миндер - стига де, и това ли вече го забравиха? А когато казват онова изречение на Иванчо с многото М-та - "майор Михов мрачно мастурбира между масата и миндера"? Тогава се сещат за думата, нали? :-)

глеч - това мисля, че го знам от 8-9 годишен. Дето се казва, от първия видян грънец, от първото влизане в битова механа, или от първия разговор на тема колко е важно да си пазим зъбния емайл.

халтав - и да не я знаеш, тази дума ще я разбереш само по звученето.

Ако има и друго неясно, готов съм да помагам! :-)


Тагове:   Вазов,   език,


Гласувай:
5
0



1. kobata - Добре де, че тя е нискообразована, ...
03.09.2009 20:33
Добре де, че тя е нискообразована, ама ти защо и се връзваш на акъла... Те в блога такива под път и над път...
цитирай
2. thomas - @kobata
03.09.2009 20:38
Напротив, намирам девойката за доста интелигентна, при това е безспорно грамотна, което само по себе си я поставя в най-горните 5-6% от нашето днешно общество. Но мнението й изобщо не е характерно само за блога - то се излива с пълна мощност и от телевизиите, често дори през устата на известни политици. Чак бях решил, че всичко това е платена поръчка на ДПС против Вазов. Но след този пост виждам и друго - че и американците полагат сериозни усилия, за да ни убедят, че всичко славянско е руско, и да ни помогнат да го забравим...
цитирай
3. sestra - Кръжила е рамки, става много ясно от ...
03.09.2009 20:50
Кръжила е рамки,става много ясно от словореда в изречението.Нападките срещу езика на Вазов са тъжно проявление на лъжедемократски напъни в образователната система.Хубаво,че спомена Шекспир и питам:би ли бил английският това,което е без Шекспир?Ми вижте,тоя български езиков лес може да се поогледа и да се попрочисти още.Я дядо Славейков,че и Яворов...
цитирай
4. sexolog - Аз не се имам за доста интелигентна,
03.09.2009 21:23
а дори напротив - мнооого още имам да уча, да разбера. Дай Боже здраве и чисто съзнание, за да продължавам.

Точно за това водя темата като отделна - тя е поглед от гледна точка на не-толкова-високобразованите-не-тъй-интелигентните, с думи прости: по-голямата част от населението на която и да е страна.

А най-важното: гледната точка на едно средностатистическо българско, НО съвременно дете!

Ето моя отговор за Томас, от моя пост, нека го има и тук:

Поставям се в момента на мястото на едно 12 годишно, влизам му в кожата, и в дрехите. Хайде, езикът му няма да използвам, няма да се вживявам толкова )))

Аз живея в град. Имам интернет, Хироус или Диабло на компа си, в скайпа ми изскачат постоянно някви яки фрази - средно между руни, букви и цифри, нашите са на работа (за да имаме нет винаги!) Още не си падам по момичета, но пък скоро съм прочел вЕрно "Хари Потър" и нощем тайно си мечтая и аз да уча такива яки неща в даскало, да имам чудодейни способности... абе, вече си достатъчно навътре в моя свят, нали?

Учителката по БЕЛ(много я уважавам госпожата, а и тя се старае да ни поизмъчи!) даде лятото да прочетем "Под игото" (заедно с "Ние, врабчетата", "Една българка", "По жицата" и "Том Сойер" ) Всичко изчетох, най-ме изкефи "Том Сойер", ама и другите стават. Остана "Под игото"

Сега ще се съглася с теб. Но за много малко неща. Прав си - цветарник, околовръст, употребление и мученишката - мога да ги позная какво значат.

Руски или славянски в даскало не учим, учим английски. Турски малко чаткам, че имам приятели турци, ама при Вазов точно тия думи, дето ги знам, ги няма.

Фарфор или кехлибар или махало не знам какво са, не съм виждал. Вярно, чувал съм изрази, свързани с тях: "Тайната на кехлибарената ракия се крие в лозовите поля от Карнобат" - значи,кехлибарът трябва да е вид ракия, а, познах ли? Или - махалото на Фуко,и това съм го чувал, но не знам,какво е. Викаш, нещо във физиката? Аз си падам много по физиката, но започнахме ей сега да я учим и явно не сме стигнали още до този Фуко.

За "миндер" - браво, брат! Не го бях чувал това изречение с многото "м",ама вече го разпратих в Скайпа (да се свети името Му!) - да знаеш, че за блога ти ще гласуват всичките ми контакти ( а те са над 400!) - стига да пускаш все такива свежи изречения!

За Рамбо Силек - уууу! Стига мухъл бе! Над тоя лаф се смяхме още във 2-ри клас, учителката ни го каза.

За Шекспир съм чувал, за Балзак - хич не. Ама тях не ги учим. И ако пишат като Вазов (офф, имаме и "Епопеята" - забравих!) - добре, че не ги учим.

Световна история също не учим. Ти не си ли чувал, че Световната се учи вече само в 9-ти ли беше, в 10-ти ли клас. Ние 6 години подред си цакаме българската, мога да ти цитирам всички дати, тестовете ги правя без грешка вече!

Такааа... Казваш, да вляза в нета и да проверя какво значи някоя дума ли? Тук, брат, приеми от мен поне 3 разумни причини да не го правя:

1. Ако вляза в нета, забрави да изляза поне половин час. А ако съм седнал на компа, забрави да стана преди да ме изгонят.
2. За да чета, значи няма какво да правя - т. е. има буря, няма ток и няма нет.
3. Абе, я защо не опиташ ти така да си четеш - да си въвеждаш през 3 думички и да им търсиш значенията.... аз не го ща!

Щом Йовков го харесах и го разбрах, ще си чета него, а вашят Вазов - четете си го вие, възрастните. Аз си имам моя свят, обясних ти вече. Ще вкарам в него Йовков, Радичков, дори Елин Пелин, някой ден ще ги чета на децата си. Вазов нека му обяснява майка ми, нали ще им е баба.
цитирай
5. sowhat - томас
04.09.2009 09:39
тоя път ще подкрепя сексоложката, права е.
права е , не защото е сексоложка, а защото децата мислят именно по този начин.

а ти в момента говориш хипотетично, защото не си отглеждаш в къщи тинейджъри.

за справка: дъщеря ми - реплика по скайп.
мамо изтегли ми тютюн.
аз- защо.
тя-да го гледам.
аз- добре.
и на ум - браво на детето, запалило се е по хубави български филми.

след два дни
аз- гледа ли филма.
тя - да
аз - хареса ли ти
тя - абе кво да му харесвам, трябваше да пиша сбит преразказ на романа и така ми се стори по лесно.
аз - ?!?

констатация- същата тази девойка мамина - изкара 5.73 на матурата по БЕЛ и 5 на приемният изпит в университета.

та да питам аз - децата ли са виновни или нейде нещо в образователната система ни куца ?
цитирай
6. thomas - @sowhat
04.09.2009 10:07
Кой говори тук за вина?! Говоря за това трудно ли е да се разбере един текст, или не. И не говори ли отказът да се разбере той за отказ от това някога да знаеш повече от това как да пазаруваш от кварталния супермаркет, което рано или късно ще ти донесе и работно място на касата му? Да, в днешния свят е толкова лесно да оцелееш дори и само с това знание. Но това е направено умишлено и е много изгодно за онези, които организират схемата "минимален елит и огромни безпросветни маси".
цитирай
7. zvetia - Ако Вазов е "неразбираем&...
04.09.2009 13:16
Ако Вазов е "неразбираем" за днешните 12 годишни ученици какво да кажем за "История славянобългарская", която също е дадена в летния списък, при това цялата книжка, а от "Под игото" е посочена конкретно главата "Радини вълнения"???
Когато ние сме изучавали Вазов(вероятно на малко по-късна възраст, но дисконтирана с акселерацията практически същата), непознатите думи и за нас са били точно толкова непознати,колкото и днес. Но нали пък това е една от причините да четем книги-да тълкуваме непознаните думи и да обогатяваме речника си, а от там способността да изразяваме мисли и емоции възможно най-точно, благодарение на богатите нюанси на словесното богатство.
Sowhat завършва коментара си малко странно, опитвайки се да противопостави деца с образователна система търсейки вина за тоталното нежелание да се четат книги в днешно време.
Децата няма как да са виновни:), те са продукт на родителите си и образователната система и докато инструментариумът на последната се представлява от личности, които се именуват "сексолози"(моето уважение към интелекта на конкретната) ,то на родителите не им остава кой знае какво поле за действие.
цитирай
8. sowhat - зветя
04.09.2009 14:21
искаш ли малко инфо от моят странен извор?

моята приятелка живее в канада от 7 години. малкият й син е на 10. тя преподава в колеж ( не мие чинии.)

при разговор за образователните системи, ми разказа как там не е задължително децата да знаят наизуст таблицата за умножение?!?

при опит да приучи сина си, той отговорил - мамо, това в училище не ми го изискват.

и тук ли са виновни родителите?!?
или нещо е тотално объркано?

имаш ли деца?
защото не те виждам да споделяш челен родителски опит.

така че томас и ти на теория можете да ми разтягате хиляда локума.

но аз съм виждала системата как работи и като ученик, и като учител, и като родител.

аргументи дал господ.
и ще говоря с факти, а не с дисконти и акселации.

и в тоя ред на мисли ще завърша с още един факт, че днес не ходим с менците за вода както са ходили бабите ни.

ходим до въпросните супермаркети на томас и си я купуваме.

цитирай
9. thomas - @sowhat
04.09.2009 14:42
Твоето твърдение, че в Канада не било задължително да се учи таблицата за умножение, ми говори само за едно - че вече съвсем дегенерираме и скоро можем да почваме да тренираме катерене по клоните на дърветата, защото до стотина години това умение ще стане жизнено важно за оцеляването ни като маймуни :-)

Но ако не се шегувам чак толкова грубо, нали се сещаш защо на световната икономическа система не й трябват хора, които да знаят да правят поне най-бакалски сметки на ум? Защото така не само ще са зависими за всичко от супермаркетите и моловете, от банките, доставчиците на услуги и сервизите, но и няма да могат да си проверят дали това в касовата им бележка е вярно.
цитирай
10. zvetia - sowhat,
04.09.2009 14:46
Не само,че имам дете, но то е на 12 години и това лято трябваше да чете дискутираната книга. При това не цялата, а откъс от нея!!!???До болка ми е познато всичко, което се коментира, но аз си имам позиция на родител, според която оценяването по шестобалната система за моето дете е недостатъчна-не защото е гениално, а защото оценките са изкуствено завишени.И то като детето в Канада ме пита защо да учи нещо си като не го изисквали. Аз пък преценявам, че трябва да го учи нещото. А що се касае до таблицата-просто е смешно, защото математиката в училище ще направи малцина математици, но пък развива логиката и ако я лишим като за начало от таблицата за умножение...горко им на канадците като им свършат природните ресурси:)
И аз виждам системата как работи не само в средното образование, а най-вече във висшето-пълна трагедия.
Като българка смятам,че "Под игото" трябва да бъде прочетена като част от самосъзнанието ,което формира всеки българин, особено в днешно време, защото същите тези ученици които трябва да я прочетат учиха история и в 4 ,и в 5 клас, където в България е имало просто османско присъствие,българите и османците живели мирно и щастливо и имали всички права, освен да гласуват.Занимаваха се с цял раздел на величието на Османсата империя и държавно -административното и устройство със всичките му сложни турцизми, които и аз не бях чувала.Нямам нищо против турското население ,но децата така и не разбраха,че османци и турци са едно и също нещо,макар,че историците,естествено биха ме оспорили.Та в този кратък ред на мисли "Под игото" трябва да се прочете.
Да миеш чинии не ми се струва толкова лоша професия,но със сигурност вече не и в Канада!
цитирай
11. sowhat - zvetia
04.09.2009 15:57
горко или не горко им, от 20 години звучи един рефрен _ де е канада ? ( за сметка на позабравеното ""питат ли ме дей зората.

още повече че ми се струва, че досега не съм прочела или чула за емигрирали канадци в българия.

(и то без да са учили под игото)

нямам нищо против изучаването на дядо вазов в училищата, но не мога да не отчитам факторът - различни поколения

и за справка -

баба ми покойната в училище е учила библията. някой от вас да я е изучавал в училище?
цитирай
12. zvetia - Сигурно съм много изостанала от ...
04.09.2009 16:50
Сигурно съм много изостанала от актуалните тенденции през последните 20 години, та съм го пропуснала този рефрен, но моето дете конкретно ще ти отговори,че Канада се намира в Северна Америка.Аз ти препоръчвам да насочиш вниманието си към Норвегия например-там ще е рефренът в следващите 20.
Посочих,че Вазов е важен откъм историческата стойност на книгата,(макар и да е художествена литература),понеже беше направен съзнателен опит да се промени българската история.
Справката с покойната ти баба и библията(пък и изучаването на другите религии)е абсолютно неуместна, тъй като явно през поколение ,макар и незадължително засега, влиза в учебните планове.
Но това пък е в положителна корелация с ширещата се неграмотност и се използва уместно за управление на масите.
Болгаков и Пастернак-кога последно ги чете и колко от съвременните писачи могат да се сравнят с тях:)
По твоята логика,отчитайки факторът различни поколения вероятно е крайно време да се включи и чалгата в учебните планове по музика(ако изобщо подлежи на научно обяснение),а за часовете по български език и литература...не мога да си представя какво ще се дискутира.Не ,че ние не сме чели ненужни и депресиращи книжки,проблемът е,че сега въобще не се чете и това става с мълчаливото съгласие на някои (не всички) учители в стремежа им да се харесват на учениците.Аз си харесвах моите даскали с цялата им строгост и респекта,който създаваха!
цитирай
13. thomas - @zvetia
04.09.2009 17:04
Последното ти изречение е особено важно и много точно. За какво ти трябва училището? За да ти създава контролирани и безопасни трудности, които ти да преодоляваш, учейки се, и да излизаш след тях по-силен и по-подготвен за реалността.

Да те забавлява може и телевизорът. Но той със сигурност не те подготвя за нищо друго, освен за клиент на супермаркета (и евентуално и за негов касиер след години).
цитирай
14. sexolog - Ееее, хайде дее, стига с тези супермаркети!
04.09.2009 18:22
Томас, хайде де! Всеки ще се развие натам, накъдето се насочи, телевизорът играе роля де, но ако родителите успеят да го "надиграят", ще няма продавачки в Била :)

А иначе и на мен навремето учителката ми викаше: ууу, от теб нищо няма да излезе, ходИ на трудово поне, да вземеш занят - така може някой ден да шийш дрехи за шопитИ ! Пък виж - и от мен стана човек, сексолог даже :) И корекции мога да правя...

Цветя, бихте ли оправили името на Булгаков, както и да премахнете излишните пълни членове ;)
цитирай
15. sowhat - зветя
04.09.2009 18:47
не знам на какво основание си вадиш изводи, че слушам чалга или какво чета или не.
това показва няколко неща:
1-во : де е канада беше шеговито иронична песен на НЛО, която осмиваше бг действителността. не толкова отдавна един български премиер каза, че европа се простирала от ванкувър до владивосток.
така че явно чувството за ирония ти е непознато.

2-ро както и сексоложката ви посочи, Булгаков се пише с у. вземете някой и друг час по БЕЛ. явно имате пропуск. Томас, ти нали не толерираше неграмотността? Вместо да се държиш като Волан, поне коригирай поддръжничката си, която явно е стигнала до руската школа и там си е останала. та драга ми госпожо и ст.ц. даскалов съм чела, а вие?

3-то препоръчайте норвегия на невръстното си отроче. аз съм избрала да живея в България. по собствен избор, а не порази липса на възможности.
и после ако вие тук сте доволна и от системата и от нейните недостатъци, защо си позволявате да ми посочвате емиграцията като алтернатива?

4-то госпожо звета, вие колко български съвременни писачи познавате?
аз познавам достатъчно от тях. защо мислите че пастернак и булгаков са тавана на литературата? вие литературен критик ли сте, та си позволявате да ми изказвате съвети ?

5- то радвам се че си харесвате вашите даскали, а детето ви и то ли ги харесва?
и с последното си изречение, влязохте в моят коловоз, точно от първият ми коментар, когато ви обясних че системата куца.

томас, а ако всички станем професори и милионери, кой ще бъде обслужващ персонал? само за протокола питам.

и понеже и двамата преливате от пусто в празно, ще завърша с един въпрос :
на вас двамата лично с какво ви беше полезно под игото в професионален план.

п.п. госпожо звети не ми излизайте с номера "" историята.
има си предмет история и не е функция на литературата да се учи историята през нея. защото в литературата има едно нещо наречено художествена измислица, докато историята борави с факти.
така че ако литературата е култура, историята е наука.


цитирай
16. zvetia - sexolog,
04.09.2009 19:04
хехе,не бих.Моля да ме извини thomas, но по стар навик, ако тръгна да редактирам нещо си...го изтривам. Признавам,че често допускам технически грешки, но за Булгаков не можеш да ме уязвиш:), а ако ще си играем на по-по -най по БЕЛ,освен ако не си учителка по този предмет-губиш,защото си опресних граматиката до степен филология(бих вметнала ненужно за възрастта, когато се учи и абсолютно неизползваемо за по-следващи възрасти).
Блоговете и форумите са място за забавление и обмяна на лично мнение, където педантичната подредба на изреченийцата ще ги лиши от емоция.
По-важен е личният пример,който оставяш

цитирай
17. sestra - Sexolog, Това, че успехът и благ...
04.09.2009 19:11
Sexolog,Това,че успехът и благополучието не се постигат с някакво си умствено удобство май ти е убягнало през годините на твоето образование.Това личи от твоите думи:"Томас, хайде де! Всеки ще се развие натам, накъдето се насочи, телевизорът играе роля де, но ако родителите успеят да го "надиграят", ще няма продавачки в Била :)"Та защо да няма продавачки в Била?Прекалено често чувам това,че родители и учители и кой ли още бил отговорен за развитието на децата ни.Не го отричам,но кой днес обяснява на тези деца личната отговорност за собствения живот?Аз съм майка и учителка и полагам тежки,наистина тежки усилия в тази посока и гарантирам,че в моето училище всички колеги го правят.А,че има невървящи неща в системата,sowhat,има,но не става като махнем цялата система.Най-малкото,което можем да направим е да не се отнасяме презрително с хората,които носят отговорност за децата ни през част от денонощието.
Постиженията са усилия,иначе не биха се постигали.Може би бихме ги наричали намерения.Всъщност така си ги наричаме :)
цитирай
18. sexolog - Цветя
04.09.2009 19:12
Именно. Личният пример е от особена важност и тогава, когато се изхвърлят в непрофесионални среди гръмки терминални заусуканости - тогава е редно поне да не се бърка пълен с кратък член в м.р., и също когато човек има претенция за филологическо образование (дори да не е университетско), не е редно запетайки да се пропускат, а още повече - когато се клеймят децата за тяхната тотална обща простотия - е, тогава, ако не дадем личен пример,кога?

За Булгаков пропускам, това не е задължителна литература и ще го отнеса към знанията от обща култура.
цитирай
19. thomas - @15
04.09.2009 19:20
Тук повечето точки не са за мен, но...

1. Защо пък толкова подигравателно с това Звета? Все пак спред мен там пише Цветя :-)

2. Не съм забелязал за Булгаков - - може и на мен да се случи все пак, нали? А кой е Волан?

3. Не видях да е доволна, ама нейсе. И честно казано, и аз съм тук, но и аз бих препоръчал по-рядко да се стои тук...

4. И аз бих искал да чуя за съвременни български писатели, на които някой им е чувал името. След Богомил Райнов, Хайтов и Любен Дилов, имам предвид. И без Иво Сиромахов, ако може, въпреки че го считам за изключително достоен майстор на перото (или вече се казваше "на клавиатурата") :-)

5. Според мен идеята на харесването на даскалите беше в това, че едно време не сме ги харесвали чак толкова, но днес ги ОЦЕНЯВАМЕ и се радваме, че сме били такива. Така е и нормално. Номерът не е в това да ги харесваш, когато си дете, защото повече от сигурно е, че ако много ги харесваш, значи те не си вършат работата.

без номер. Има го и този проблем. Но доколкото населението на Земята все още расте, ще се намери обслужващ персонал, повярвай ми. Точно както ние се оказваме такъв на гърците или испанците. Иначе казано, ти стани умен и направи така, че да превърнеш ума си в пари, пък все ще те намери кой да те обслужва срещу малка част от тях.

Не само "Под игото", но и литературата изобщо има много малко общо с професионалната реализация на хората, стига тя да не е в областта на литературата, разбира се ;-) Но познаването й те обогатява и ти много добре го знаеш.

п.п. Историята и така лъже колкото си иска, но без литературата щеше направо да се е самозабравила. Особено пък онази, която се опитва да ни убеди колко готини са били турците. Тя изобщо както го беше подкарала, стигна до съвсем закономерното отричане на баташкото клане. Явно богомолците в църквата сами са си извадили ножовете и са се довършили с коктейли Молотов.
цитирай
20. sestra - sowhat,
04.09.2009 19:21
прочетох "Под игото"по собствено желание през лятната ваканция след четвърти клас.Ненормална ли съм?
цитирай
21. zvetia - sowhat,
04.09.2009 19:25
май нещата доста загрубяха и се стигна до недоразуменията, заради които смятам да се оттегля.
1.Не съм длъжна да търпя къквато и да е ирония от човек, когото не познавам.Харесвам остроумни и хапливи отметки само на хора с чувство за хумор.
2.Не съм имала намерение да емигрирам в Норвегия,просто направих сравнение за икономическите перспективи на двете държави.
3.Булгаков за мен има емоционална стойност и нямам "таван за литература",сравнението беше по повод "различните поколения", а прогресивността и прозорливостта на този автор за мен са поразителни.
4.Ама разбира се,че куца системата и то чак дрънка!Аз,обаче правя каквото е необходимо, за вас не съм сигурна.
цитирай
22. thomas - @15 P.S.
04.09.2009 19:25
И не за да се заяждам, а за да не бъда пак обвинен, че толерирам неграмотността, нека кажа, че в точка 5 в изразите "влязохте в мояТ коловоз" и "точно от първияТ ми коментар" има цели два излишни пълни члена ;-)
цитирай
23. sowhat - сестро и аз го прочетох в 4-ти
04.09.2009 19:32
не считам за ненормална, считам се за добър и образован читател. и децата ми го прочетоха, а служех за тълковен речник.
моето мнение е, че ако болшинството от учениците не се правят с архаизмите в вазовото и каравеловото творчество, то в такъв случай е важно и някой да ги чуе.

защото ние - визирам и себе си и вас, не сме учили по литература произведенията с тълковен речник. нито сме учили библията като бабите си.

апропо аз в университета учих и история на бкп. сега да ревна ли да се въведе и за днешните студенти, за да не се забравя?

колкото до връзката история литература -история , какво ще кажеш томас за един антон дончев и "" време разделно.
то не описва ли на по съвременен език същият период от историята?

литературата също може да се манипулира - за справка - димитър димов дописва "" тютюн с образа на лила , за да отговаря на социалистическата конюктура.

и томас , ако ти не си търсил достатъчно бг съвременни автори да четеш, това значи , че не си поискал да намериш -
нека ти дам две имена поне

-йоан александър ( спечелила конкурси в америка и преведена на английски / защо ли ?)
- петър делчев

давам ти двама изключително талантливи майстори на перото.

а защо са в "" затъмнение?

отговорът е ясен - в системата.

цитирай
24. sexolog - сестра
04.09.2009 19:33
Опитът ми беше да се измайтапя, явно неудачно ;) Естествено, че ще има продавачки,както ще има и престъпници, - винаги ги е имало и не ще изчезнат.

Моето мнение е доста крайно: смятам за основни виновници за състоянието (именно съсътоянието, защото то е временно,както знаете!) на децата в България в момента,смятам за основни виновници именно тези,които крещят "Дръжте крадеца!" - родителите.

Моите най-дълбоки уважения към Вас, Сестра, за това, че сте в професията учител, защото в момента в България това е равно на Будител. Заявявам го съвсем отговорно! Наблюдавам отблизо средното образование, при това не само в София, и трябва да кажа, че повечето учители са именно като Вас - отдадени до безкрай на професията си и на желанието си да отдадат на учениците си максимума от знанията и уменията си! Само този,който не се е сблъсквал с днешното средно образование отблизо, само той не може да оцени, колко всъщност са ценни повечето наши учители. (Разбира се, срещат се и такива,които ходят проформа на работа, но те не са много, уверявам ви!)

Мисля, че е редно най-накрая родителите да признаят грешките си най-вече в недостатъчно отделеното време, а не да произвеждат деца, да ги отдават на някаква система, на някакъв учебен план, на някакви учители, а самите те основно да предявяват претенции.

Ако всеки един родител поработи няколко години с детето си в насока: "Защо ти е да ставаш продавачка в Била, имаш спосбностите и моята подкрепа да станеш космонавт" - тогава... продавачките ще взимат най-високите заплати,защото ще са дефицитна работана ръка - ето това исках да кажа.

Думите ми са остри и грозни за някои, знам. Но целта ми не е да обиждам, да обвинявам. Истината често реже дълбоко в нас... Призовавам просто хората-родители да се замислят, да се върнат към ако щеш Вазовото патриархално семейство, в което най-високата ценност е общуването и отделеното време за любимите същества. И в днешно време има какво да жертваме, Томас, стига да го пожелаем...
цитирай
25. sowhat - звета
04.09.2009 19:34
позволихте си да сте груба с мен и да ми давате обидни квалификации, именно без да ме познавате и да имате представа за умственият ми багаж.

мислите ли, че има безнаказано добро?

когато човек е склонен да хвърли камък във водата, трябва и да е готов да получи студен душ
цитирай
26. thomas - @sowhat
04.09.2009 19:44
Не се обиждай, но коментар 23 е написан толкова през просото, че го разбирам по-трудно от средношколец - Вазов.

Каква е тази мода кавичките да се намират преди думата, за която се отнасят? И какво правим, ако думите са повече от една? Пълните членове пак бликат, където не им е мястото.

Йоан Александър жена ли е, че не разбрах? И откъде да знам защо е преведен(а)? Знам, че не съм го (я) чувал. И сигурно има защо. При толкова липса на писатели всеки, който напише нещо, би бил забелязан, не мислиш ли? Същото важи и за Петър Делчев, когото също не познавам (надявам се поне той да е мъж, че да не се излагам).

Впрочем, имам една идея защо са неизвестни, ако са талантливи. Защото това, което пишат, не вълнуват никого. Такива познавам. И според мен именно това е мъката на днешната ни литература. Поради което от злоба се плюе Вазов, който някак си продължава да е име, което всички знаят, независимо от количеството храчки, които се изсипват върху него. Докато новите, както се казва, няма кой и да ги наплюе дори.
цитирай
27. sestra - sexolog,:)
04.09.2009 19:47
имаш и други интереси освен сексологията,надявам се.Мисля,че този ход на взаимен компромис в нашия разговор е хубаво нещо,как мислите,Tomas,zwetia,sowhat?
Пожелавам ти успех,момиче и само това,ако позволиш:в един момент разбираме,че ако не простим на родителите си за причинените болки и неприятности,не можем да продължим,май и на другите хора...
цитирай
28. thomas - @всички
04.09.2009 19:49
И все пак съм впечатлен от интелектуалното ниво в този блог - щом от бегло споменаване на Вазов вчера във връзка с получаването на инфаркт при практикуване на секс на стари години, успяхме да забием в проблемите на образователната система и трагичното състояние на съвременната литература, значи не всичко е напълно загубено! :-)
цитирай
29. sestra - Не ние,
04.09.2009 19:57
дядо Вазов влиза явно с лекота във всяка тема.
цитирай
30. sowhat - томас
04.09.2009 19:58
не всяко нещо , което не разбираме можем да смачкаме и да поставим в рамки.
аз не съм плюла никъде вазов, а споделих, че труден за децата и, че е редно да се вземе и тяхното мнение при изготвяването на учебните програми.

така че , хайде моля да не си излизаме с довода - който не е с мен е срещу мен, защото е алогичен.

за иван александър и петър попитай гугъл, нали това ни съветваш да направим с непознатите думи :)) - за три секунди ще получиш от отговор.

а колкото до членовете - ами падам си по пълниииитеее :))

цитирай
31. sexolog - Томас
04.09.2009 20:05
И аз не харесвам тези измъкванки: плюте Вазов, подценявате българското и пр.

Нека като спорим, да го правим по мъжки, поне с мъжете ;)
цитирай
32. sexolog - Сестра
04.09.2009 20:07
хм... ами ако нямам други интереси, освен сексологията, какво... половин човек ли съм? И въобще, дали има хора само с един-единствен интерес вече?
цитирай
33. thomas - @sowhat
04.09.2009 20:08
Извинявай, ама ако ще взимаме тяхното мнение при изготвяне на учебните програми, вътре ще влязат костенурките Нинджа или каквото там ги е сменило днес, на мястото на всички други предмети. Наистина ли никой не разбира, че децата не могат да преценяват сами правилно какво им е нужно (то и колко възрастни не могат впрочем, ама при децата процентът е 100) и няма никакъв смисъл в това да се взима предвид какво не искат да правят? ОК, сигурен съм, че над половината от онова, което образователната система иска да им налее в главите, е пълна глупост. Сигурен съм, че и качеството на половината от останалите 50% е под всякаква критика. Но истината е, че и най-големите глупости да се вкарват, пак има повече полза, отколкото да се бърка образованието с развлечението.

Всеки ден имам десетки, понякога и стотици неща, за които ми се налага да питам Гугъл. Неща, за които съм чул, неща, които са ме заинтригували. Защо мислиш, че искам да го питам и за писатели, за чието съществуване и не подозирам? Писатели, на които май и сама не знаеш точно имената - последно Иван или Йоан?
цитирай
34. thomas - @sexolog
04.09.2009 20:09
О, не, много бъркаш. От мен няма да чуеш "подценявате българското". Личното ми мнение е, че винаги надценяваме българското :-)
цитирай
35. анонимен - томас е дебелобуз
04.09.2009 20:12
да не кажа по точно дебелогъз

а сексолога е по темата си дедо Вазов е бил сексуален истерик
цитирай
36. sestra - sexolog
04.09.2009 20:12
Даскалски подход,измъкване няма.
цитирай
37. sowhat - йоан - печатна грешка
04.09.2009 20:12
ами защото има деца, които знаят имената им ( примерно :))

и сексоложката е права. отново.

а аз ви оставям да мерите кой е по по най и излизам да се забавлявам ( не знаех , че фарфарови влиза в нещата, които те интригуват :))

предлагам ти да отвориш един учебник и да видиш за какво става дума . после пак ще поговорим за проценти :))
цитирай
38. анонимен - совот или как и е името на тая
04.09.2009 20:15
по добре да си пляка нейните ежедневничета и да очаква нейните си клакьори

сексолога е откровен и не се прави на велик
това го прави велик
цитирай
39. sexolog - Анонимен,
04.09.2009 20:21
ние не се правим на велики тук, спорим си просто. Хвърляме си закачки, на момента по-остри. "Мерим си ги", но не се правим на кой-по-умен.

Недей,моля те, да ни обиждаш и да ни даваш характеристики. Заповядай в темата, ако те вълнува.
цитирай
40. sexolog - Томас,
04.09.2009 20:23
"Подценявате българското" прочетох при теб не в пряк текст, а като междуредие, в няколко коментара. Така ми прозвуча, затова го изразих.

Айде, и аз изчезвам на петък-вечер, чао и усмивки ))))
цитирай
41. thomas - @sexolog
04.09.2009 20:25
Може би - българското минало. Но по-скоро - миналото изобщо. :-) Приятна петък вечер - нали това е вечерта на сексолога ;-)
цитирай
42. pongo - Моето мнение е,
04.09.2009 21:11
че Вазов не е трудно разбираем, а просто скучен. (Моля да си спестите коментарите колко е смешна повестта "Чичовци", защото не е). "Под игото" е отегчителен роман и ако понякога го разлиствам то е, защото Вазовият наивитет ме забавлява (Радо, аз съм убиец, Радо! - Не Бойчо, не си! и т.н.). Извратената ми литературна претенциозност обаче не е мерило за качеството на романа и естествено, единственото впечатление, което остава у учениците е, че романът е тъп.
цитирай
43. thomas - @pongo
04.09.2009 21:17
Хм, така описаният диалог ми звучи доста, доста по-интересно от тези в латиноамериканските сериали, които са толкова харесвани от широките маси у нас. По-интересен дори и от диалозите в още по-любимите напоследък турски сериали...

И все пак, в момента се занимавахме не с това дали е интересен, а защо не могат да разберат думите, които използва, и дали причината за това е в него, или в тях :-)
цитирай
44. pongo - :) Така описаният диалог
04.09.2009 22:05
завучи точно толкова безинтересно, колкото и диалозите в сапунките. Просто едно време ролята на сапунките са изпълнявали точно романите, понеже не е имало телевизия. През 19 век много разпространени са били романите-подлистници, които са се публикували глава по глава в периодичния печат и едва по-късно са били издавани във формата на книги. Звучи познато, нали? Както има интересни и скучни сериали, така има и интересни и скучни книги. Романите на Сенкевич например са не по-малко наивни и отегчителни от "Под игото", а същевременно тези на Дюма са доста увлекателни и красиво написани.

Както и да е... Ако целта е да се изясни къде е причината децата да не разбират Вазов, то тя не е в нито у него, нито у тях, а в това, че езикът се развива и променя.
цитирай
45. flyco - относно спора
05.09.2009 01:32
Обичаме децата си и искаме за тях най-доброто. Това постоянно ни кара да се съмняваме в качеството на всичко, което получават, особено ако не го получават от нас самите. Вазов си е Вазов - класик и следователно е нужно да бъде изучаван като класик, така както е писал, но! Не извън времето когато го е правил, не без контекст. Нямам логично обяснение за това защо децата са били принудени да учат само "Радини вълнения" като откъс от "Под игото", както и ако бяха принудени да учат само "Под игото". Напълно съм съгласен, че образователната ни система куца и на нея не може да се разчита на 100%. Наскоро кръстихме момченцето си, когато ритуалът свърши отецът ни каза: "Направете го добър християнин!" В това изречение има толкова много смисъл...
цитирай
46. thomas - @flyco
05.09.2009 07:24
Защо се учи само главата "Радини вълнения"? Ами защото напоследък за всичко се гледа как да се направи да е лесно, да не се натоварват учениците. Напомня ми за оня виц от 80-те, в който в Икономическия институт в час по висша математика професорът рисува на дъската един интеграл и се обръща към студентите: "Колеги, това е интеграл. Запомнете го. А в МЕИ-то учат даже и да го решават".
цитирай
47. bemberski - Дядо Вазов
08.09.2009 12:50
Няма нищо лошо произведенията на Вазов да останат в учебния план, дори и в задължителния такъв. Според мен обаче задължително трябва да се дават в историческия контекст.
Например: "Защо "Под игото" е написано в Одеса?", "Защо текстът е бъкан с русизми и турцизми?"...
И при цялото ми уважение - липсата на друг автор от ранга и графоманията на Вазов не е ли единствената причина той все още да не бъде неразвенчан като патриарх на литературата ни?
Неотдавна едно момченце от Пловдив каза пред гостите си от чужбина, че в Пловдив има седем хълма като в Рим, защото никой от родителите/учителите му не си беше направил труда да му обясни, че в песничката, която то пее за Пловдив може да има 7 хълма, но днес има само пет.
И децата, които отказват да приемат масовото незнание на учители/родители/възрастни като алтернатива, агресивно отказват да приемат налагания им модел на образование. И никой няма право да ги вини за това.
Въпросът не е какво се знае или не се знае. Въпросът е, че на много малко хора им прави впечатление липсата на мисъл. Защото липсата на мисъл се забелязва по-трудно от липсата на знания, но пораженията от нея (липсата на мисъл) са за поколения напред.
цитирай
48. jblog - Поздрави!
09.09.2009 10:52
Според мен, имаме проблем с изучаването на класическа литература въобще, не само на Вазов! Децата не я разбират, не виждат смисъл от нея, не четат по принцип... thomas, ако едно дете седне добронамерено и с интерес да чете книгата (не само "Радини вълнения"!), за да научи нещо ново или просто за да почете, то това дете ще разбере всички думи, за които ти говориш. Или ще направи усилие, за да открие значението на непознатите. Въпросът е колко деца ще подходят по този начин? И защо? И това проблем ли е наистина? И ако в училище се изучава "Хари Потър" и други подобни, ще има ли разлика в отношението? И от кого зависи всичко това да се промени, ако не ни харесва?
цитирай
49. thomas - @jblog
09.09.2009 11:18
Нещата са простички. Едно време и на нас Шекспир ни се струваше доста труден и неразбираем, особено пък като трябваше да го учим на английски, едва понаучили самия английски в съвременния му вариант. След време обаче започваш да го разбираш и го оценяваш, и онова, над което си се мъчил тогава, започва да ти носи дивиденти (е, не финансови, но поне културни) :-)

Всъщност идеята да има училище трябва да е точно тази - да ти поставя трудни задачи и предизвикателства, не да те забавлява. За забавление си има телевизия, кино и интернет. Ако те бяха достатъчни, защо изобщо не се закрие институцията училище?! :-)
цитирай
50. jblog - 49. thomas,
10.09.2009 12:27
Абсолютно съм съгласен с тебе! Аз и ти няма да се убеждаваме в смисъла от училището. Но огромното мнозинство деца, родители, че и учители? И аз се опитвам да обясня на моите деца защо трябва "да се мъчат". И мисля, че успявам донякъде. Но колко родители го правят? И колко ще кажат: горките ни дечица, тормозят ги с глупости! И какво прави училишето като институция и учителите като субект за да не стоят така нещата?
цитирай
51. pongo - До flyco
10.09.2009 22:30
"Радини вълнения" се изучава, защото е най-добрата глава в цялото under the yoke, казано на Шекспиров език :). Главният герой в сянка и най-любим персонаж в романа Киряк Стефчов направо размазва пелтечещите си противници подобно на Полоний в Хамлет само с една, но вечна фраза: "Небрежно е преподавано!"
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: thomas
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1493592
Постинги: 141
Коментари: 3076
Гласове: 4313
Календар
«  Януари, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031