Постинг
19.05.2008 08:40 -
ДДС кредит за джипове - защо и докога!?
Автор: thomas
Категория: Лични дневници
Прочетен: 7430 Коментари: 9 Гласове:
Последна промяна: 19.05.2008 21:09
Прочетен: 7430 Коментари: 9 Гласове:
0
Последна промяна: 19.05.2008 21:09
Навсякъде по света непрекъснато увеличаващите се цени на горивата започват да пречат на хората да пътуват свободно, особено с личните си автомобили.
Даже в САЩ, където хората са почти срастнати с автомобилите си и нормално пътуват с тях всеки ден на работа на разстояния от 50-100 мили в едната посока, в последната година се отбелязва рекорден ръст на използването на железопътен транспорт, с помощта на който хората се опитват да намалят разходите си за придвижване до и от работа, които вече са много осезаеми.
Освен че са скъпи и няма никаква вероятност скоро отново да поевтинеят, горивата, базирани на петрол и изгаряни при движението на превозните средства, са източник на парникови газове и един от важните фактори за замърсяването на атмосферата и за глобалните промени в климата.
Световните производители на автомобили залагат все повече на малките и икономични автомобили. Mercedes Benz, собственици на марката Smart, заделят в следващите години сумата от 1 МИЛИАРД евро за развитието на тези автомобили.
У нас броят на автомобилите расте с невиждани досега темпове, а придвижването с автомобил винаги и навсякъде, особено в София, е любимото занимание на повечето собственици на коли. Разбира се, за този навик си има съвсем обективна причина и тя е в недоразвития и ужасно некачествен обществен транспорт. Друга причина е и увеличаващият се жизнен стандарт на много от българите, който им позволява да се наслаждават на свободата да ходят когато и където си поискат с колата си, при това най-често сами или максимум по двама.
Масовото използване на колите обаче, освен за вече почти постоянните задръствания, е причина и за лошия въздух, който дишаме, и за шумовия стрес, в който ни се налага да живеем.
Разбира се, след като живеем в свободна държава, нормално е всеки да има право да има колкото си иска коли и да се движи когато и където си поиска с тях. По това спор няма. Но това пък не означава, че държавата не може да се намеси и да стимулира един вид поведение за сметка на друг.
Използването на повече малки и икономични коли вместо гигантски джипове с двигатели със стотици конски сили може да подобри положението доста, защото:
1. Малките коли се нуждаят се от по-малко място при движението си по пътя и са по-маневрени
2. Заемат много по-малко място при паркиране (в рекламите на Smart в Западна Европа се набляга именно на факта, че два смарта могат да паркират на едно стандартно паркомясто).
3. Разходът им на гориво често е 2.5 до 4 пъти по-нисък от този на един голям джип
4. Цената им също е няколко пъти по-ниска от тази на въпросния джип
5. Замърсяват много по-малко въздуха.
Очевидно за държавата би било много по-изгодно от всяка гледна точка да има повече такива коли и по-малко джипове. Защо:
1. Ще има по-малко задръствания, по-малко нерви и по-малко закъснения за работа. Съответно хората ще са по-спокойни и по-производителни, защото няма да мислят непрекъснато за закъсненията си сутринта, а към края на работния ден - за задръстванията, които ги чакат вечерта.
2. Ще спадне консумацията на горива, от което на хората ще им останат повече пари (единствено на тези, които продават горивата, ще им намалеят малко оборотите)
3. По-малка част от приходите на гражданите ще отива за поредния нов, голям, мощен и скъп автомобил, в резултат на което някой ден може да видят, че им остават пари и за да си платят честно данъците или поне някои дългове (е, вярно, при вносителите на автомобили може би ще отиват по-малко пари, но това все пак е по-малкото зло) :-)
4. Всички ще дишаме по-чист въздух, а улиците няма да се задъхват толкова от огромните спрени на най-безобразни места чудовища.
Държавата не може да накара хората да използват малките автомобили, но може да направи така, че те да започнат да ги предпочитат и дори харесват.
Харесването е малко по-сложно нещо - за него е необходима продължителна ПР и обществена рекламна кампания, в която да се обяснят предимствата на икономичните и малки автомобили и да бъде направено използването им да изглежда модерно и "куул". Това изобщо не е невъзможно да се случи, а и доста марки (Тойота, Мазда, Ситроен) всъщност го правят, но го адресират главно към най-младите шофьори. Този етап американците биха нарекли "борба за сърцата и умовете на хората".
За предпочитането е необходимо само да се предвидят преференции за онези, които купуват малки и икономични автомобили. Например освобождаване от данък за колата за някакъв период, по-ниски пътни такси, признаване за фирмен разход на разходите за гориво и поддръжка, за да използваш малката си лична кола за пътуване на работа, и други подобни.
Вместо това какво се прави - точно обратното: дава се право на ДДС кредит при закупуване на ДЖИПОВЕ и луксозни 7-местни (всъщност предимно псевдо-седемместни) лимузини, защото по една странна случайност те попадат в описанието на превозните средства, които би трябвало да са необходими на фирмите за бизнес цели. Убеден съм, че когато е дефинирал що е то бизнес автомобил, законодателят или е спал, или нарочно си е затворил очите по причини, които най-меко можем да наречем лобистки.
Само тази вечер, само по булевардите Евлоги Георгиев и България минах покрай билбордове, рекламиращи поне 3 различни марки джипове и луксозни лимузини, основното рекламно послание при които звучеше като "право на ДДС кредит".
Дали не е дошло времето да се погледне по-отговорно на проблема с автомобилите от страна на ръководството на държавата и да се направят такива промени в законодателството, които да осигурят преференции на тези, които се държат отговорно към своя град, своята държава и своята планета, вместо на онези, които използват автомобила си за демонстрация на финансовите си възможности и екологичната си безотговорност? Не джиповете, а велосипедите заслужават възстановяване на ДДС!
Даже в САЩ, където хората са почти срастнати с автомобилите си и нормално пътуват с тях всеки ден на работа на разстояния от 50-100 мили в едната посока, в последната година се отбелязва рекорден ръст на използването на железопътен транспорт, с помощта на който хората се опитват да намалят разходите си за придвижване до и от работа, които вече са много осезаеми.
Освен че са скъпи и няма никаква вероятност скоро отново да поевтинеят, горивата, базирани на петрол и изгаряни при движението на превозните средства, са източник на парникови газове и един от важните фактори за замърсяването на атмосферата и за глобалните промени в климата.
Световните производители на автомобили залагат все повече на малките и икономични автомобили. Mercedes Benz, собственици на марката Smart, заделят в следващите години сумата от 1 МИЛИАРД евро за развитието на тези автомобили.
У нас броят на автомобилите расте с невиждани досега темпове, а придвижването с автомобил винаги и навсякъде, особено в София, е любимото занимание на повечето собственици на коли. Разбира се, за този навик си има съвсем обективна причина и тя е в недоразвития и ужасно некачествен обществен транспорт. Друга причина е и увеличаващият се жизнен стандарт на много от българите, който им позволява да се наслаждават на свободата да ходят когато и където си поискат с колата си, при това най-често сами или максимум по двама.
Масовото използване на колите обаче, освен за вече почти постоянните задръствания, е причина и за лошия въздух, който дишаме, и за шумовия стрес, в който ни се налага да живеем.
Разбира се, след като живеем в свободна държава, нормално е всеки да има право да има колкото си иска коли и да се движи когато и където си поиска с тях. По това спор няма. Но това пък не означава, че държавата не може да се намеси и да стимулира един вид поведение за сметка на друг.
Използването на повече малки и икономични коли вместо гигантски джипове с двигатели със стотици конски сили може да подобри положението доста, защото:
1. Малките коли се нуждаят се от по-малко място при движението си по пътя и са по-маневрени
2. Заемат много по-малко място при паркиране (в рекламите на Smart в Западна Европа се набляга именно на факта, че два смарта могат да паркират на едно стандартно паркомясто).
3. Разходът им на гориво често е 2.5 до 4 пъти по-нисък от този на един голям джип
4. Цената им също е няколко пъти по-ниска от тази на въпросния джип
5. Замърсяват много по-малко въздуха.
Очевидно за държавата би било много по-изгодно от всяка гледна точка да има повече такива коли и по-малко джипове. Защо:
1. Ще има по-малко задръствания, по-малко нерви и по-малко закъснения за работа. Съответно хората ще са по-спокойни и по-производителни, защото няма да мислят непрекъснато за закъсненията си сутринта, а към края на работния ден - за задръстванията, които ги чакат вечерта.
2. Ще спадне консумацията на горива, от което на хората ще им останат повече пари (единствено на тези, които продават горивата, ще им намалеят малко оборотите)
3. По-малка част от приходите на гражданите ще отива за поредния нов, голям, мощен и скъп автомобил, в резултат на което някой ден може да видят, че им остават пари и за да си платят честно данъците или поне някои дългове (е, вярно, при вносителите на автомобили може би ще отиват по-малко пари, но това все пак е по-малкото зло) :-)
4. Всички ще дишаме по-чист въздух, а улиците няма да се задъхват толкова от огромните спрени на най-безобразни места чудовища.
Държавата не може да накара хората да използват малките автомобили, но може да направи така, че те да започнат да ги предпочитат и дори харесват.
Харесването е малко по-сложно нещо - за него е необходима продължителна ПР и обществена рекламна кампания, в която да се обяснят предимствата на икономичните и малки автомобили и да бъде направено използването им да изглежда модерно и "куул". Това изобщо не е невъзможно да се случи, а и доста марки (Тойота, Мазда, Ситроен) всъщност го правят, но го адресират главно към най-младите шофьори. Този етап американците биха нарекли "борба за сърцата и умовете на хората".
За предпочитането е необходимо само да се предвидят преференции за онези, които купуват малки и икономични автомобили. Например освобождаване от данък за колата за някакъв период, по-ниски пътни такси, признаване за фирмен разход на разходите за гориво и поддръжка, за да използваш малката си лична кола за пътуване на работа, и други подобни.
Вместо това какво се прави - точно обратното: дава се право на ДДС кредит при закупуване на ДЖИПОВЕ и луксозни 7-местни (всъщност предимно псевдо-седемместни) лимузини, защото по една странна случайност те попадат в описанието на превозните средства, които би трябвало да са необходими на фирмите за бизнес цели. Убеден съм, че когато е дефинирал що е то бизнес автомобил, законодателят или е спал, или нарочно си е затворил очите по причини, които най-меко можем да наречем лобистки.
Само тази вечер, само по булевардите Евлоги Георгиев и България минах покрай билбордове, рекламиращи поне 3 различни марки джипове и луксозни лимузини, основното рекламно послание при които звучеше като "право на ДДС кредит".
Дали не е дошло времето да се погледне по-отговорно на проблема с автомобилите от страна на ръководството на държавата и да се направят такива промени в законодателството, които да осигурят преференции на тези, които се държат отговорно към своя град, своята държава и своята планета, вместо на онези, които използват автомобила си за демонстрация на финансовите си възможности и екологичната си безотговорност? Не джиповете, а велосипедите заслужават възстановяване на ДДС!
Персийският залив ще има обща валута
Как се тегли кредит?
Продажбите с обратен лизинг ключ към въз...
Как се тегли кредит?
Продажбите с обратен лизинг ключ към въз...
Следващ постинг
Предишен постинг
Само че ги пишат 1+1. След като не признават обикновената кола /седан, комби/ за разход, предпочитам да си купя джип за да ми признаят ДДС, разбираш ли? Затова има толкова много джипове, не за друго.
Освен това имам и 2 мотора, и техния данък е по-висок от този на джипа, какво ще кажеш за това? Нали се борим с трафика?
Прав си, че са криви законите, но джиповете са само един от многото проблеми.
цитирайОсвен това имам и 2 мотора, и техния данък е по-висок от този на джипа, какво ще кажеш за това? Нали се борим с трафика?
Прав си, че са криви законите, но джиповете са само един от многото проблеми.
Смяташ, че моторите са решение на проблема с трафика ли? Може би, но само по една причина - че ако са повече, неминуемо тези, които ги управляват, ще измрат от катастрофи. Да не говорим за шумовото замърсяване, от което ми иде да извадя автомата някой път - вчера около Ректората за 3 часа чух не по-малко от 20 пъти бясно форсиране на мощни мотори, тръгващи от светофара по булевард, където разрешената максимална скорост е 50 км/час. Така че недей да ги слагаш сред решенията - моторите са ПРОБЛЕМ, и то такъв, от който тепърва ще има да патим.
За ДДС кредит на автомобили с 1+1 места не знаех. Да не говорим, че у нас такива не се и продават официално - всъщност аз не се и сещам за друга марка такива, освен Smart, а тя не се внася тук официално.
А що се отнася до това "като не ми дават данъчен кредит за седана, ще си купувам джипове" - без коментар... Сигурен съм, че точно затова има толкова джипове. Но това не значи, че подобна реакция не е... как да го кажа по-меко... елементарна.
цитирайЗа ДДС кредит на автомобили с 1+1 места не знаех. Да не говорим, че у нас такива не се и продават официално - всъщност аз не се и сещам за друга марка такива, освен Smart, а тя не се внася тук официално.
А що се отнася до това "като не ми дават данъчен кредит за седана, ще си купувам джипове" - без коментар... Сигурен съм, че точно затова има толкова джипове. Но това не значи, че подобна реакция не е... как да го кажа по-меко... елементарна.
Ако говорим за "борба със задръстванията",то моторите са едно от Решенията му: не-мощните.
А може би и за замърсяването.
Лично на мен малките коли са ми неудобни.Возил съм се в различни модели - тесни са,затискат ме, с тях и в хипера трябва да ходя без жена ми - за да има място за маргарина. :))) Да не говорим за дълъг път с багаж - абсурд.
Отделно- малка кола е и ПОРШЕ - но харчи сериозно.
Луксозните стоки - автомобили,маркови дрехи, алкохол, и т.н. - е неизползвана възможност за повишаване приходите на бюджета. И няма оправдание за това.
цитирайА може би и за замърсяването.
Лично на мен малките коли са ми неудобни.Возил съм се в различни модели - тесни са,затискат ме, с тях и в хипера трябва да ходя без жена ми - за да има място за маргарина. :))) Да не говорим за дълъг път с багаж - абсурд.
Отделно- малка кола е и ПОРШЕ - но харчи сериозно.
Луксозните стоки - автомобили,маркови дрехи, алкохол, и т.н. - е неизползвана възможност за повишаване приходите на бюджета. И няма оправдание за това.
Да, малките мотори СА решение, и то изпитано на не едно и две места по света. Но кой ти у нас си купува МАЛКИ мотори!? Тук и моторът е средство за фукня пред мадамите! ;-)
Има си начини Порше да се отдели от онези малки коли, които решават проблеми - тя си е класически представител на раздела на много луксозните стоки, от които нито една държава не се отказва да си повиши приходите в бюджета. И не си прав, не е неизползвана възможност - използва си се и сега. Но точно там трябва да влязат и джиповете, вместо сред превозните средства, заслужаващи данъчни преференции.
цитирайИма си начини Порше да се отдели от онези малки коли, които решават проблеми - тя си е класически представител на раздела на много луксозните стоки, от които нито една държава не се отказва да си повиши приходите в бюджета. И не си прав, не е неизползвана възможност - използва си се и сега. Но точно там трябва да влязат и джиповете, вместо сред превозните средства, заслужаващи данъчни преференции.
Съдя по улиците. Много луксозни стоки, на много места - значи са "евтини" за някои.
Следователно - не се използва възможността оптимално.
Пазарния принцип "Има ли търсене вдигай цената" не се използва от държавата
цитирайСледователно - не се използва възможността оптимално.
Пазарния принцип "Има ли търсене вдигай цената" не се използва от държавата
Цената си се вдига, само че от търговците. А държавата си прибира данъци от тях. Мисля, че подходът да търси оборот, а не висока печалба, си е добър като държавна политика. Да не говорим, че опитат ли да го карат на "висока печалба", корупцията ще се развихри много по-силно.
цитирайНаистина - не се знае какъв ще е реалния ефект.
Съгласен съм,че е възможно да се развихри корупция, или да се пробват способи за заобикаляне на закона.
Но ДДС /например/ се внася,и мита се плащат, и в КАТ опашките за плащане на глоби са постоянни .
Трябва да се опита - заслужава си.
А и не пробваш ли - мислят те за глупак и страхливец. :)))
цитирайСъгласен съм,че е възможно да се развихри корупция, или да се пробват способи за заобикаляне на закона.
Но ДДС /например/ се внася,и мита се плащат, и в КАТ опашките за плащане на глоби са постоянни .
Трябва да се опита - заслужава си.
А и не пробваш ли - мислят те за глупак и страхливец. :)))
Ако питаш мене, това, че джиповете са попаднали в групата возила, за които се полага ДДС кредит, също е ще да е резултат от корупция. Иначе трябва да допуснем, че е заради мноооооого голяма глупост на законодателите. И двата варианта не съдържат комплимент, уви.
цитирайПозволявам си да коментирам темата, най-вече защото (както вече знаеш) и аз съм отделил известно време за размисли по въпроса в блога си. ;-)
Ще се опитам да направя малко градивна критика на изложените твърдения - без никакъв личен подтекст и без да претендирам за мнение от последна инстанция. И все пак, личното ми мнение е, че:
1. Държавата - по принцип, но особено "тая държава" (някак си не мога да я нарека "нашата") - върши не една и две глупости. Със сигурност има и по-големи (част от тях съм засегнал в два други мой сайта - save-darina.org и koleda365.org - и не се притеснявам да им направя "реклама" тук). Все си мисля, че ще почнем наистина да се оправяме чак когато наистина започнем да си търсим правата от държавата...но и когато наистина започнем да разчитаме повече на себе си, а не да чакаме държавата да ни оправи живота...
2. От гледна точка на реалностите в БГ, идеята ти е направо утопична (въпреки, че лично аз я приветствам) - за да стане това се изисква политическа воля, а у нас няма политическа воля без икономически интерес. Личен икономически интерес...
3. От чисто техническа гледна точка - има доста (стари и в окаяно състояние - предимно като двигател) "малки" автомобили, които на практика замърсяват и горят много повече от немалко (нови и с модерни двигатели) джипове. Затова написах, че всичко е относително...
4. Написаното в моя блог подразни мнозина с прекалено "търговското" си значение. За мен това не беше неочаквано - въпреки че, лично аз никога не съм се сърдил на хлебаря, за това че ми продава стоката си и не съм я обявявал за нискокачествена...само щото струва пари, а не са ми я подарили с усмивка. Както и да е. Исках само да кажа, че (както личи и от този твой материал тук) растящите цени на горивата и опазването на околната среда наистина са два от най-големите проблеми (и предизвикателства) пред съвременното човечество. Аз съм намерил продукти, които решават и двата проблема едновременно - не виждам никаква причина да се срамувам, че се старая информацията за тези продукти да стигне до възможно най-голям брой хора. Напротив - гордея се!
цитирайЩе се опитам да направя малко градивна критика на изложените твърдения - без никакъв личен подтекст и без да претендирам за мнение от последна инстанция. И все пак, личното ми мнение е, че:
1. Държавата - по принцип, но особено "тая държава" (някак си не мога да я нарека "нашата") - върши не една и две глупости. Със сигурност има и по-големи (част от тях съм засегнал в два други мой сайта - save-darina.org и koleda365.org - и не се притеснявам да им направя "реклама" тук). Все си мисля, че ще почнем наистина да се оправяме чак когато наистина започнем да си търсим правата от държавата...но и когато наистина започнем да разчитаме повече на себе си, а не да чакаме държавата да ни оправи живота...
2. От гледна точка на реалностите в БГ, идеята ти е направо утопична (въпреки, че лично аз я приветствам) - за да стане това се изисква политическа воля, а у нас няма политическа воля без икономически интерес. Личен икономически интерес...
3. От чисто техническа гледна точка - има доста (стари и в окаяно състояние - предимно като двигател) "малки" автомобили, които на практика замърсяват и горят много повече от немалко (нови и с модерни двигатели) джипове. Затова написах, че всичко е относително...
4. Написаното в моя блог подразни мнозина с прекалено "търговското" си значение. За мен това не беше неочаквано - въпреки че, лично аз никога не съм се сърдил на хлебаря, за това че ми продава стоката си и не съм я обявявал за нискокачествена...само щото струва пари, а не са ми я подарили с усмивка. Както и да е. Исках само да кажа, че (както личи и от този твой материал тук) растящите цени на горивата и опазването на околната среда наистина са два от най-големите проблеми (и предизвикателства) пред съвременното човечество. Аз съм намерил продукти, които решават и двата проблема едновременно - не виждам никаква причина да се срамувам, че се старая информацията за тези продукти да стигне до възможно най-голям брой хора. Напротив - гордея се!
Търсене
Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. mt46
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. mt46
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
Най-активни
1. sarang
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
За този блог
Гласове: 4316