Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.07.2009 10:05 - Антипатриотична-3 или 13 основни нарушения на българите на пътя.
Автор: thomas Категория: Лични дневници   
Прочетен: 17606 Коментари: 50 Гласове:
8

Последна промяна: 18.07.2009 10:36

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
В няколко поста досега съм споменавал, че българите никак не обичат да спазват правила. Това важи в голяма степен за всички области на живота, но едно от най-очевидните проявления на тази особеност в поведението на нашия народ се случва на пътя. Независимо дали са зад волана, пешеходци или контролни органи - всички намират своя начин да погазят правилата, които всъщност са измислени, за да бъде най-добре за всички.

Искаше ми се да пусна поредния си пост с 10 точки, но уви, след като ги набелязах, започнаха да изскачат още и още. Накрая реших, че 13 е едно добро число, когато става дума за видовете лошо поведение на пътя.

1. Масово говорене по мобилния телефон зад волана.
Винаги, когато забележа на улицата, че някоя кола се движи неадекватно и "със забавени реакции", се оказва, че шофьорът й говори по мобилния си телефон. Не съм първият, който е забелязал тази закономерност. Преди доста години, веднага след отшумяването на еуфорията от новата технология, хората в развитите страни са установили, че има зависимост между честотата на произшествията и говоренето по мобилен телефон. В рамките на няколко години почти всички държави приемат закони, с които използването на мобилен телефон по време на шофиране се забранява. У нас такъв закон е в сила от повече от 3 години. Полза от него обаче засега почти няма. Въпреки че полицаите глобяват нарушителите, глобите не са никак малки, а се губят и точки. Тогава защо? Защото българинът си има принцип: "те пък ще ми кажат на мене какво мгоа да правя". Твърдоглавост, която обаче, за разлика от онази с коланите, които не можаха да ни накарат да ползваме над 20 години (напоследък има огромен напредък точно при тях), застрашава не само живота на нарушителя и неговите спътници, а и на напълно невинни други участници в движението.

2. Хвърляне на фасове и боклуци през прозореца на колата.
Типична българска простотия, с нищо неразличаваща се от онази, която кара хората да хвърлят боклуци на улицата или направо през балконите си. Незасивимо дали става дума за горящ фас, опаковка от чипс или изхвърляне на целия пепелник през прозореца, това поведение е отвратителна гледка и крещящо доказателство за това колко далеч сме от Европа, въпреки че уж вече сме част от нея. Не знам дали въпросът е в това, че у нас няма дефинирани сериозни глоби за подобно поведение, а на запад те са жестоки - даже нямам представа какви са при тях, но смятам, че там на никой от много време не му хрумва да прави така. Просто защото е гадно.

3. Използване на крайпътната растителност вместо тоалетна.
Може да се каже, че пикаенето край пътя у нас е таксиджийски патент (и изобщо на професионалните шофьори). Любими места в София: около Борисовата градина и Ловния парк - Драган Цанков, Ситняково, Симеоновско или Цариградско шосе. Сигурно има и други, аз съм забелязал тези. Учудващо е спокойствието, с което тези тъпанари, които във всяка цивилизована държава ще бъдат арестувани в мига, в който някой минаващ шофьор или пешеходец ги забележи и докладва на полицията, извършват отделителната си дейност в зелените площи пред погледите на всички. Явно изобщо не го считат за нещо нередно, нищо че всъщност се намират на улицата насред столицата. Да не говорим за това за колко естесвено нещо намират всичи "облекчаването" край междуградския път - независимо колко главен или затънтен е.

4. Неспазване на ограниченията на скоростта.
Според българите законите винаги се отнасят само за глупаците, никога за самите тях. Така е и с ограниченията на скоростта. Да, в София има още места, освен Цариградско шосе, бул. България и Околовръстното шосе, където би могла да е разрешена по-висока скорост от 50 км/час. Ситняково, Симеоновско шосе и още няколко булеварда плачат да бъдат ускорени примерно до 70 км/час. Надявам се, че това един ден ще стане и това също ще спомогне за подобряване на ситуацията със задръстванията. За мен това е пътят - да се променят и либерализират правилата, което няма начин да не се случи, ако шофьорите покажат, че нямат проблеми да се движат 100% безопасно при по-ниската скорост. Вместо това много българи предпочитат демонстративно да погазват правилата. С което притесняват и онези, които предпочитат да ги спазват - нервно примигване с фаровете, подсвиркване с клаксона, агресивно засичане. Това ми напомни за един мой случай от 2001 година на една немска магистрала, в който карах тойотата си в най-лявата лента с около 160 км/час (тогава в Германия по магистралите все още нямаше никакви ограничения, но повечето коли си се движеха с около 130-140, така че аз всъщност бях по-бърз от тях и заради това известно време карах в най-лявата лента). По едно време ми се стори, че зад мен има някой, но даже не погледнах назад, защото "по български" си знам, че ако някой наистина е зад мен и иска да ме изпревари, досега да ме е удавил от свиркане и святкане. След минута-две обаче реших да погледна в огледалото и направо ме хвана срам - зад моята скромна количка чинно караше едно много ниско и спортно порше с немски номер. Веднага се прибрах в по-дясната лента, без да си променям скоростта, за да го пусна да ме изпревари, ако иска. В този момент поршето даде газ и ускори, все едно че тръгваше от място. За няколко секунди вдигна може би 240 км/час и просто изчезна от погледа ми. Но и за миг преди това не си помисли да ме притеснява, докато карах пред него и му пречех да се движи със скоростта, с която желае, и при това аз бях чуждене, а той беше в родината си

5. Неспазване на забраните за влизане в еднопосочни улици.
Не по-малък проблем от този със скоростта, особено по малките квартални улички. Тук господарите на квартала си развяват коня както им падне. За тях това, че дадена улица е еднопосочна, явно се отнася само до чужденците и гостите на квартала, а те имат нужда да използват инфраструктурата му в цялата й пълнота, за да не загубят и секунда в излишно обикаляне. Да, ама докато карат в забраненото, неизбежно пресичат и други улици, движещите се по които не са длъжни да гледат и в посоката, от която никой не би трябвало да идва. И ако те наистина не гледат, а нашите нарушители се държат като джигити, неизбежно идват и конфликтните ситуации.

6. Паркиране по тротоарите и на всякакви други забранени места.
Паркирането по тротоарите е проблем на кварталите с тесните улички и до голяма степен то се практикува, защото паркирането на платното на двупосочните от тях прави невъзможно разминаването на колите в останалото съвсем тясно пространство. Само че като се паркира на тротоара, къде да се движат пешеходците? Или хайде, зарежете ги пешеходците, ами майките с колички какво да правят? Виждам ги непрекъснато и умирам от срам, че и аз самият съм шофьор, защото шофьорите с поведението си всъщност са едни терористи.

7. Неотдаване на предимство на пешеходци и коли, неспазване на знаци.
Масово българско явление. Пешеходците безропотно чакат на пешеходна пътека да минат всички коли и са толкова изненадани, ако някой все пак спази закона и спре, за да им позволи да си използват предимството. На нерегулирани кръстовища трябва да се оглеждаш на всички страни, а не само надясно, да не говорим, че и надясно често не можеш да видиш нищо, защото видимостта на ъгъла е запречена от паркирани до самия ъгъл коли (ако някой изобщо си спомня, правилникът забранява паркиране 10 метра преди кръстовището и 5 метра след него - само дето от 20 години абсолютно никой не спазва това правило, а напоследък, след като броят автомобили се увеличи неимоверно, коли вече се паркират и на самия ъгъл). Изобщо вместо улици и пътища, у нас имаме нещо като джунгла, в която оцеляват само най-бдителните (и тези с най-много късмет).

8. Нулева толерантност към велосипедистите.
Непрекъснато се говори за това как велосипедите могат да спомогнат за намаляване на задръстванията и замърсяваването на въздуха, а едновременно с това са и един по-здравословен начин на придвижване, тъй като осигуряват физическо натоварване на градските хора, които иначе живеят доста заседнал начин на живот. Говори се, а дори се правят и някакви засега жалки, но все пак реални стъпки в посока на това да им се осигурят велосипедни алеи, по които да могат да се придвижват спокойно и без конфликти с моторните превозни средства. Но тъй или иначе велоалеи засега няма почти никъде и затова велосипедистите са принудени да се движат по пътното платно, където това им е напълно разрешено от закона. На платното обаче важи законът на джунглата, според който там оцеляват само най-силните. Така както пернишката мъдрост гласи, че никой не е по-силен от винкела, така и на пътя важи правилото, че колкото ти е по-голям джипът, толкова по-защитен ще бъдеш. В този смисъл да избереш велосипед пред джип, си е чиста проба предизвикателство пред доброто ти физическо здраве, защото каската осигурява прекалено слаба защита при сблъсък с лека кола, отколкото 9-те въздушни възглавници в големия джип.

9. Къде се бутат пък тези линейки!?
Шофьорите имат някакъв респект от полицейските коли заради съдържанието им, а от пожарните - заради размера им. Но линейките, които не изглеждат по-страшни от един джип, се ползват от пълното презрение на българските шофьори и им се налага да се оглеждат много внимателно по кръстовищата, колкото и да им мигат светлините и колкото и силно да са им включени сирените.

10. Пешеходците се държат като свещени крави.
Казах по-горе, че пешеходците рядко получават полагащото им се предимство на улицата. Често им се отнемат дори и тротоарите, по които би трябвало да ходят необезпокоявани. Все пак има и едно място, на което шофьорите се държат с тях както трябва. Това са светофарите на кръстовищата. И точно там пешеходците си отмъщават за цялото погазване на правата им на другите места. Когато пресичат, го правят задължително с възможно най-лежерната походка, задължително говорейки по мобилния телефон с едната ръка и ядейки сладолед с другата. Също така никога не тръгват всичките заедно, а се изчакват, така че да уплътнят възможно най-добре цялото отпуснато им време за пресичане, нищо че то е и единственото време, пред което колите, чакащи за десен завой, имат право да преминат на кръстовището. Поведението на пешеходците на светофарите прилича точно на това на свещени индийски крави, които прекрасно са научили, че хората не могат да им направят нищо и затова с удоволствие запречват пътя с часове.

11. Шумови извращения - мотористи, гонки, гърнета, уредби.
Май не успях да спра до 10, въпреки че в началото така бях обявил в заглавието. Но какво да направя, след като се сетих и за този толкова противен елемент от поведението на българските шофьори, които не разбират, че пътят е място за придвижване от точка А до точка Б, а не поле за социална изява и предизвикване на внимание и възхищение. Е, предизвиквате внимание, когато подкарате резачките си с ускорение от 0 до 100 км за 3 секунди - спор няма. Ама хрумва ли ви при колко от хората заедно с вниманието идва и възхищението, вместо най-нормалното в този случай отвращение. Дори нямам предвид опасността, която предизвиква подобно поведение на пътя, а само неизбежния тероризиращ шум. И като съм споменал един източник на такъв шум, няма да е справедливо да не спомена и толкова вълнуващите и романтични, но напълно незаконни гонки, за които знаят всички, освен полицаите, които се намесват само когато има смъртни случаи. Повредените или нарочно модифицирани гърнета, с които един автомобил звучи на рали, както и невероятно мощните аудио системи с бас, заемащ целия багажник, които се слушат задължително на широко отворени прозорци (не че няма да разтресат квартала и при затворен прозорец), само допълват картинката на шумовия тероризъм на пътя.

12. Внимание! Екологично бедствие на пътя!
По нашите пътища се движат няколко вида екологични бедствия. Едни са такива, защото собствениците им нямат достатъчно пари да ги поддържат във форма и те бълват гъст бял или черен дим, изпълнен с отрови, и смърдят ужасно, други - защото собствениците им имат прекалено много пари и не ги интересува дали чудовището, което карат, харчи 5 или 20 литра на 100 километра, както и дали заема половин, или 2 паркоместа. Който е пътувал извън България, е забелязал, че никъде в добрите държави няма нито толкова таралясници, нито толкова джипове и мощни луксозни автомобили. Май само у нас е пълно и с хора, които мислят, че 5000 лева за една кола е ужасно много, затова карат коли от по 1000-2000 лева, които отдавна трябва да предадени за старо желязо, и с такива, за които колата не е средство за придвижване, а начин да изразят социалния си статус, или иначе казано - да се изфукат с това колко много пари могат да си позволят да дадат за една кола.

13. Корупцията не решава проблеми - тя ги създава.
Всичките 12 нарушения, описани по-горе, се случват, защото наказания за тях или не се налагат изобщо, или се подменят със значително по-евтините подкупи. Разбира се, аз съм склонен да оправдая онези, които предпочитат да платят на ръка на пътните полицаи, защото много често те го правят не просто за да спестят пари, а за да си спестят допълнителни нерви и време, които са им гарантирани от направо престъпната бюрократична машина, която нищо чудно да е направена нарочно толкова тромава и хабяща нашето време - за да ни предизвиква да предпочитаме да даваме подкуп, отколкото да вървим по законния път. Обаче най-лошото при нея е, че тя кара по-безсъвестните шофьори да си мислят, че след като има вариант, при който си плащат, за да се измъкнат без официално наказание, значи могат и ПО ПРИНЦИП да нарушават правилата. А това убива надеждата, че нещата могат да се подобрят в обозримо бъдеще.

Не споменавам шофирането след употреба на алкохол, защото смятам, че то се случва наистина доста рядко (може би съм наивен да си мисля така, защото не познавам хора, които карат пияни, но все пак разчитам и на статистическите си наблюдения на пътя, според които аз просто не съм виждал пиян шофьор, освен в новините, докато всички други видове нарушители, за които говоря по-горе, ги забелязвам всеки ден). Не споменавам и карането без предпазен колан, защото това е може би единственото правило, което в последните 2-3 години започна да се спазва от почти всички. Може би ако успеем да си отговорим на въпроса защо, ще можем да подобрим ситуацията и по отношение на останалите нарушения.



Тагове:   Движение,   нарушения,


Гласувай:
8



1. nezir - Защо антипатриотична?
18.07.2009 10:33
За пореден път ти се възхищавам на наблюдателността и начина да опишеш нещата около нас.
Това, което правиш не е антипатриотично, дори напротив...Дай боже повече истински патриоти като теб, които да събудят този народ.
А за народа има много митове, че бил работлив, интелигентен, гостоприемен и прочие...
Къде се чуло и видяло работлив и интелигентен, а беден!?!
цитирай
2. thomas - @nezir
18.07.2009 10:54
Защо антипатриотична? Ами защото всеки случай, в който посочвам нашите слабости (България е неизчерпаем източник на такива според мен), масовата реакция е, че това е антипатриотично. Та след като така или иначе позицията ми ще бъде наречена антипатриотична, защо пък да не си я кръстя и сам така!? :-)
цитирай
3. nezir - Според мен е по-скоро възпитате...
18.07.2009 11:00
Според мен е по-скоро възпитателна...
цитирай
4. nezir - Да се надяваме, че поне малка част от ...
18.07.2009 11:01
Да се надяваме, че поне малка част от четящите тези редове, ще се замислят....най-малкото!
цитирай
5. thomas - @nezir
18.07.2009 11:03
Възпитателна щеше да е, ако някой познаеше в нея себе си и видеше, че прави нещо нередно. Но типичната реакция е "ами у нас е така и на мен си ми харесва. на теб като не ти харесва, защо стоиш!" :-)
цитирай
6. nezir - Може би въпрос на манталитет!?!...
18.07.2009 11:18
Може би въпрос на манталитет!?!
Аз понеже съм пушач и въпреки, че със съпругата ми сме се разбрали в семейната кола да не се пуши, понякога си го позволявам.
Фасовете си ги събирам в малка бутилка с вода, която след това се изхвърля в съответната кофа, ако има наблизо такава, разбира се...
Големият въпрос пред мен е, защо обикновено ме подиграват, заради това, че съм такъв...
Понякога си мисля, дали пък аз не съм лудия?!?
цитирай
7. nezir - Миналата година за 18-е дни на Ха...
18.07.2009 11:21
Миналата година за 18-е дни на Халкидики в Гърция ни засече кола само веднъж. И познай каква?...Джипка, разбира!...И разбира се от България!...От Пловдив...
цитирай
8. thomas - @nezir (6)
18.07.2009 11:51
Ами не си ти лудият, това е сигурно. Но определено ако опиташ да вървиш по правилата, можеш да се почувстваш като влязъл в насрещното. Мисля, че в някой предишен пост бях разказал онази моя история, в която за една педя щяха да сгазят една девойка, на която аз спрях, за да пресече на пешеходната пътека, и докато тя минаваше пред моята кола, изнервеният джигит зад гърба ми реши, че трябва да ме "изреже" и ме изпревари с мръсна газ. В момента, в който тя излизаше вече вляво от моята кола, той прелетя буквално на педя от нея. От тогава пак гледам да спирам на пешеходците, но винаги първо гледам във всички огледала дали с това няма повече да им навредя, отколкото да им помогна.
цитирай
9. eltimir - Автогеноцид
18.07.2009 13:10
Хареса ми и си позволих да го пусна тук:
http://genocid.ucoz.ru/
Разбира се, с коректно позоваване на източника. Добавих само мое заглавие - Автогеноцидът. Ще ми се да вярвам, че нямате нищо против. Не поисках разрешение, защото аз по принцип не искам разрешение за нищо.
цитирай
10. анонимен - Шъ съ оправим
18.07.2009 13:21
http://www.ok.scriptmania.com/ Прочетете книгата на Иван Кулеков и не губете надежда.
цитирай
11. thomas - @eltimir
18.07.2009 13:40
Нямам нищо против, разбира се, но с 2 дребни уговорки :-)

1. За да говорим за геноцид, това означава, че трябва да има някой, който го организира. В случая с българите на пътя мисля, че те сами си го организират. В този смисъл чудя се в кой смисъл си употребил думата автогеноцид, или по-точно какво значи АВТО в нея. Автомобилен ли имаш предвид или това, че убиваме сами себе си? :-)

2. Не знам дали платформата, в която го публикуваш, го позволява, но бих се радвал линкът към моя блог да е "жив", т.е. човек като цъкне на него, да влиза в моя пост. Защото така, както си го направил, се налага да селектираш, копираш и пействаш в адресния ред, което според мен лишава 80% от хората от възможността да отидат там :-)
цитирай
12. thomas - @анонимен 10
18.07.2009 13:45
Стара и хубава книга, обаче каква е тази ужасна реализация в този сайт? Кирилицата не излиза, сайтът непрекъснато се опитва да отваря допълнителни прозорци, за да си изпълнява спамърските намерения... изобщо - гадно.
цитирай
13. frina - thomas,
18.07.2009 13:49
това, което съм успяла да установя е, че единствената разлика между нагласите на хората в 'развитите страни' и нас, е че там вярват, че законите действат, а у нас - не.
Законите обаче не действат и на двете места.:))
Мога да ти напиша детайлно защо го мисля и защо искрено се забавлявам като чуя за 'типично българската глупост и лошо поведение', които далеч не са само български.
Поздрави!:)
цитирай
14. thomas - @frina
18.07.2009 14:17
Бих го формулирал малко по-различно. Основната разлика между жителите на България и тези на развитите страни, е в това, че там хората уважават правилата, защото знаят, че те са създадени за общото добро, докато у нас всеки се интересува само от своето лично или евентуално доброто на обкръжението си, но не и от това как се чувстват останалите членове на обществото, докато той си потребява правата.

Иначе казано, на Запад законите действат, защото хората имат желание за това. И то дотолкова действат, че почти не се налага някой да ги "енфорсва" (съжалявам искрено, че няма подходяща българска думичка за това, но може би има и причина за това - в общия случай тук законите наистина не се прилагат с нужната сила).

И ако искаш да ми кажеш, че и там можеш да нарушиш закона и това да остане незабелязано, сигурен съм, че си права. Просто защото нивото на спазване е толкова високо, че хората полагат все по-малко усилия за контрол, защото тези усилия не дават възвръщаемост, т.е. не се залавят достатъчно нарушители, чиито глоби да изплатят разходите по издръжката на полицаите, които ще ги дебнат и залавят. Просто хората са и много по-съвестни, а и се дебнат един друг, така че нарушители обикновено се появяват предимно от средите на имигрантите, например българи :-) И когато техните нарушения са съвсем спорадични, те могат да останат незабелязани и ненаказани. Но това не значи, че обществата са станали беззащитни - щом нивото на нарушенията се повиши от абсолютна случайност до закономерност, те намират достатъчно защитни сили, за да запазят своите достижения в реда и цивилизоваността.

ОК, може би си права за това, че надали пък точно само ние сме толкова упорити в саморазрушителността си - сигурен съм, че в централна и южна Африка имаме достойни конкуренти, може би и някъде в Латинска Америка също. Сигурен съм, че може би дори и албанците са още по-нецивилизовани от нас. Но поне в рамките на ЕС, към който толкова гордо се тупаме в гърдите, че принадлежим, сме абсолютните двойкаджии по култура на поведение и уважение към останалите членове на обществото.
цитирай
15. frina - :)
18.07.2009 14:33
Thomas, не, нямах това предвид.
Това, което действа е хвърлянето на медиен прах в очите, потулването на корупцията и масовото промиване на мозъци, състоящо се в умението да убедиш някого, че за действие хикс ще има последици, които никога не идват всъщност.
У нас е обратното, медиите ровят с такова усърдие в септичните институционни ями и с такъв кеф ни втълпяват ежедневно, че у нас няма никакви правила, че всичко е покварено и неконтролируемо, че хората са подели рефрена 'Да бе, за нищо не ставаме - тъпа България' и го повтарят до припадък.
А разлика фактически няма, освен в тази медийна политика, която фокусира върху деструктивната страна у нас.
По детайлите - нарушенията далеч не са спорадични ( нито на пътя, нито принципно). Но за тях не четем много, освен случайни статии тук и там за някое такова, което само "имплайва"(сори и аз за думата:) колко уреден и прекрасен е светът им, за да се забележи провинението.:)
цитирай
16. thomas - @frina
18.07.2009 14:39
Не съм съгласен с теб. У нас не медиите, а ежедневната практика показва на всеки от нас, че правилата не се спазват. Както се казваше в оня американски виц, заради някакви си 98% от адвокатите, се носи лошата слава на цялото им съсловие.

И повярвай ми, хората не са поели рефрена "За нищо не ставаме". Той е патент на мен и на още съвсем малко хора, непрекъснато оплювани заради него. А това е истината. Не че нещо ни има генетично, та да не ставаме - просто не сме честни, не сме добронамерени, не сме сериозни и не сме постоянни. Достатъчно, за да неутрализира това, че не сме по-глупави от другите.
цитирай
17. frina - Thomas,
18.07.2009 14:46
когато казваш всичките тези неща ' не сме....', не сме такива в сравнение с кого?:))
Наблюденията ти достатъчни ли са и от двата свята?
Ежедневната практика на запад също сочи, че правилата не се спазват, повярвай ми, но убедеността, че държавата си върши работата и че са в добри ръце и са част от нещо уредено, потъпква до голяма степен недоволството.
Трябва да живееш много време в 'развита страна', за да разбереш, че нещата са абсолютно същите, но поднесени по различен начин.:)
цитирай
18. thomas - @frina
18.07.2009 15:07
Наблюденията ми са достатъчни. Включват трийсетина пътувания в Германия, 4-5 в Австрия, 4-5 в Англия, 3-4 в Италия (виж, италианците имат нещо от нашата мърлявост - да не би твоите наблюдения да покриват главно тях!?), 3-4 в САЩ, 3 в Хонконг, 2 в Испания, 2 в Тайланд, по едно в Сингапур, Австралия, Япония и още доста - общо 101 града в 26 държави по последните ми сметки.

Изобщо не съм съгласен, че хората в хубавите държави нарушават правилата. Или поне - че го правят по начин, по който знаят, че ще навредят на другите, но не им пука от това.
цитирай
19. анонимен - -
18.07.2009 15:30
Съгласен съм с написано освен с точка 3. Това може да случи на всекиго и навсякъде, не е "български патент".
цитирай
20. frina - thomas,
18.07.2009 15:30
чудесно, и от кои от тези пътувания впечатленията ти не са туристически, а уседнали?:)
В колко от тях си се сблъсквал с начинът по който работят съдебните им системи, разправял си се ежедневно с институции, вадил си документи, разрешавал си казуси, чел си продължително пресата им и си общувал с гражданите им на регулярен базис, извън официалностите и ежедневната любезност?:))
В колко от тях ти се е случвало да видиш повръщащи пред заведенията в центъра юпита всеки уикенд (което си е съвсем съпоставимо с пикаенето край пътя, че даже ние сме по-дискретни дори:), да видиш изоставени огризки от Макдоналдс в автобуса, пушещи тревица чернокожи на платформите на метрото под 'No smoking' знак, префучаващи край теб коли ЕЖЕДНЕВНО при ограничение на скоростта, бой на паркинга за последното място и т.н. И не, ако ме запиташ, не го правят емигрантите, а средностатическият недотам образован западняк (повече от 50 % от населението сиреч), за когото правилата са на книга и за останалите, но се тупка в гърдите, че живее подредено и уютно. Пак казвам, това няма как да се види с туристически прочит на държавата от няколко седмици.
Съжалявам, ако това , което казвам, не ти харесва, мога и да спра по темата.:)
цитирай
21. thomas - @frina
18.07.2009 15:40
Не, много ми е приятно да си спорим. Само че продължавам да не съм много съгласен :-)

Изоставени опаковки от храна съм виждал в метрото и влаковете в Германия и Швейцария - факт. Но почти винаги това се е дължало на препълнени кошчета, които явно се изхвърлят само един път на ден, а не на простотия. В редките случаи, когато става дума за простотия, става дума или за имигранти, или за пияни тийнове (случва се, да, ама е малко на фона на общата маса от хора), или за някакви дегенерати (които са още по-малко).

Повръщащи пред заведенията юпита не съм виждал, признавам си. Виждал съм обаче ултра пияна английска тълпа през новогодишната нощ (два пъти при това). Да, за няколко часа улиците са мръсни и хаосът изглежда като у нас. Само че малко след 2 часа след полунощ хората си отиват, а екипите по почистването само това и чакат и започват да чистят на секундата, подготвени с техника и стотици контейнери, в които ще изхвърлят цялата свинщина. И на сутринта на 1 януари всичко е като ново.

С пушещите тревица чернокожи под надписа "No smoking" ме подсети какво видях наскоро на гарата на Сидни - надпис "Smoking of any substance prohibited" :-) Явно вече им се е случвало някой да каже "че аз не пуша, това е тревица" :-)

Да, в Германия никой не спазва 50-те километра в час в градовете, когато няма нужда от това. И никой не го и преследва за това, че там, където пътят го позволява, ще се изнесе по-бързо и ще спомогне за това да няма задръствания. Но и никога няма да видиш случай, в който някой да не ти спре на пешеходна пътека, дори и ако ти само се колебаеш още дали ще пресичаш, или не.
цитирай
22. thomas - @19
18.07.2009 15:42
Не е важно дали си съгласен с точка 3 или не. Важното е, че това е простотия, за която например в САЩ директно те арестуват - предполагам, че си го виждал по филмите за идиоти на пътя, в които показват реални случки от работата на пътните полицаи. За естествените нужди си има тоалетни и не се признава такова нещо като "не всеки може да се случи". В най-хубавите държави има солидни глоби дори и за това, че кучето ти се е изакало, ако не се погрижиш веднага да събереш всякакви следи от естествената му дейност.
цитирай
23. frina - thomas,
18.07.2009 15:49
фактът, че след тях се изчиства, по какъв начин променя фактът, че са нарушили правилата преди това?:)
Стигнахме дотам, че признаваш, че си видял неспазване на ограниченията и изхвърляне на боклук на обществени места.:) По-добри са в потулването, определено, но аз твърдях това от самото начало - спомни си за медиите.:))
Защо мълчиш по повод институциите - или не ти се иска да знаеш каква хипокритщина и леност цари там?:)))
цитирай
24. анонимен - Правила
18.07.2009 15:52
Здравейте! Чудестен постинг. От 9 години живея постоянно в Израел и имам доста широка база за сравнение. Като става въпрос за правила - и тук всеки гледа себе си, и тук има жизнерадостни джипаджии, които задължително надуват уредбата "до дупка" на отворени прозорци, но те са малко.
Аз съм заклет пешеходец и в началото седях дълго на тротоара, докато някой любезен шофьор не слезеше от колата си, за да ме преведе за ръчичка през улицата. После разбрах, че в момента, в който пешеходец даде знак, че иска да пресече (ако няма светофар) или стъпи на платното, водачът е длъжен да спре. Иначе глобите са страшни. И водачите спират, защото от опит знаят, че само с подкуп няма да минат. Защото пешеходците могат да се оплачат в съда. За съжаление, тук годишно загиват много повече хора от пътно-транспортни произшествия, отколкото от прословутите терористични акции. Но всички шофьори са задължени да имат високоговорител за мобилния си телефон, ако искат да го ползват в колата си. И го спазват, пак по горепосочените причини.
Съгласна съм с Фрина, че когато 100 пъти ти повторят, че си идиот, започваш да вярваш, че наистина си такъв и да се държиш подобаващо. Иначе защо никой не се оплаква. Т.е. не и пред компетентните органи?
Ще си позволя малко отклонение - майка ми си счупи ръката и тъй като отказа платена и абсолютно ненужна операция, лекарите в Пирогов просто не си довършиха работата, което е доказано с рентгенови снимки и допълнителни консултации от независими лекари. Посъветвах я да съди въпросния екип от Пирогов, на което тя ми отговори: "Е, кой ще ми обърне внимание?!". И докато всички овчедушно си казваме: Кой ще ми обърне внимание, ще продължава беззаконието и безхаберието не само по пътищата, но и във всички нива в живота ни.
цитирай
25. thomas - @frina
18.07.2009 15:59
За институциите нямам практически никакви наблюдения, но от това, което съм чувал от познати, всичко е 100 пъти по-добро от тук. Дотук съм имал една единствена забележка към работата на един специалист по сигурността на Хийтроу, който ме проверява и опипва 5 минути заради аларма на арката, задействана от предишния, окичен с метални предмети пътник, който мина пред нея от вътрешната й страна, за което веднага се и оплаках на неговия супервайзор. Да, не бях доволен от неговия отговор, че човекът си върши работата и си използва правата, а не е просто тъп у уплашен натегач, най-вероятно от пакистански произход, който мрази белите, но какво да се прави - както и сами ми казаха, все пак нали най-важното е всички да получат нужната безопасност на полета - и аз съм склонен да ги разбирам, че си избраха да толерират поведение от типа "better safe than sorry" и дори вече не им се сърдя за това.

Западните общества не изключват възможността за правене на изключения, отново в името на общото добро. Много ясно, че правилата в новогодишната нощ са малко по-различни от тези в един нормален ден от годината и тогава се допускат доста повече волности. Но това пак става относително контролирано и с грижа за оправяне на последствията. Направи ми впечатление и друго - че на 2 януари 5 милиона британци си взеха по един ден отпуск "за махмурлук". Оказа се, че в трудовото им законодателство има предвидена и такава възможност за един случай в годината. А как е у нас? Просто отиваш на работа пиян-махмурлян и дремеш на бюрото или създаваш некачествен продукт.
цитирай
26. thomas - @24
18.07.2009 16:09
Веднага обяснявам защо у нас хората не искат да се обръщат към институциите, за да си търсят правата. Защото въпросните институции са корумпирани, а даже и когато не са, решенията им са пълен абсурд. Наскоро осъдих фирма-длъжник, която имаше да ни плаща фактури за над 30,000 лева. Дотук съм похарчил над година и над 3,000 лева, за да се сдобия с един документ, наречен изпълнителен лист, благодарение на който съдия-изпълнителят, на който съм го дал, ако намери какво може да им вземе, ще събере парите и ще ми ги даде, като освен това ще им вземе и още, за да ми покрие и тези над 3,000 лева и своя собствен хонорар. Но всичко това - ако намери откъде да им ги вземе. Ако не - си оставам с похарчените пари и загубеното време. А всъщност дали няма и вариант, при който те ще му дадат два пъти неговия хонорар, за да не намери начин да ми върне парите!? Ето това е България. P.S. Длъжникът е на пръв поглед сериозна италианска фирма със завод в България.

Чел съм и официални съобщения за абсурдни присъди, при които на спечелилата страна се присъждат някакви мижави суми, които по никакъв начин не компенсират загубеното време, нервите и униженията, през които обикновено трябва да преминеш, за да ги получиш. Както и при хазарта, където който и каквото и да играе, накрая печели банката, така и в правосъдието който и да печели, накрая винаги печелят само съдът и адвокатите.

Институциите у нас работят винаги така, че да ти развалят настроението, да ти губят времето и да ти струват скъпо. И това със сигурност е една от причините хората да са убедени, че закони няма и оттам да стигат до извода, че няма нужда и те самите да ги спазват.
цитирай
27. frina - thomas,
18.07.2009 16:14
мисля, че можеш и по-добре от това 'мои познати са ми казвали'.:) Става малко като оня лаф за ромчето и вафлата - ти ял ли си - не, ама бате веднъж гледал един как ял.:)
Пребиваващите на запад обикновено се разболяват от болестта за самите западняци - т.е. отчаяно започват да отстояват собствената си идея, че живеят на супер място и че са открили павираните със злато улици и медът в човешките взаимоотношения. Тези думи особено вървят пред тези, които не са имали възможност да опознаят западните общества отвътре. Получава се и вълкът сит, и агнето цяло - сиреч новоизлюпеният западняк се издига хем в очите на френдовете, хем в своите собствени като избрал по-доброто и по-качественото общество, хем пък попиващият впечатления намира нов повод да излива гнева си срещу неработещото българско такова. Получава се една интересна симбиоза - в която лицемерът е първият най-често.:)
цитирай
28. thomas - @frina
18.07.2009 16:21
Казах ти защо не мога и по-добре - просто не съм имал досег с институции там - какво да се прави, не съм някой бандит, та да ме арестуват и съдят, не съм и работил или искал гражданство :-)

Синдромът "живея на най-прекрасното място" ми е познат от всичките мои "американци". Но всъщност те за себе си са си прави, просто на мен Америка не ми харесва достатъчно и затова ми се струва, че се преструват. А истината е, че те просто са се приспособили и са приели плюсовете, налагайки си сами да забравят за минусите.
цитирай
29. frina - Thomas,
18.07.2009 16:28
и след като май почти за всичко се съгласи с мен - за нарушаването на правилата (призна, че има такова:), за силното преувеличение на позитивите на обществата от думите на френдовете и след като призна, че ти сам нямаш преки впечатления от институциите, може ли да помоля за едно?:)))
Опитай се да мислиш за българинът като за необременен от произхода и обществото си ( ще покажеш западняшка добронамереност -миг, миг:)) и просто кажи 'хората не обичат правилата, а не само ние' и ще си на 1000% прав.:))
цитирай
30. thomas - @frina
18.07.2009 16:41
Хората може и да не обичат правилата по принцип, но ги спазват, защото разбират, че така ще е по-добре за всички. А българите НЕ ЕБАВАТ правилата и именно в това е огромната разлика.

Българинът всъщност е ОБРЕМЕНЕН от произхода си - в това спор няма. И как няма да е, след като още от малък му обясняват, че българите са най-умните (само втори след израелците едва ли не), а освен това - трудолюбиви, гостоприемни, предприемчиви, красиви и невероятно потентни.
цитирай
31. frina - thomas,
18.07.2009 16:56
аз дадох примери за неспазването на правилата, а ти прибави свои дори, та откъде идва хроничната убеденост, че те се спазват, след като току-що от нашето разнищване излезе нещо съвсем друго?:)
НЕЕБАВАНЕТО на правилата е повсеместно и не е моя работа да се правя, че не е така и да оставям надеждата на непозналите обетованите земи, че 'там пеят сини птички и има извор с уиски' (цитатът е на Ани Пру:).
И защо да не обясняват на българина, че е всичко гореизброено?:) На франсетата обясняват колко са изтънчени, толерантни и любовни, на англичаните - каква велика държава имат и че са родени, за да управляват, на гърците - че им дължим световната култура, а американците за 500 годишна история успяха да се изкарат най-смелите, амбициозни и праведни граждани на света. И съответно всичко е толкова вярно, колкото изброеното от теб за българина, но у западняците това не те дразни, а те дразни у българите?!:)
С кое сме по-различни?:)
цитирай
32. thomas - @frina
18.07.2009 17:10
Споменах ти само за някои дребни отклонения от общия модел, в който правилата се спазват. Отклонения, които обществото приема, вероятно защото се е оказало, че така е по-добре, отколкото да се трупа напрежение.

Разликата между това, което обясняват на българите (и те сами го мислят за себе си), и онова, което обясняват на другите, които изброи, е че за нашето няма нито едно доказателство извън самите нас. Докато за техните има много.

Кой ще оспори, че именно в земите на гърците е възникнала съвременната цивилизация във вида, в който я познаваме и че там са създадени толкова важни произведения на културата и науката дори? Англичаните със своите разбирания за обществено устройство, въпреки че може и да не са направили най-съвършената държава при самите себе си, са изнесли много успешно измисления от тях модел в такива успешни места като Хонконг, Сингапур, Австралия, пък дори и САЩ.

P.S. Американците нямат 500-годишна история, освен ако не броим и тази на маите и после - на конкистадорите :-) Самата им държава е на малко повече от 200 години.
цитирай
33. frina - :)
18.07.2009 17:24
500 години откакто Европа е наясно какво има там, това имах предвид.:))
Много умело боравиш с хиперболите и литотите. Непростим грях е да пишкаш край пътя, но да връщаш менюто пред пъба в центъра си е дребно отклоненийце.:))
У нас е непростимо, че институциите не предприемат нищо да се разправят с длъжниците, някъде обаче си е СЪВСЕЕЕМ в реда на нещата да ти вдигат рамене с мотива 'Private matter' - сиреч, оправяйте се ( така гинат неопределен брой жени от домашно насилие, поинтересувай се, ако желаеш и убийствата 'на честта' в мюсюлманските микрообщества стават с благословията на властта, дето не бара там от политическа коректност. Nice, eh?:)
Томас, не допускаш ли, че с това, че упорито отказваш да видиш позитивните ни черти, сам влизаш в онзи негативен и вечно недоволен модел, който всъщност не одобряваш?:)))
цитирай
34. eltimir - Организираност
18.07.2009 17:30
thomas написа:
Нямам нищо против, разбира се, но с 2 дребни уговорки :-)

1. За да говорим за геноцид, това означава, че трябва да има някой, който го организира. В случая с българите на пътя мисля, че те сами си го организират. В този смисъл чудя се в кой смисъл си употребил думата автогеноцид, или по-точно какво значи АВТО в нея. Автомобилен ли имаш предвид или това, че убиваме сами себе си? :-)

2. Не знам дали платформата, в която го публикуваш, го позволява, но бих се радвал линкът към моя блог да е "жив", т.е. човек като цъкне на него, да влиза в моя пост. Защото така, както си го направил, се налага да селектираш, копираш и пействаш в адресния ред, което според мен лишава 80% от хората от възможността да отидат там :-)

Да, организирано е и се ръководи от една умело провеждана пропаганда. Геноцид наистина има и това е вън от съмнение. Но най-страшното е, че на повечето от нас не ни пука, напротив. Ние сами пристъпваме към автогеноцид. Всъщност отдавна е доказано, че един народ не може да бъде унищожен, ако сам не го поиска.
Дали ние вече не желаем нашето собствено унищожение?
цитирай
35. thomas - @eltimir
18.07.2009 17:34
Да, точно от такова... отклонение в мисълта ти се опасявах. И можеш ли да ми обясниш каква е идеята на този геноцид спрямо шофьорите (защото всяко нещо трябва да си има причина, нали така)? Някой иска да има по-малко здрави и прави данъкоплатци в трудоспособна възраст ли? Или може би някой отвън иска да убие българите, за да внесе на тяхно място може би китайци, които са по-работливи, за да може да извлече от тях повече при разработването на несметните ни залежи от природни богатства?
цитирай
36. eltimir - Пропаганда
18.07.2009 17:37
Примерът с поведението на шофьорите е само един от многото примери. Не ми се спори сега. Това е мое мнение и аз си държа на него. Това е основният ми сайт:
http://eltimir.ucoz.ru/
Там има доста неща. В сайта има препратки и към другите ми сайтове, както и към личния ми блог. Дал съм достатъчно примери и факти. И според силите си, продължавам да давам такива.
цитирай
37. thomas - @frina
18.07.2009 17:41
Да повърнеш пред пъба, предполагам, че може да се нарече нещастен случай. Никой не би искал да повръща, защото това най-малкото носи гадно усещане на самия повръщащ. Докато да се изпишкаш (или нещо повече) се счита за начин да се облекчиш и да ти стане приятно. И ако върху първото практически нямаш контрол, за второто освен в много редки медицински случаи, решението е съвсем лично, а изборът дали да изчакаш или да бъдеш простак е абсолютно личен.

У нас е по-лесно, отколкото навсякъде другаде, да се подиграваш със съдебната система и да се измъкваш ненаказан.

Когато имаме положителни черти, аз ги виждам. Лошото е, че такива се проявяват много, много рядко. Ето, по-горе един човек имаше да се съгласи почти напълно с мен, обаче се оказа, че той пък е почитател на облекчаването край пътя.
цитирай
38. frina - thomas,
18.07.2009 17:49
ако ще буквоедстваме, то и повръщането пред пъба носи временно облекчение на наковалият се петъчен костюмар, дето после кротко ще захърка на пода във вагона на път за вкъщи - и това не е изключение, а правило за уикенда, повярвай ми.:)
Ще се изнанадаш колко лесноманипулируема е западната съдебна система, но ти просто не искаш да бъдеш убеден в това и да и запазиш представата за функционираща такава, за да се възмущаваш от нашата.:)
Примерите са безгранични, защото аз никога не говоря наизуст - и на запад освобождават престъпници след едно плясване по китката, а богатите и известните са недосегаеми.
Някак подозирам обаче, че каквото и да кажа, ти няма да се съгласиш.:)
цитирай
39. thomas - @eltimir
18.07.2009 17:57
Мисля, че това, че ти оставих коментара, в който си рекламираш собствения блог, беше достатъчно. Който се интересува, ще го посети, предполагам. Но да му копираш цялото съдържание в тема, която няма нищо общо с него, е вече нещо, което няма да търпя, въпреки че теоретически погледнато, колкото повече коментари имам, толкова по-добре за позицията ми в Горещи. Ама всяко нещо си има граници. :-)
цитирай
40. eltimir - Разговор
18.07.2009 17:59
Разговорът ти не го искаш. Иначе не би изтрил моите неща. Те са писани през годините, не днес. Но тъй като нямаш никакви аргументи пред тях, предпочете да ги изтриеш. Като истински демократ, разбира се.
цитирай
41. thomas - @frina
18.07.2009 18:02
Ще се съглася, че в правосъдната система по принцип има заложени много възможности за непсраведливост. Въпросът обаче е в концентрацията. И само тя може да обясни защо тук е мръсно, там - чисто, тук се чувстваш винаги на тръни, а там ти е спокойно на душата.
цитирай
42. thomas - Разговорът ти не го искаш. Иначе не ...
18.07.2009 18:03
eltimir написа:
Разговорът ти не го искаш. Иначе не би изтрил моите неща. Те са писани през годините, не днес. Но тъй като нямаш никакви аргументи пред тях, предпочете да ги изтриеш. Като истински демократ, разбира се.


Смятам, че беше по-добре да ги изтрия, защото нямат нищо общо с моята тема, отколкото да ти кажа, че ми звучат налудничаво, защото търсиш проблема в някакви конкретни хора, които са виновни за всичко, за което ти говориш, а аз не виждам какъв би бил техният мотив за това.
цитирай
43. frina - :)
18.07.2009 18:04
Пак обобщаваш на принципът на откъслечни впечатления. Никъде на човек не му е така спокойно, както в държавите, които посещава на екскурзия.:))
Поживееш ли обаче, става АБСОЛЮТНО същото и го твърдя отговорно.:)
цитирай
44. thomas - @43
18.07.2009 18:09
Ще трябва да ми покажеш нагледно :-)
цитирай
45. thomas - @frina
19.07.2009 08:29
С тази мисъл за това къде човек се чувства най-добре, ме подсети за онзи прекрасен виц за човека, който умрял и попаднал в рая. Там обаче било скука - тихо, идилично, зелено, чисто, екологични храни, обаче нищо не се случва, няма купон. Чул той, че в ада има много яки заведения, казина, барове и т.н. След няколко седмици скука попитал "Абе аз не мога ли да отида на екскурзия там някой уикенд". "Може" - отговорили му - "попълни една молба и готово". Така и направил - отишъл на екскурзия за един уикенд и там си отживял - музика, танци, хазарт, пиене, други грехове... Върнал се освежен и пак заживял в скучната чистота на рая. Изтраял няколко седмици, обаче пак го зачовъркало, че в ада е по-хубаво. Поискал втора отпуска и пак отишъл там за уикенда. Пак се върнал освежен, пак заживял в скуката. Сещате се, нали - ставало му все по-скучно и все по-често искал да ходи на тези уикенд почивки. По едно време му хрумнало направо да пита дали не може просто да се премести в ада за постоянно. "Може, разбира се. Знаеш процедурата - пиши молба и готово". Написал той молбата и тръгнал на последното си, вече еднопосочно пътуване. Щом пристигнал там, го посрещнал един дявол и казал: "А, ти си онзи, новия от рая, така ли? Добре, значи ето насам - трети казан, втори етаж, шести ред". "Ама чакайте, какъв казан, какъв ред... аз тука идвам за казината и баровете". "О, ти нещо май бъркаш туризма с емиграцията" - отговорил дяволът.
цитирай
46. simona34 - Фрина, Томас
20.07.2009 03:33
Аз живея там, където глобяват за едното пишкане на пътя. И при това глобите са многоооо солени. И това едно от малкото неща, с които, някак, не мога да свикна. Изчислявайте сами- като се движите по highway разтоянията между rest areas са приблизително 50-60 мили. При максимално позволена скорост (в повечето щати) 55 м/ч това прави 1 час. Обикновено, пътуванията са дълги от порядъка на 5-6-8 часа, през които се наливаш с кафе, кола и други течни боклуци само за да не те затисне умората на пътя. Така че отделителната система дава позиви за уриниране много по- често от заветния час. Да, ама не. НЕ може в крайпътните храсти. Дори не можеш да спреш, че после да обясняваш, че е било емърджънси. Иди се обяснявай (направо се налага да обясняваш пред съдия, не пред местния селски полицай) че това е физиология, че не зависи от теб кога, как и защо... Особено пък ако пътуваш с деца. Тогава положението става направо неконтролируемо до трагичност.

НО. По отношение на останалото Томас е абсолютно прав и наблюденията му са много верни. ДА, тук всички се подчиняват на ред, който е създаден, за да ти осигури удобство на живот, а не за да те тормози или да облагодетелства някого чрез корупция. И тук, разбира се има нарушения. Има и такива, за които изхвърлянето на пепелника през прозореца, говоренето по cellphone или специално крашнатите за да създават специфичен шум са част от маниера им на живот. Но това са доста малка прослойка от населението, която тук наричат нег.. (айде, тая дума е обидна тук) афроамериканци. Е, има и бял боклук със същите маниери. Или емигранти, които още разсъждават "он че ми каже на мене...", навикнали на друг живот и друга липса на правила.
цитирай
47. thomas - @simona34
20.07.2009 07:24
Ама ти сериозно ли?! Един час бил много време, за да не пишкаш през него?! Аз пък прекосявам България, без да пусна педала, а преди години успях и до Виена да стигна, без да сляза изобщо от колата, дори и по границите, защото бързах за концерт вечерта. Но всъщност да, съществената разлика е, че докато шофирам, с течни боклуци не се наливам - поне не по-често от колата, която е пристрастена към нейния си течен боклук, ама тя поне си го изгаря целия :-) Добре, шегата настрана. Не мислиш ли наистина, че да е чисто е много по-добре? :-)
цитирай
48. simona34 - Thomas,
20.07.2009 15:51
Съвсем сериозно. Ние, жените, като правило, сме пикли. И не говоря за необходимоста да си напудриш носа :-) Чиста физиология. Особено след тукашното "регулар кофии"- това е доза течност като за кон. Един час е много. При това хипотетичен час. Понякога пътуването от една до друга рест ериа е повече от час и не случайно има предупредителни табели по местните магистрали - от сорта "изход за място за почивка- след 0,5 мили. Следващо място за почивка- след 65 мили" т.е. "прави си сметката колко ще ти издържи мехура".
Разбира се, че чистичко е по- хубаво. (На мен ли го обясняваш- аз бях сериозно впечатлена, когато видях, че тук по канавките по време на дъжд тече ЧИСТА ВОДА. И колите от дъжд се мият, не се калят). Ама не говорим за опикаване на входовете на кооперациите по центъра, например, а за някъде по пътя, ин дъ мидъл ъф ноуеър, из храстчетата. Все пак човек отделя нещо, което е напълно биодеградейбъл.
цитирай
49. анонимен - frina, много ми се искаше да ти по...
21.07.2009 23:53
frina, много ми се искаше да ти покажа една съпоставка на снимки, че да ми кажеш дали съществените разлики, които се наблюдават между "тук" и "там", са само плод на "нагласата" ми или има и нещо по-дълбоко?

Иначе съм напълно съгласен, че на запад съществува т.нар. промиване на мозъци, за което говориш, но това в никакъв случай не може да е оправдание за изродената байганьовска цървулщина, с която се сблъскваме всеки ден тук, в България.
цитирай
50. анонимен - просто между другото
23.07.2009 01:47
Отскоро шофирам. Най-накрая :) Много ме беше страх, но и много исках да седна зад волана. Това е нещо, което ми доставя удоволствие и доста сме си говорили и си говорим с приятели за една или друга ситуация на пътя. Вдъхнових се да споделя следния обобщен, но съвсем реален казус:
Чужденци в България, германци или австрийци (нямам спомен вече), у нас са за някакъв период от време за работа по даден проект.
В началото при придвижването по различните институции, офиси и т.н. шофира българка. Чужденците наблюдават какво се случва на пътя и коментират:
1) Аха, ето тук тази кола как е паркирала точно до забранителния знак? Или пък: Колата е паркирана на тротоара, няма никакво място за преминаване на пешеходците.
2) Ама там нямаше ли пешеходна пътека?
3) Защо ти светка колата зад нас? (нали се сещате, че бърза за нещо много важно сигурно).
4) Не бяхме ли с предимство ние?
– Ооо, ама за това у нас (у тях, не в България) щяха да ни глобят (нарушение - санкция).
Учудването им е голямо.
Интересно обаче - започват самите чужденци да шофират из България. И какво се оказва? Поведението им на пътя започва силно да наподобява нашето (няма как да не кажа нашето, макар че не бих се включила в общата група на опитните "колеги-шофьори", които си позволяват много неща). Паркират на забранени места. Еднопосочна улица? Скоростта на движение не отговаря на ограниченията (не коментирам прави новоасфалтирани участъци, в които ограничителните знаци са с неадекватно ниски цифри). Списъкът може да продължи и още.
Изводът, който може да се направи, какъв е?
Нужни са не само закони, по възможност добре обмислени (макар че и лошият закон е за предпочитане пред никакъв). Нужно е и актуализиране на пътни знаци, маркировки. Нужно е и подобряване на пътната инфраструктура.
Определено е нужно и прилагането на закона на практика.
Което означава: нарушение - съответно последствие (санкция). У нас то липсва. У тях им бъркат в джоба. Научили са се.
Е, излиза, че не просто им е заложено някакси да спазват закона, а че законът при тях действа.
У нас не действа. Затова е по-удобно да не минаваш през вратата в полето, като можеш просто да минеш покрай нея. И тези същите примерни шофьори в Австрия или Германия, идвайки в България, се научават, че може и по друг начин. И го правят.
Далече съм от мисълта да правя свръхобобщения, винаги има изключения. Но накратко: Законът не бива да остава на хартия. Няма смисъл просто да съществува формално и да се прилага избирателно (когато се прилага изобщо).
И още нещо: движението по пътищата включва не само шофьорите. Включва и пешеходците. Съответно законът трябва да се отнася към всички тези участници.
По същество и чужденците са като нас. И ние сме като тях. При тях законът действа и не им е изгодно да не го спазват. При нас законът не действа и ни е изгодно да го пренебрегваме. Те са се научили. Можем да се научим и ние. Хипотетично.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: thomas
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2156067
Постинги: 141
Коментари: 3067
Гласове: 4316
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031