Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.06.2010 18:26 - Как (не) работи системата за обществените поръчки у нас
Автор: thomas Категория: Политика   
Прочетен: 5782 Коментари: 4 Гласове:
1

Последна промяна: 05.06.2010 18:33

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Може би си очаквате, че сега ще си говорим за корупция, и сигурно по принцип сте прави, защото това е може би основната причина обществените поръчки в България да са мръсна дума, а резултатите от тях да са жалка работа.

Само че сега ще ви изненадам, защото ще говоря за нещо друго...

В момента чета едно обявление за една много интересна за мен обществена поръчка на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, предмет на която е представянето на България пред света като туристическа дестинация в няколко различни аспекта на туристическия бизнес.

Сигурен съм, че много от вас са виждали туристически брошури на България и никой не е бил впечатлен - нито от особено добра фотография и дизайн, нито от кой знае какво ниво на предпечата и печата, а още по-малко - от текстовете и преводите.

Оставихме настрана корупцията, сега искам предварително да елиминираме и втората най-сериозна причина за лошите крайни резултати, а именно - това, че България не е чак толкова атрактивна, колкото на нас ни се иска. Много други места по света не са по-атрактивни от нея, но умеят да се представят по такъв начин, че на евентуалния турист направо му потичат лигите да отиде там!

Може би ще кажете, че тогава причината е в недостатъчното пари, отделени за качествена реклама. Като видях прогнозната сума на тази конкретна обществена поръчка, мога да гарантирам, че предвидените за нея пари са повече от щедри по всички световни стандарти - става дума за около 3 милиона лева!

Само че тези пари, дори и да не се случи нищо корупционно "по пътя", ще бъдат похарчени зле и още отсега мога да обещая, че резултатът отново ще бъде жалък.

Защото в начина, по който е поставено заданието, има нещо много, много криво.

Институцията, ангажирана да избере най-достойния изпълнител, е подготвила купища препятствия за желаещите да участват.

1. На първо място се започва с огромни финансови гаранции, които изпълнителят трябва да поеме. Затварянето на десетки хиляди левове в тези мрачни за икономиката и бизнеса времена определено не е приятно за никого и могат да го издържат само най-силните финансово фирми, но това изобщо не значи, че те са най-качествените като творчески потенциал.

2. После идва огромното количество подготвителна работа, която кандидатите трябва да свършат, без да имат каквито и да е гаранции, че ще получат поръчката. На практика може да се каже, че от всеки кандидат се очаква да свърши цялата работа (или поне творческата, но тя отнема основната част от времето), но само един от всичките ще получи пари за нея. Това е още по-демотивиращ фактор.

3. На трето място сред пречките към прекрасния резултат идва желанието на възложителя цялата работа да бъде свършена от една и съща фирма. Това сигурно е разбираемо донякъде, защото когато не разбираш много от отделните стъпки в един сложен процес, ти винаги предпочиташ да го възложиш на някой, който го познава от начало до край. Само че тогава вместо да ползваш силните страни на отделни хора и фирми, които са най-добри в отделните етапи, ти се налага да се задоволиш със средното качество, което ще получиш от една единствена фирма, която няма как да е най-добра едновременно във фотография, графичен дизайн, писане на увлекателни текстове, оформление на многоезични издания на десетки езици, сред които и много екзотични, и наред с това - печат и репликация на компакт-дискове.

4. Четвъртото, което спъва получаването на добър краен резултат (но поне за него може да се каже, че е почти неизбежно), е принципът, че работата неизбежно се възлага на онзи, който предложи най-ефективното икономически решение, което поне по български винаги означава най-евтиното. Т.е. участниците в конкурса, макар и да имат идея за парите, които възложителят е готов да похарчи, са принудени от необходимостта да спечелят конкурса, за да могат да компенсират вложените в него пари и време, да заложат в проекта и офертата си всяка възможна икономия, за която успеят да се сетят. Ако някой реши да работи за максимално оползотворяване на предвидения бюджет, ще му се наложи да отпадне от играта.

Това означава, че всички разходи трябва да се придържат към възможния минимум. Трябва да се ползват възможно най-евтините фотографи, дизайнери и текстописци най-евтините материали и най-високопроизводителните (или най-старите и отдавна изплатени) машини, които пък рядко са сред най-качествените. Иначе, ако опиташ да се справиш със задачата на ниво, попадаш в клопка номер две - работиш като луд, за да произведеш съвършения продукт, а накрая го дават на онзи, който е наблегнал повече на икономиите, отколкото на професионализма и желанието да създаде най-добрия възможен продукт.

Въпреки че в условията има формални критерии, които дават по-високо тегло на качеството пред цената, на практика много често се оказва, че онези, които трябва да оценяват предложенията, нямат нужното око, за да видят някаква друга разлика между предложенията, освен онази в цената. А и когато заложат на цената, е много малко вероятно някой да ги съди за това, че са избрали предложението, което ще похарчи най-малко пари на държавата (дори и това да са европейски пари, които ако не ги усвоиш, просто горят).

И така, накрая може да не се похарчат всичките 3 милиона, предвидени за целта, а примерно само 2 милиона, но резултатът няма да бъде и наполовина толкова добър, отколкото би бил онзи, който щеше да струва 3 милиона.

Какво би могло да се направи, за да не се случва така!?

Всъщност нещата са доста простички и хубавият резултат би бил гарантиран, ако се спазват няколко простички правила.

1. Основното е да се използва класическият римски принцип "Разделяй и владей". Ако искаш да имаш най-добрия краен резултат, трябва да работиш с най-добрите.

2. Най-добрите в различните области не могат да бъдат мерени с един и същи аршин. Най-добрият фотограф или дизайнер не е онзи, който може с най-голяма лекота да извади над 30 хиляди лева, за да плати банкова гаранция за участието си в конкурса. Освен това той може да не е и с най-светлото икономическо минало или настояще - не е нужно да има огромни годишни обороти за последните 3 години, нито да разполага с несметен оборотен капитал, защото това не е неговата работа. Да не говорим, че е и много малко вероятно най-добрите дизайнери да са и най-добрите принт брокери, нали? Но те трябва да имат талант. Което много лесно се установява по следния простичък начин:

А) Прави се конкурс за творчески екип за серията рекламни брошури. На първия етап всеки от кандидатите представя своето портфолио. От портфолиата комисията може да вземе решение кои са потенциално интересните за проекта фотографи, текстописци и дизайнери - като стил и творчески потенциал.

Б) На класираните при предварителното разглеждане на първите 10 места се предлага да подготвят проекти за 12-те брошури. В този момент им се дефинират и наградите за времето и усилията, които ще хвърлят. Срещу примерно 20% от общия бюджет тези хора ще се раздадат и ще надскочат себе си, за да направят най-доброто. 10% ще отидат като хонорар за крайния победител, 4% ще отидат за класирания на второ място, 2% за класирания на трето, а останалите 4% (които са над 120,000 лева) ще се разделят между "загубилите", за да им покрият разходите на време и творческа енергия. В този момент възложителят със сигурност ще разполага с най-добрите проекти, представящи страната ни по най-добрия възможен начин.

В) Паралелно на първия конкурс, може да се провежда и един втори, в резултат на който да се избере най-добрата за конкретния проект издателска фирма. Задачата за него е ясна и абсолютно независима от дизайна. Въпросната фирма трябва да има коренно различни качества, знания, умения и опит, от тези на творческия екип или от тези на печатницата, която ще се занимава с отпечатването на готовите брошури (и фирмата за производство на дискове, която също може да е съвсем отделна). Нищо чудно да се окаже, че тя изобщо няма да е българска, просто защото у нас няма достатъчно богати традиции в многоезичната издателска дейност. Но това са подробности. Важното е да намериш някой, който може да свърши работата за кратко време и с високо качество, за някаква достатъчно разумна цена. Критериите за това кой е най-добър в тази област, могат да са съвсем различни от онези за творческия екип. Тук вече е разумно да се потърсят и хора, способни да носят икономическа отговорност, защото в тази работа не става дума за творчески талант, а за технически умения, съвест и чувство за отговорност. При този избор не е нужно да се плаща за самото участие в конкурса, но е задължително да се приложи вторият много важен според мен принцип, който да осигури мотивация за най-добрите в областта да участват, а именно:

3. Не трябва да искаш от участниците в конкурса да свършат цялата работа, пък после да платиш само на един от тях. Това демотивира и ще откаже много от най-достойните претенденти - най-добрите дори и в лоши времена са достатъчно ангажирани, за да тръгнат да се хвърлят в конкурси, които изискват колосални усилия, а гарантират много нисък процент вероятност да спечелиш поръчката.

Същият принцип е много важно да се приложи и при избора на печатница и репликатор за дискове, които също могат (или направо е задължително) да бъдат съвсем различни фирми, а при определени условия може да се окаже най-изгодно дори да не бъдат български, въпреки че формално погледнато това може да звучи и малко обидно, когато става дума за туристическата реклама на страната. Но пък също толкова формално погледнато в условията на конкурса няма нищо, което да спре чуждите фирми от участие, дори и ако някоя от тях ще поеме работата от А до Я.

Разбира се, има вероятност на възлагащата институция да не й се занимава (или да няма ресурса) да пренася задачата между няколко изпълнители (въпреки че в общия случай това ще й донесе загуби - или финансови, или на качество на крайния продукт). В такъв случай тя може да постави задачата в цялост, но начинът, по който го прави, може да бъде много по-умен от този, който се използва на практика. На практика може да обяви конкурс за фирма или личност - мениджър на проекта, на когото да възложи цялостната организация и координация на дейността с институцията!

Впрочем, всичко написано по-горе важи за почти всички обществени поръчки у нас, просто аз разбирам точно от тази област, в която е тази, и мога да потвърдя, че почти всички, подобни на нея, страдат от същите дефекти. Не мога да преценя дали положението в пътното строителство е аналогично, защото не го познавам. Но не виждам защо да не е - всеки един по-сложен бизнес е основан на различни процеси, които се вършат от различни хора или фирми.




Гласувай:
1



1. анонимен - Защо?
06.06.2010 12:53
Вижда се, че авторът е подготвен за този вид дейност.Защо обаче,въпросът с обществените поръчки, поставян не веднъж и два пъти не намира отговор.Защото трябва най-напред да се види какво включва законът за обществени поръчки, кой го е приел по този тромъв и почти неработещ начин.Кой и защо има сметка законът да е не ефективен? Защо няма дискусии за промени в закона? Кои са първите му автори и днес , когато участвалите в обществени поръчки фирми все още не са си получили средствата дали ще се включат вече.Кой има сметка от това все по-непрофесионално подготвени фирми и автори да получават /заради евтините си предложения/ поръчките? Кой се облагодетелства от спестените пари.Къде и за какво отиват те? Като е съвсем естествено да има само натрупване и да се отпуска повече ресурс за добре свършена работа.
цитирай
2. totoni - ЗОП е изцяло в съответствие с Евр...
05.07.2010 16:54
ЗОП е изцяло в съответствие с Европейската директива 2004/18 (като изключим засиления формализъм, при който ние, както обикновено, се правим на по-католици от папата). Формализмът май донякъде ще се ограничи с поредните изменения, които се готвят. Поне участниците няма да бъдат отрастранявани, защото в камарата документи са забравили да пъхнат един документ в едната папка (надявам се, че са го приели най-накрая).
Принципно - законът си е О.К. И по подобен начин се работи навсякъде в Европа. Проблемът е в хората, които го прилагат. ЗОП е тера инкогнита за повечето администрации (особено общинските, но не само - и в централната има пълни абсурди).
Това, за което говори авторът е възможно да се случи отново по реда на ЗОП, където си е регламентирана процедурата "конкурс за проект". Но се прилага изключително рядко, защото администрацията не й се занимава, това е истината.
Що се отнася до свършването на цялата работа - законът позволява и никой не може да отнеме правото на участниците да ползват подизпълнители за част от дейностите. Само трябва да ги обявят още при кандидатстването и да подготвят и за тях една камара документи.
цитирай
3. sis - Томас,
21.07.2010 13:06
не си разбрал основното в обществените поръчки - целта не е да изберем най-добрия, а най-нашия човек!

На нас в Бургас една улича от двулентова я направиха трилентова / и в двете посоки/. Добре се получи и стана по-удобно за хората, но в единия си участък едното платно завършва в стълб за осветление - и това го е проектирал инженер!!! /трябва да го снимам някой ден, ... че е голям смях!/

:):):):)

цитирай
4. fireball - Казал си го много точно...
03.09.2010 17:54
Казал си го много точно и пространно приятелю... Всъщност нещата с две думи се състоят - да се отдели творческото състезание от последващото изпълнение. А не тежестта да е върху ЦЕНАТА. Затова първо трябва да се изберат 3, 5, 10 (колкото се реши) ТВОРЧЕСКИ РЕШЕНИЯ и после избраните да се състезават за ЦЕНА НА ИЗПЪЛНЕНИЕ. (като естествено най-високата и най-ниската се махнат).
Предлагали сме го многократно при подобни поръчки. НИкой не се осмели да го приложи. А при сегашните управници вторачили зъркели в ПО-ЕВТИНОТО, е абсурд да се случи.
Да не говорим, че изискването за ОБОРОТИ е дискриминационно. Те се знаят кои са фирмите с подобни обороти. И да не говорим, че малките фирми (които не отговарят на тези условия) са по-иновативни и по-тъвкави в решенията си.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: thomas
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2156167
Постинги: 141
Коментари: 3067
Гласове: 4316
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031