Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.04.2008 16:47 - Интернет приключения с НАП или хубава работа, ама българска
Автор: thomas Категория: Технологии   
Прочетен: 30554 Коментари: 42 Гласове:
1

Последна промяна: 19.04.2008 09:16

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Вече година откак съм щастлив потребител на ePay и вече почти съм забравил, че ток, вода и парно могат да се плащат и по друг начин. Да не се редиш на опашки обаче е разглезващо, та тази година реших да си разширя "портфолиото" си от задължения, които плащам онлайн, с личните данъци, a обещаните 5% отстъпка при деклариране и плащане онлайн ми бяха достатъчен стимул да си направя и личен електронен подпис, който е задължителен за подаване на декларациите.

Речено-сторено.

Издаването на сертификата за електронен подпис се състоеше от разходка до една банка на 100 метра от офиса и самият сертификат стана за един ден.

Инсталирането му върху компютъра и регистрирането му в интернет браузърите също стана за по-малко от час (и то защото исках да мога да го използвам и във Firefox, освен Internet Explorer).

Вече с леко смесени очаквания продължих към страницата с електронните услуги на Националната агенция за приходите (НАП). Положителни, защото по външен вид и по обхват на услугите страницата вдъхваше доверие, а пък и в този момент по телевизията се въртят едни такива мили анимационни реклами, в които ни уверяват, че тя (администрацията) вече е различна, че човек наистина почва да вярва, че чудеса се случват не само по Коледа. Отрицателни очаквания също имах, защото никога не забравям какво ми пише най-горе на паспорта (Република България), за да не се разочаровам после.

Лошото е, че и днес, след като приключих и с подаването на декларациите, и с плащането на самите данъци, смесените чувства останаха. Положителното - защото в крайна сметка успях да направя всичко, което исках, и отрицателни - защото трудно можеше цялата процедура да изглежда по-тромаво, неясно и неудобно за работа. Не мога да си обясня защо когато у нас се хвърлят сериозни пари за разработката на такава система (не вярвам някой да я е правил от добри чувства), не се работи изобщо, за да бъде резултатът удобен за бъдещите потребители. Мисля, че една разходка на разработчиците из сайт като amazon.com или който и да е подобен сайт, в който се плаща електронно, би им показала какво трябва да направят, за да бъде процесът на даването на парите (защото в крайна сметка тези системи са за това) удоволствие за клиента от всяка друга гледна точка, освен от тази, че той все пак се разделя с някаква сума.

Какво исках да направя и какви бяха спънките по пътя?

Исках да регистрирам в системата себе си и майка ми като лица, имащи право да подават декларации по електронен път. За целта се подават две заявления, базирани на това, че вече имам електронен подпис. Попълването на личното ми заявление беше съвсем лесна работа и стана за 2 минути. Подготвянето на заявлението за подаване на документи от упълномощено лице също не беше сложно, а в края на попълването му се генерира приличен формуляр, в който пишеше, че майка ми ме упълномощава да подавам декларации от нейно име.

Дотук всичко изглеждаше логично и вървеше добре. Още по-логично щеше да е и ако на този етап в сайта ми бяха написали какво трябва да направя с така получения документ. Ама не. Добре, че има един информационен телефон на НАП, на който можеш да задаваш всякакви въпроси (0700 18700), така че се обадих да питам там. В скоби, това ми беше второто обаждане на този телефон, като при първото бях питал нещо, за което учтиво ме насочиха към мястото в страницата на НАП, където има едно флаш филмче, на което много добре е показано как човек да си попълни различните полета в няколко от формулярите и вече бях решил, че хората там чудесно знаят какво трябва да направи един нормален потребител. Втория път обаче нещата се закучиха.

Попитах какво трябва да направя с така полученото пълномощно, на което ми казаха, че трябва да й го дам да го подпише и да го занеса в районния офис на НАП. Ама как така, учудих се аз - нали там пише, че майка ми ме упълномощава мен, а не аз - нея - как ще могат да са сигурни, че упълномощаването е реално, ако аз нося едно незаверено при нотариус пълномощно?! Операторката, с която говорех, се замисли, попита колегите си наоколо и те дружно й казаха, че всъщност трябва майка ми да занесе пълномощното лично, иначе, ако го нося аз от нейно име, трябва да е нотариално заверено. ОК - решихме и този проблем като че ли. Майка ми отиде да го занесе, при което там й казали да се нареди на опашката, където се подават декларациите. Понеже усетила, че с това цялата идея на нереденето на опашки се убива, ми се обади по телефона да пита това ли трябва да направи наистина, а аз звъннах още един път на информационния телефон. Попаднах на друг оператор (накрая след шестте ми обаждания мога да кажа, че и един път не повторих едно и също име на оператор, така че сигурно са десетки), който отново започна да ми обяснява как аз трябва да отида в данъчната служба с пълномощното, без даже да съм го питал за това, аз му казах, че вече сме обсъждали този въпрос с негови колеги, той също го обсъди набързо и се съгласи с мен, като в плюс този път ми казаха и вълшебната думичка, която майка ми трябва да каже, а тя беше "трябва да занеса това пълномощно в деловодството". Казването на тези думи на входа я качило на съвсем друго ниво в играта и този път всичко станало за минута и без никаква опашка. Само след час получих и на мейла си потвърждение, че вече имам право да подавам декларации от нейно име.

Започваше най-интересната и сложна част, или поне така си мислех. Оказа се, че формулярите за декларациите са доста прилично направени и ако някой вече е попълвал хартиени декларации, усещането е доста подобно, като тези на всичко отгоре си правят и някои от сметките сами, което си е удобство. Неудобството е само в това, че отново при самото проектиране на декларациите никой не мисли, че данъкоплатците - физически лица не са юристи и  могат да не ги заливат с членове и алинеи, където не е необходимо. Никой не си е направил труда и да помисли за нещата, в какво електронното попълване е тотално различно от хартиеното, и на тази база да оптимизира процеса.

Но така или иначе, на фона на очакванията ми попълването на декларацията беше истинска песен и мина без да ми се наложи да се обадя дори и един път на 0700 18700, което предвид досегашния ми опит, си беше добро постижение. След попълването и подписването на декларациите получих две мейлчета, в които ми пише, че декларациите са приети и ми даваха техните входящи номера.

Какво ви се струва, че е най-логичното, което трябва да направи някой, който иска моите пари, в този момент? Ами да - прави сте. Трябва да ми каже КАК да му ги дам. Примерно като ми напише, че на адрес еди-кой-си ме чака попълнения формуляр със сумата, която преди малко съм се съгласил да платя, който да прегледам и след това да кажа "плати". Такова нещо обаче нямаше, нито пък нещо по-просто, дори и само някакви указания - нито на страницата, в която ми се благодари за подадената декларация, нито в мейла, с който ми потвърждават, че са я получили. Нищичко по въпроса!

Върнах се на главната страница за електронните услуги и там намерих точка "Плащане на данъци", последвах линка и попаднах... в съвсем друга система. Система, очевидно писана от други хора и по друго време, система, нямаща нищо общо с тази, на която се явява продължение. За съжаление - също така и система, изпълнена с неясноти, проблеми, откровени грешки и пълна липса на някаква помощ за потребителя.

За да се преборя с тази система и да успея наистина да платя, трябваше да говоря още 2 пъти с информационния телефон. Първия път, за да питам кой вид платежен документ трябва да си избера (тъй като са общо над 20 вида и поне 4-5 от тях, описани с членове, алинеи и съкращения, ми звучаха потенциално като моят документ - всъщност накрая се оказа, че точно на този документ за разнообразие не са му написали нито един член), втория - за да питам какво да правя, след като заради попълнени автоматично, но некоректно две полета от формуляра от страна на тяхната собствена система, ePay ми отказва да приеме заявката. Проблемът беше в това, че системата беше попълнила в данните на задълженото лице и ЕГН, и ЛНЧ (което изглежда означава личен номер на чужденец), а ePay казваше, че не може да обработи формуляр, в който са попълнени и двете полета. За капак в полето, където  човек трябва да си въведе номера на декларацията, по която извършва плащането, се събира един символ по-малко, та трябваше в още едно, трето обаждане, да попитам и това коя буква или цифра е най-добре да "изям" от входящия номер, за да е сигурно, че това плащане ще бъде отразено именно като плащане по моята декларация. А всичко щеше да е идеално, ако някой беше проверил по време на разработката на системата колко разряда има в това поле на формуляра и беше намалил с един символ дължината на входящите номера.

На фона на всичко, което казах, дреболии като несъвместимост с Firefox (само показващо как нашата администрация прави-струва, все при Microsoft отива) или отваряне на нов браузър прозорец за потвърждаване на плащането в ePay в ужасно неудобно малък и непроменяем размер, ми се струват нещо, което може дори и да не се споменава като сериозен проблем.

Иначе за хората на информационните телефони мога да кажа предимно добри думи. Те наистина имат желание да помогнат, държат се приветливо и като не могат да се справят с някой въпрос, се оттеглят да проверят и после ти се обаждат, за да ти кажат отговора. Лошото е, че самите тях за много неща са ги заредили с противоречива информация и с решения, които не работят. Та в крайна сметка резултатът не е особено добър, въпреки желанието.

Впрочем сега, като го разказвам, вече ми се струва лесно. Но докато човек го преживява, всичко това изглежда като една доста неприятелски настроена и отблъскваща система, работата с която не носи никакво удоволствие, което поне малко да те компенсира за това, че всъщност си там, за да даваш пари. Общият извод? Хубава работа, ама все още много й личи, че е българска.


Тагове:   нап,


Гласувай:
1



1. viovioi - В сравнение с миналата година обаче има напредък!
18.04.2008 17:35
Последното изречение в поста е красноречив пример за това, че винаги си готов да оплюеш българското, което от своя страна не ти прави чест!!
цитирай
2. thomas - Да ти имам честта пък на теб...
18.04.2008 17:42
Какво предпочиташ? Да разправяш, че все нашето гардже все е най-хубаво? Ами като не е!
цитирай
3. viovioi - Не Томас, не това...
18.04.2008 17:46
Исках да кажа да бъдем хитроумни като нашите братя от ЕС!!! Таква елегантна, нежна, технична критика да струи от нас, а не брутална ,директна и самоунищожителна!!
цитирай
4. анонимен - По телевизора казаха, че всичко е наред.
18.04.2008 17:50



Бале
цитирай
5. thomas - Не знам какво ти е направило това ЕС...
18.04.2008 17:53
Не знам какво са ти направили ЕС и европейците, ама са ти трън в очите като на мен - Буш и като на gantree - комунистите... Опитах се да предложа трезва и обективна оценка на хубавото и лошото, което видях в една система. Да, някой пак се е опитал да направи нещо хубаво. И както почти винаги става у нас (аз ли съм виновен?!), силите са му стигнали до идеята.
цитирай
6. thomas - @berlin
18.04.2008 17:54
За моите декларации ли казаха по телевизора?! ;-)
цитирай
7. анонимен - Всичко, което чух е,
18.04.2008 17:58
че в България нещата вървят към оправяне и населението живее все по-добре.
цитирай
8. timmyd - :)
18.04.2008 19:19
Опитай да се редиш на опашки и попълването по интернет ще ти се стори като песен :)
Обаче ще те подкрепя за идеята, че подобни интернет услуги не се правят от хората, които биха ги направили в най-добрия им вариант. Също, незнайно защо, все ги правят така, че да ти е трудно да ги попълниш сам за първи път, но от втория нещата се пооправят донякъде.
А иначе какво да кажа за отношението ти към "българското" - все генерализираш, което не ми харесва, но си е твое право. Само да кажа, че и ти като част от българите (мисля, че не го отричаш) вършиш същите български работи :)
Хубави почивни дни.
цитирай
9. thomas - Генерализирал съм бил...
18.04.2008 19:26
Ето, за да не е така, веднага ще кажа две български начинания, направени на световно ниво:

- Кина Арена
- Пицарии Виктория

Някой пък сега да не каже, че правя реклама...

Сигурен съм, че могат да се добавят и други, включително и такива, на които аз самия не съм попадал. Но не те определят общото ниво, нали?
цитирай
10. timmyd - Ей,не можем да се разберем с теб и това е :)
18.04.2008 20:45
Най-чистосърдечно отбелязах, че не бива да се казва -"всички са такиви и такива", защото не е вярно. И още - добавих, че ако казваш, че никой не си върши работата, то визираш и себе си, т.к. и ти си част от всички.
цитирай
11. thomas - @timmyd
18.04.2008 22:17
Не виждам проблем в обобщенията - лъвовете ядат хора, хората в затвора са престъпници, циганите в България са необразовани и крадат. Това, че има и изключения, не променя общата картинка. Същото важи и за общото ниво на нещата, които българите правят. Като обръщам внимание на това, че е ниско, няма никаква причина да се засягат онези, чието не е такова - ако го правят, това само значи, че и сами не са убедени в собственото си ниво.
цитирай
12. анонимен - Редовно ползвам сайта на НАП.
18.04.2008 22:56
След подаването на всички хартиики, сайта е супер удобен за ползване. Виж www.noi.bg е друга губерния.
цитирай
13. vkolev22 - говорите за опашки,
18.04.2008 23:49
но аз два пъти ходих до общината Кр. поляна и двата пъти имаше по 2-3 души. Не съм чакал повече от десетина минути. Нещата наистина се оправят. Може би по-бавно, отколкото ни се иска. Нещо нямам доверие на системите за електронно плащане. Не съм ли прав, а може би съм просто консервативен?
цитирай
14. анонимен - Добро утро, Томас !
19.04.2008 08:05
Като че ли сайта на NSI е най-издържан в техническо отношение.
Но предимствата на ел.подпис са безспорни,на мен специално ми се спестяват много време, средства и нерви.
Но има наистина още какво да се желае...

ПП Томас, как е правилно да се пише:
блогър, блогар или блогер според теб?
цитирай
15. timmyd - ОК,
19.04.2008 09:06
Аз пък виждам проблем в обобщенията - особено, както е в твоя случай - отрицателните обобщения, които винаги са свързани с българското :)
От гледна точка на психологията обобщението има много лоши последици. Ти може и да си достатъчно възрастен, за да не ти прави впечатление, но има много млади хора, които четат тук, слушат радио, гледат ТВ и т.н. Именно те в един момент благодарение на обобщения като твоите могат да забравят, че картинката не е толкова отрицателна.
цитирай
16. thomas - @vkolev22
19.04.2008 09:06
Човек не си избира общината... А и данъчната служба в общия случай не е общината. Особено през март и април опашките са видими и от улицата. На ул. Гурко, точно до БИАД, почти винаги можете да видите половинчасова опашка за плащане на данък сгради. Което впрочем вече също може да се прави електронно. Само че и там нещата са недоизпипани - когато плащаш на място, можеш да си направиш справка колко дължиш, докато онлайн действаш напълно сляпо - ето ти едно платежно, пиши каквото искаш в него. Примерно аз се обърках за първите 2 плащания, които трябваше да направя, и не забелязах в известието, че има предвидена 5% отстъпка за данък сгради и такса смет при плащане изцяло преди 30 юни. Така че сега съм им платил повече, отколкото е нужно. Предполагам, че за да си оправя баланса, догодина ще трябва да отида да платя отново "офлайн", за да могат да ми приспаднат надплатеното.

Впрочем проблемът с плащането на сляпо, важи и за това, което описах в поста, който коментираме сега - след като си подадеш декларацията и преминеш към плащането на данъците, системата ти попълва данните за подателя (като дори не се грижи да опише коректно задълженото лице, ако то е упълномощаваща страна), но не прави абсолютно нищо по въпроса да ти каже КОЛКО трябва да платиш! Защо? Ами защото се счита, че внасянето на данъците е доброволно решение. Каква свенливост само - ама моля ви се, ние не ви караме насила, колкото дадете - толкова! Само дето после, ако не дадеш точно колкото трябва, си много виновен.
цитирай
17. thomas - @timmyd
19.04.2008 09:08
Картинката всъщност е много по-отрицателна, но сега не говорим за това. Незнанието на това колко са различни нещата тук и в читавите страни, не може да бъде оправдание за самохвалство. Напоследък се възмущавам и от поредния ни "повод за гордост" - Ken Lee. Ето от това би трябвало да УМРЕМ дружно от срам, защото за целия свят вече сме най-неграмотното и скапано племе на планетата.
цитирай
18. thomas - @vishnichka
19.04.2008 09:13
Блогър. Думата е навлязла в езика ни в период, когато правилото за адаптиране на чуждите думи е да се търси максимално съвпадение със звученето на оригинала. Спомням си, че в началото на 80-те някои хора се опитваха да въведат думата компютЕр по руски образец, но дори и тогава не им се получи.
цитирай
19. kalbotobg - алфа версия
19.04.2008 10:37
Продуктът който ползвате явно е стартова тестова версия. Самия факт, че е базиран изключително на WiN операционна с-ма и уеббраузър говори, че изискванията към сигурността са силно снижени. Ако държите на парите си потърсете съвет от независим специалист.
цитирай
20. thomas - :-)
19.04.2008 10:48
Като знам, че държавната администрация е изцяло базирана на Windows, не мисля, че ще доживеем да видим нещо, направено за нея, което да не е решено с продукти на Microsoft. Това обаче изобщо не означава, че ако нещата са направени добре, ще има някакви проблеми със сигурността.

А и това не е банкова система, нали? От какво да се плаша - че може някой друг да ми плати данъците ли? Пък и при такъв "удобен" интерфейс всеки хакер ще се изнерви и ще се заеме с нещо по-сериозно...
цитирай
21. elensia - thomas
19.04.2008 11:05
Само не разбрах как разрешихте проблема с по-късото поле за номер на декларация? Щото според мен като махнеш един символ от номера, се получава съвсем друг номер... И това с ЕГН и ЛНЧ. По принцип ако имаш ЕГН няма как да имаш ЛНЧ, така че от тази гледна точка ePay си е права.
цитирай
22. thomas - @elensia
19.04.2008 11:11
Как го реших? Като махнах първата водеща нула от трите след буквата И по средата (номерът беше някакво май 7-цифрено число, започващо с 3 нули - очевидно беше по-добре да махна една от тях, отколкото примерно последната цифра, която със сигурност е значеща). Не пипах първата половина на входящия номер, защото тя определя районния офис на данъчната администрация. А за всеки случай в реда "допълнителни пояснения" сложих и абсолютно точния номер, заедно с пояснението декларация вх. номер ХХХХХ. Впрочем по телефона ми казаха "ми да, то така е направено, че не може да се въведе хубаво, ама вие махнете примерно първите две цифри". Пълен хаос...

За ЛНЧ-то - ePay разбира се, че си е права, ама защо системата на данъчната администрация попълва и двете, преди да прати формуляра към ePay? Нещо повече, би трябвало и да прави проверка, в случай че потребителят сам въведе некоректни данни и да му дава възможност да си ги оправи, преди да бъдат пратени към ePay.

И още нещо, за което се сетих сега. В нищожното количество помощ, което има в системата за плащания, пише, че вече попълнен платежен документ може да се копира, ако човек ще попълва подобен в следващ случай. Е познайте дали тази функция я има и наистина в системата, а не само в секцията за помощ! :-)
цитирай
23. elensia - Ами да се надяваме
19.04.2008 11:21
Че ще ги натъкмят тези неща. Все пак нали си успял да платиш всичко по електронен път, което ми се струва добро постижение :) Аз например все още се редя на опашка в данъчното само защото нямам никава идея за сумата която трябва да плащам. Двама собственици сме, оведомителните бележки идват по различно време и така :)
цитирай
24. elensia - Ами за ЛНЧ и ЕГН имам подозрения
19.04.2008 11:26
На повечето формуляри пише - "ЕГН/ЛНЧ ......". И едно място за попълване. Според мен това е една интересна трактовка на разработчика. Дайте да попълним двете полета за да сме сигурни че поне едното ще е вярно :) Но "неведоми са мислите човешки".
цитирай
25. elensia - И още нещо по въпроса за тестовата версия
19.04.2008 11:31
Като се пуска тестова версия на софтуер, трябва да има някъде обяснение, че това е тестова версия. Т.е. нещо като "хора, извинявайте ама това тука е бета версия и може да има проблеми, кажете ни ги и т.н."
То затова се пускат бета версиите, за да се съберат проблемите и да се коригират.
А алфа не се пуска на обикновени потребители, така че не разпространявайте зловредни слухове.
цитирай
26. thomas - Имаше една приказка...
19.04.2008 12:27
Майтап, майтап, но когато е на гол задник, нали знаете... Та и тука, когато става дума за операции с истински пари на истински хора, не може да става дума не само за алфа, но и за бета версия. Бета версията е можела да се пробва от потребители-доброволци, които да минат през процедурите и да плащат с някакви виртуални пари. И когато се съберат всичките им наблюдения, чак тогава да се пусне системата за използване от хората.

Още един път подчертавам - аз изобщо не съм обикновен потребител - години наред съм бил разработчик на софтуер, от много години използвам най-различни системи за електронни плащания и подобни операции за мен са ежедневие. И щом аз съм се затруднил толкова и съм попаднал на подобни капани, какво остава за един средностатистически гражданин, който използва компютъра си от дъжд на вятър, за да си погледне пощата или любимия сайт. Да не говорим за някой, на който българския не му е роден език, но има да плаща данъци тук...

Ако администрацията наистина иска хората да започнат да използват активно електронните й услуги, трябва да направи нещо повече от това лабиринтът да има изход - трябва да го смени с удобен и широк коридор от красиви зелени растения, подкастрени като в испанска градина, а отгоре трябва да пеят пойни птички.
цитирай
27. elensia - Точно така
19.04.2008 12:55
Абсолютно съм съгласна с това! Аз затова смятам че всеки разработчик трябва да бъде пускан да поработи няколко месеца на мястото на онези любезни хора на информационния телефон (call center, support center и т.п). Извинявай че се развихрих тука, ама тази тема ми е една от болните :) Само за последно да кажа, че много често хората имат много добри намерения, включително и администрацията, ама като не разбират хората и се оставят да ги лъжат, се получават такива неща.
цитирай
28. ivang - Прави сте...
19.04.2008 16:03
Ама...... това е положението.....
цитирай
29. mapplethorpecala - i am sorring ... :((((
19.04.2008 16:14
може би не е мястото точно тук..
поднасям извинения.
но така или uнак,моите теми никога не минават в "збрано"
ето за какво става дума.
електронна пощенска кутия за която си мислим,че
единственот място за досаден спам от години е само блед събрат на пощанските кутии,в които всякакви луди пускат своите вестничета,хартийки ,рекламни фолия.
на първия етаж съм.входа се заключва.имаме външна кутия.
обаче служителите,които са се ангажирани да поставят по кутиите рекламните материали на големите маркети не се задоволяват с общата кутия.т желаят да пъхнат органа на
тяхната партия в кутията ..не им стига това,но ги слагат така сякаш кутията ми току щио е родила пъстра хартийка.някакакво неуспяло оригами там стърчи.
тези хора,в голямата си част са страшно нелюбезни!ето какво става преди един час.
звънна се продължително.не се показвам..знам че в събота са тези door to door поборници.
обаче това ме разбуди,а аз сладичко си бях задремал.след 30 сек вече звънежа беше далеч по-пронизително-настоятелен.тук не издържах и се показах на прозореца!
-ще ни отворите ли да ви пуснем тука малко
весничета(като името на маркета се изговори така сякаш ще ми достави нещо от Сергей станишев,бойко борисов)имам си номер...казвам,че съм в банята.
не ми се иска да кажа на всеки който ми звъни за да му отворям входната врата очевидното"не съм портиер"заради това изигравам неговата игра-и аз съм в невъзможност..той е в невъзможност да влезе,аз пък съм в невъзможност да изляза.
казах и на тази с отвратния креслив глас,че съм в
банята..
но тя прави коментар:
-той спи,а ми раправя,че в банята!
не се сдържах и
я попитах,дали случайно е наясно,че по това време е много нормално хората да спят и защо тя си мисли,че трябва да ме събуди за да стана служител за да послужа на рекламата на фирмата на която тя служи!

при което вместо да се извини селянката нагла ми заявава
-таKа кажи,а не да ми казваш,че си в банята!
какви дебелокожи хора са българите..тя се почувствала излъгана,а аз се почувствах събуден.

и най -вече,мога да и казвам каквото си искам за
това,което аз си правя в дома..вместо тя да се чувства виновна,че ме е събудила,направи така,че аз да се усещам "виноват,моля!" затуй,че спя,докато тя пуска вестници и работи а аз съм труженически несолидарен с нея.
с пролетариата.откъде-накъде няма да и обясня,че и аз съм пролетарият и съм смазан от труд и сега отмарям..че имам право да почивам по обяд..тя да се съгласи и да ме извини!
каква преобърната етика на ежедневието.

аз трябва да се чувствам виновен,че съм съчинил реплика за удобство и на двете страни.."В банята съм" е

дипломатическо измъкване..защото истината"не желая да ти отворя " не е много приемлива..дори иа з съм се

питал..на всеки ли бих отказал да отворя.ами ако не е толкова грозна...заради това ,казвам"в банята съм"

имало е слушаи,в които жени не са се съгласявали с това и са ме разпитвали:
-как си в банята,а си с дрехите..не си мокър.
българко..в банята означава и в "кенефа,ма!"
искаш да ти обяснявам ли!
та това са детайли,които никак не са лицеприятни!

спирам с това за да обърна внимание вече не частното,а на общото.защо,в интернет за да чета реклами ми се плаща,а тук да става безплатно.защо трябва да ми препълват пощата с боклук,а кохато се наложи да ми бъде оставено писмо ,което аз чакам то да не може да се остави поради липса на място!
нека да сме наясно..това не са чакани писма.
всъщност нека да се изясни
що е пшощенска кутия.
Лична собственост ли е моята пощенска кутия.
кой има право да слага писма в нея.
според мен в моята пощенска кутия би трябвало да мохат да слагат материали
1.индивиди на които съм дал нарочно своя адрес ,по своя воля.
2.държавата ,с която имам договор да ме представлява.никой руг..това ,че имам пощенска кутия не означава,че всеки който мине покрай нея е добре дошъл!
ако иска нека да ми прати писмо..да го адресира да го изпрати по пощата с марка и в плик.Така то би било до мен!
а не до лицето хикс..филанкишиев-готов-да-чете-всякакви-листчета-върху-които-някой-е -писал!
това е неуваженително и по смисъла на живота тези хартийки не са адресирани до мен самия ,а са адресирани до пощеснката ми кутия..която се надват вероятно че може да ги изхвърли в коша за боклук сама или да си ги прочее в свободното време!тези неща не са до мен!това е пълен произвол.
по нищо не се различава от това някой да се изпикае в нея.а това е хулиганство и трябва да се наказва.бих искал с това да се занимае Омбудсмана на републиката!
нека да се уреди този въпрос!
също така много лошо впечетление прави това,че отново интернет законодателно е по-напред.защото тук се водят дискусии има хиляди опити за нормативна уредба срещу спама..а тук(TAM) няма!
колко изостанал е нашия свят можеда се съди дори и по тази наглед незначителна ситуация!


_____________


Thomas,sorry,che pusnah temata tuk!
v nyakakuv smisul,az napravih sushtoto,sreshtu koeto protestiram!
nadyavam se da ne sum vi subudil ot sladka dryamka,obache!
Изпратено: 16:22 От: mapplethorpecala
цитирай
30. thomas - :-)
19.04.2008 18:27
Че не си по темата - това го преживявам - имаш да кажеш нещо важно според теб - казваш го. Обаче не можа ли поне да си форматираш казването малко по-човешки!? Личи си, че си го копирал примерно от мейла, където програмата го е разложила на редове - е хубаво де, оправи го, преди да го покажеш на хората! Дори спам вестничетата, за които говориш, не изглеждат толкова зле! Оправи го, моля те - иначе го трия.

Отделно от това не знам дали си наясно, но не се сещам някъде законодателствата да забраняват хартиения спам, пък и нямаш досега случай да търсиш писмо, което те интересува, сред 800 други, които са ти за боклука, нали? Къде-къде по-дразнещи форми на спам от тази има!
цитирай
31. mapplethorpecala - thomas:<blockquote> ...
19.04.2008 19:53
thomas:<blockquote>
"Отделно от това не знам дали си наясно, но не се сещам някъде законодателствата да забраняват хартиения спам"</blockquote>

mapplethorpecala:
<blockquote>
ne znam dali si nayasno ,no tova ne e argument..ili v mnogo reduciran plan tova e argument na liberal.
thomas,vie liberal li ste?

</blockquote>
цитирай
32. thomas - Не съм либерал, май.
19.04.2008 20:03
Ако бях, щях с радост да оставя коментарите ти в този вид. А сега усещам как ми иде да ги изтрия и двата вече :-)

Две молби. Наистина оправи форматирането на първия си коментар, ако си го обичаш. И второ - употребявай кирилица. За мен другото е обида.

Хм, първия прилича на оправен. Благодаря :-) И все пак има нужда от още малко усилие, за да почне да изглежда красиво. Не казвам чак основателно.
цитирай
33. mapplethorpecala - 800 хартийки не, но е имало към 50 ...
19.04.2008 20:14
800 хартийки не,но е имало към 50 доста пъти.
аз не си отварям пощенската кутия всеки ден.не съм абониран за вестник или списание,така че няма причини да си я отварям често.не ми се струва обаче нормално ,заради кефа на компании да ми се налага си я почиствам..нека те да ми я почистват.те са тези,които ми я замърсяват.ако искате сега мога да направя снимка на това,как изглежда кофата на входа.пълна е с материалите на веригата к...толкова много хартия..не съм зелен ,не съм Еко,но ме дразни това състояние на нещата.
аз ли да им мисля формата на рекламата...що не направят нещо като кутийка в която да има кисело мляко и на кутията да има рекламна информация.
или пък някаква безалкохолна напитка на прах.и пликът й да представлява реклама на магазина.
цитирай
34. mapplethorpecala - И второ - употребявай кирилица. За ...
19.04.2008 20:16
И второ - употребявай кирилица. За мен другото е обида.


ne liberl,a criptoliberal
цитирай
35. gantree - :))
19.04.2008 20:20
Трий, трий :)) Майната им на либералите и либерализма.
цитирай
36. mapplethorpecala - може би е добре да си дадем сметка, ...
19.04.2008 20:28

може би е добре да си дадем сметка,че това е важна тема.
пощенската кутия ,част ли е от собствеността на гражданите.например,
ако съм дръгдийлър. и си държа дрогата там.

нося ли отговорност за нея.
от друга страна кореспонденцията е неприкосновена?
но какво значи кореспонденция..съдържанието на писмото или цялото писмо!
може да не искам да се ивжда от държавата кой е подателя на писмото!по тази логика може всеки да е минал и да ми я пуснал там!
ако питате мен това си е много сериозен казус.
не съм съгласен,че знаем как е по света.
Например,не знаем как е в северна Корея,thomas
цитирай
37. thomas - Такааааа...
19.04.2008 20:59
Да поанализираме малко.

Не си гледаш редовно пощенската кутия. Значи не чакаш често нещо, което те интересува, да попадне в нея, нали така? Тогава за какво изобщо ти е? Зарежи я - просто не я гледай! Или пък ако искаш, залепи й входната цепка и няма да могат да пускат вътре нищо.

Впрочем, точно както ти не обичаш хартиената реклама, аз не обичам телевизионната. Не за друго, ами защото е още по-всеобхватна, още по-скъпа и всички ние, потребителите, плащаме за нея чрез стоките, които купуваме. Искам да ми я махнат бе, това е положението! Искам само телевизия, без реклама! Ама не дават. Защото знаеш ли какво? Ако няма реклама по телевизията, няма да има и телевизия. Или по-точно, ще има, ама само някоя и друга обществена, за която плащаме чрез данъците си. За всички останали плащаме, като пазаруваме.

На фона на този проблем твоят ми се струва направо незначителен - че някой се опитва да пробие с посланието си до теб. Голяма работа - хвърли глупавата листовка и продължавай. Всички го правят - с изключение на ония в Северна Корея, защото там просто няма реклама. Но пък има пропаганда. Мисля, че не е по-приятно...
цитирай
38. mapplethorpecala - liberal thomas:. Но пък има проп...
20.04.2008 01:15
liberal thomas:
. Но пък има пропаганда.

_____________________
mappl libertine:
а това драги libral thomas е също пропаганда!пропагандата на шибаната либерална демокрация!казвам ти ,че си либерал - ти се дърпаш!
цитирай
39. mapplethorpecala - thomas: Искам да ми я махнат бе, ...
20.04.2008 01:21
thomas:
Искам да ми я махнат бе, това е положението! Искам само телевизия, без реклама! Ама не дават. Защото знаеш ли какво? Ако няма реклама по телевизията, няма да има и телевизия.


-------------
mappl:
сега разбрах какви хора точно пращат SMS -ите..убедено!с любов..свободно& умно ...либерално
цитирай
40. thomas - Само не разбрах...
21.04.2008 08:00
Либералността обидна дума ли е? Аз точно се канех да се срамувам, че може и да не съм такъв, а то какво излезе - ти го отричаш и ме обиждаш, че всъщност съм либерал :-)
цитирай
41. vmitkov - Стефане,
03.05.2008 14:07
Това, че тепърва има да свикваш с простотиите на държавни служители, е по-малкият проблем. И ти ще се справиш с него.

По-големият (и почти нерешим) проблем е да се научат хората да мислят (не просто да разсъждават), а да мислят от страната на потребителя.

Точно липсата на такъв тип мислене поражда затруднения на всички потребители на всякакви продути, произвеждани от българи.

За съжаление, системата на обществени взаимоотношения, наложена силово в България през последните 64 години, поражда и мисленето според което не е важен отделният човек. За това и резултатите на цялото ни общество са такива жалки.

В този смисъл твоят постинг е стъпка към приучване на българите към мислене за и от страната на потребителя, мислене за задоволяване на неговите нужди и решаване на неговите проблеми. Мислене и отношение, на което аз съм горещ привърженик.

Дано този твой постинг бъде прочетен и от съответните служители в НАП. Но едва ли...

Що не споделиш препоръките си с НАП? Може пък там да има някой, който може да мисли по този начин като тебе... А и от него да зависи нещо по въпроса...
цитирай
42. thomas - Една година по-късно...
19.04.2009 17:11
Точно 1 година и 2 дни по-късно нищо не е мръднало и на милимунда. Добре, че се сетих за тези писания, та ги прочетох, за да си спомня как се прави самото плащане. Не само ти искат парите, но заедно с това правят всичко, за да ти попречат да им ги дадеш! :-)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: thomas
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2156419
Постинги: 141
Коментари: 3067
Гласове: 4316
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031