Прочетен: 17709 Коментари: 50 Гласове:
Последна промяна: 18.07.2009 10:36
Искаше ми се да пусна поредния си пост с 10 точки, но уви, след като ги набелязах, започнаха да изскачат още и още. Накрая реших, че 13 е едно добро число, когато става дума за видовете лошо поведение на пътя.
1. Масово говорене по мобилния телефон зад волана.
Винаги, когато забележа на улицата, че някоя кола се движи неадекватно и "със забавени реакции", се оказва, че шофьорът й говори по мобилния си телефон. Не съм първият, който е забелязал тази закономерност. Преди доста години, веднага след отшумяването на еуфорията от новата технология, хората в развитите страни са установили, че има зависимост между честотата на произшествията и говоренето по мобилен телефон. В рамките на няколко години почти всички държави приемат закони, с които използването на мобилен телефон по време на шофиране се забранява. У нас такъв закон е в сила от повече от 3 години. Полза от него обаче засега почти няма. Въпреки че полицаите глобяват нарушителите, глобите не са никак малки, а се губят и точки. Тогава защо? Защото българинът си има принцип: "те пък ще ми кажат на мене какво мгоа да правя". Твърдоглавост, която обаче, за разлика от онази с коланите, които не можаха да ни накарат да ползваме над 20 години (напоследък има огромен напредък точно при тях), застрашава не само живота на нарушителя и неговите спътници, а и на напълно невинни други участници в движението.
2. Хвърляне на фасове и боклуци през прозореца на колата.
Типична българска простотия, с нищо неразличаваща се от онази, която кара хората да хвърлят боклуци на улицата или направо през балконите си. Незасивимо дали става дума за горящ фас, опаковка от чипс или изхвърляне на целия пепелник през прозореца, това поведение е отвратителна гледка и крещящо доказателство за това колко далеч сме от Европа, въпреки че уж вече сме част от нея. Не знам дали въпросът е в това, че у нас няма дефинирани сериозни глоби за подобно поведение, а на запад те са жестоки - даже нямам представа какви са при тях, но смятам, че там на никой от много време не му хрумва да прави така. Просто защото е гадно.
3. Използване на крайпътната растителност вместо тоалетна.
Може да се каже, че пикаенето край пътя у нас е таксиджийски патент (и изобщо на професионалните шофьори). Любими места в София: около Борисовата градина и Ловния парк - Драган Цанков, Ситняково, Симеоновско или Цариградско шосе. Сигурно има и други, аз съм забелязал тези. Учудващо е спокойствието, с което тези тъпанари, които във всяка цивилизована държава ще бъдат арестувани в мига, в който някой минаващ шофьор или пешеходец ги забележи и докладва на полицията, извършват отделителната си дейност в зелените площи пред погледите на всички. Явно изобщо не го считат за нещо нередно, нищо че всъщност се намират на улицата насред столицата. Да не говорим за това за колко естесвено нещо намират всичи "облекчаването" край междуградския път - независимо колко главен или затънтен е.
4. Неспазване на ограниченията на скоростта.
Според българите законите винаги се отнасят само за глупаците, никога за самите тях. Така е и с ограниченията на скоростта. Да, в София има още места, освен Цариградско шосе, бул. България и Околовръстното шосе, където би могла да е разрешена по-висока скорост от 50 км/час. Ситняково, Симеоновско шосе и още няколко булеварда плачат да бъдат ускорени примерно до 70 км/час. Надявам се, че това един ден ще стане и това също ще спомогне за подобряване на ситуацията със задръстванията. За мен това е пътят - да се променят и либерализират правилата, което няма начин да не се случи, ако шофьорите покажат, че нямат проблеми да се движат 100% безопасно при по-ниската скорост. Вместо това много българи предпочитат демонстративно да погазват правилата. С което притесняват и онези, които предпочитат да ги спазват - нервно примигване с фаровете, подсвиркване с клаксона, агресивно засичане. Това ми напомни за един мой случай от 2001 година на една немска магистрала, в който карах тойотата си в най-лявата лента с около 160 км/час (тогава в Германия по магистралите все още нямаше никакви ограничения, но повечето коли си се движеха с около 130-140, така че аз всъщност бях по-бърз от тях и заради това известно време карах в най-лявата лента). По едно време ми се стори, че зад мен има някой, но даже не погледнах назад, защото "по български" си знам, че ако някой наистина е зад мен и иска да ме изпревари, досега да ме е удавил от свиркане и святкане. След минута-две обаче реших да погледна в огледалото и направо ме хвана срам - зад моята скромна количка чинно караше едно много ниско и спортно порше с немски номер. Веднага се прибрах в по-дясната лента, без да си променям скоростта, за да го пусна да ме изпревари, ако иска. В този момент поршето даде газ и ускори, все едно че тръгваше от място. За няколко секунди вдигна може би 240 км/час и просто изчезна от погледа ми. Но и за миг преди това не си помисли да ме притеснява, докато карах пред него и му пречех да се движи със скоростта, с която желае, и при това аз бях чуждене, а той беше в родината си
5. Неспазване на забраните за влизане в еднопосочни улици.
Не по-малък проблем от този със скоростта, особено по малките квартални улички. Тук господарите на квартала си развяват коня както им падне. За тях това, че дадена улица е еднопосочна, явно се отнася само до чужденците и гостите на квартала, а те имат нужда да използват инфраструктурата му в цялата й пълнота, за да не загубят и секунда в излишно обикаляне. Да, ама докато карат в забраненото, неизбежно пресичат и други улици, движещите се по които не са длъжни да гледат и в посоката, от която никой не би трябвало да идва. И ако те наистина не гледат, а нашите нарушители се държат като джигити, неизбежно идват и конфликтните ситуации.
6. Паркиране по тротоарите и на всякакви други забранени места.
Паркирането по тротоарите е проблем на кварталите с тесните улички и до голяма степен то се практикува, защото паркирането на платното на двупосочните от тях прави невъзможно разминаването на колите в останалото съвсем тясно пространство. Само че като се паркира на тротоара, къде да се движат пешеходците? Или хайде, зарежете ги пешеходците, ами майките с колички какво да правят? Виждам ги непрекъснато и умирам от срам, че и аз самият съм шофьор, защото шофьорите с поведението си всъщност са едни терористи.
7. Неотдаване на предимство на пешеходци и коли, неспазване на знаци.
Масово българско явление. Пешеходците безропотно чакат на пешеходна пътека да минат всички коли и са толкова изненадани, ако някой все пак спази закона и спре, за да им позволи да си използват предимството. На нерегулирани кръстовища трябва да се оглеждаш на всички страни, а не само надясно, да не говорим, че и надясно често не можеш да видиш нищо, защото видимостта на ъгъла е запречена от паркирани до самия ъгъл коли (ако някой изобщо си спомня, правилникът забранява паркиране 10 метра преди кръстовището и 5 метра след него - само дето от 20 години абсолютно никой не спазва това правило, а напоследък, след като броят автомобили се увеличи неимоверно, коли вече се паркират и на самия ъгъл). Изобщо вместо улици и пътища, у нас имаме нещо като джунгла, в която оцеляват само най-бдителните (и тези с най-много късмет).
8. Нулева толерантност към велосипедистите.
Непрекъснато се говори за това как велосипедите могат да спомогнат за намаляване на задръстванията и замърсяваването на въздуха, а едновременно с това са и един по-здравословен начин на придвижване, тъй като осигуряват физическо натоварване на градските хора, които иначе живеят доста заседнал начин на живот. Говори се, а дори се правят и някакви засега жалки, но все пак реални стъпки в посока на това да им се осигурят велосипедни алеи, по които да могат да се придвижват спокойно и без конфликти с моторните превозни средства. Но тъй или иначе велоалеи засега няма почти никъде и затова велосипедистите са принудени да се движат по пътното платно, където това им е напълно разрешено от закона. На платното обаче важи законът на джунглата, според който там оцеляват само най-силните. Така както пернишката мъдрост гласи, че никой не е по-силен от винкела, така и на пътя важи правилото, че колкото ти е по-голям джипът, толкова по-защитен ще бъдеш. В този смисъл да избереш велосипед пред джип, си е чиста проба предизвикателство пред доброто ти физическо здраве, защото каската осигурява прекалено слаба защита при сблъсък с лека кола, отколкото 9-те въздушни възглавници в големия джип.
9. Къде се бутат пък тези линейки!?
Шофьорите имат някакъв респект от полицейските коли заради съдържанието им, а от пожарните - заради размера им. Но линейките, които не изглеждат по-страшни от един джип, се ползват от пълното презрение на българските шофьори и им се налага да се оглеждат много внимателно по кръстовищата, колкото и да им мигат светлините и колкото и силно да са им включени сирените.
10. Пешеходците се държат като свещени крави.
Казах по-горе, че пешеходците рядко получават полагащото им се предимство на улицата. Често им се отнемат дори и тротоарите, по които би трябвало да ходят необезпокоявани. Все пак има и едно място, на което шофьорите се държат с тях както трябва. Това са светофарите на кръстовищата. И точно там пешеходците си отмъщават за цялото погазване на правата им на другите места. Когато пресичат, го правят задължително с възможно най-лежерната походка, задължително говорейки по мобилния телефон с едната ръка и ядейки сладолед с другата. Също така никога не тръгват всичките заедно, а се изчакват, така че да уплътнят възможно най-добре цялото отпуснато им време за пресичане, нищо че то е и единственото време, пред което колите, чакащи за десен завой, имат право да преминат на кръстовището. Поведението на пешеходците на светофарите прилича точно на това на свещени индийски крави, които прекрасно са научили, че хората не могат да им направят нищо и затова с удоволствие запречват пътя с часове.
11. Шумови извращения - мотористи, гонки, гърнета, уредби.
Май не успях да спра до 10, въпреки че в началото така бях обявил в заглавието. Но какво да направя, след като се сетих и за този толкова противен елемент от поведението на българските шофьори, които не разбират, че пътят е място за придвижване от точка А до точка Б, а не поле за социална изява и предизвикване на внимание и възхищение. Е, предизвиквате внимание, когато подкарате резачките си с ускорение от 0 до 100 км за 3 секунди - спор няма. Ама хрумва ли ви при колко от хората заедно с вниманието идва и възхищението, вместо най-нормалното в този случай отвращение. Дори нямам предвид опасността, която предизвиква подобно поведение на пътя, а само неизбежния тероризиращ шум. И като съм споменал един източник на такъв шум, няма да е справедливо да не спомена и толкова вълнуващите и романтични, но напълно незаконни гонки, за които знаят всички, освен полицаите, които се намесват само когато има смъртни случаи. Повредените или нарочно модифицирани гърнета, с които един автомобил звучи на рали, както и невероятно мощните аудио системи с бас, заемащ целия багажник, които се слушат задължително на широко отворени прозорци (не че няма да разтресат квартала и при затворен прозорец), само допълват картинката на шумовия тероризъм на пътя.
По нашите пътища се движат няколко вида екологични бедствия. Едни са такива, защото собствениците им нямат достатъчно пари да ги поддържат във форма и те бълват гъст бял или черен дим, изпълнен с отрови, и смърдят ужасно, други - защото собствениците им имат прекалено много пари и не ги интересува дали чудовището, което карат, харчи 5 или 20 литра на 100 километра, както и дали заема половин, или 2 паркоместа. Който е пътувал извън България, е забелязал, че никъде в добрите държави няма нито толкова таралясници, нито толкова джипове и мощни луксозни автомобили. Май само у нас е пълно и с хора, които мислят, че 5000 лева за една кола е ужасно много, затова карат коли от по 1000-2000 лева, които отдавна трябва да предадени за старо желязо, и с такива, за които колата не е средство за придвижване, а начин да изразят социалния си статус, или иначе казано - да се изфукат с това колко много пари могат да си позволят да дадат за една кола.
13. Корупцията не решава проблеми - тя ги създава.
Всичките 12 нарушения, описани по-горе, се случват, защото наказания за тях или не се налагат изобщо, или се подменят със значително по-евтините подкупи. Разбира се, аз съм склонен да оправдая онези, които предпочитат да платят на ръка на пътните полицаи, защото много често те го правят не просто за да спестят пари, а за да си спестят допълнителни нерви и време, които са им гарантирани от направо престъпната бюрократична машина, която нищо чудно да е направена нарочно толкова тромава и хабяща нашето време - за да ни предизвиква да предпочитаме да даваме подкуп, отколкото да вървим по законния път. Обаче най-лошото при нея е, че тя кара по-безсъвестните шофьори да си мислят, че след като има вариант, при който си плащат, за да се измъкнат без официално наказание, значи могат и ПО ПРИНЦИП да нарушават правилата. А това убива надеждата, че нещата могат да се подобрят в обозримо бъдеще.
Не споменавам шофирането след употреба на алкохол, защото смятам, че то се случва наистина доста рядко (може би съм наивен да си мисля така, защото не познавам хора, които карат пияни, но все пак разчитам и на статистическите си наблюдения на пътя, според които аз просто не съм виждал пиян шофьор, освен в новините, докато всички други видове нарушители, за които говоря по-горе, ги забелязвам всеки ден). Не споменавам и карането без предпазен колан, защото това е може би единственото правило, което в последните 2-3 години започна да се спазва от почти всички. Може би ако успеем да си отговорим на въпроса защо, ще можем да подобрим ситуацията и по отношение на останалите нарушения.
аз , робота ... или механиката на движен...
Още!-(за църковното движение..)
18.07.2009 10:33
Това, което правиш не е антипатриотично, дори напротив...Дай боже повече истински патриоти като теб, които да събудят този народ.
А за народа има много митове, че бил работлив, интелигентен, гостоприемен и прочие...
Къде се чуло и видяло работлив и интелигентен, а беден!?!
18.07.2009 11:00
18.07.2009 11:01
18.07.2009 11:18
Аз понеже съм пушач и въпреки, че със съпругата ми сме се разбрали в семейната кола да не се пуши, понякога си го позволявам.
Фасовете си ги събирам в малка бутилка с вода, която след това се изхвърля в съответната кофа, ако има наблизо такава, разбира се...
Големият въпрос пред мен е, защо обикновено ме подиграват, заради това, че съм такъв...
Понякога си мисля, дали пък аз не съм лудия?!?
18.07.2009 11:21
http://genocid.ucoz.ru/
Разбира се, с коректно позоваване на източника. Добавих само мое заглавие - Автогеноцидът. Ще ми се да вярвам, че нямате нищо против. Не поисках разрешение, защото аз по принцип не искам разрешение за нищо.
18.07.2009 13:21
1. За да говорим за геноцид, това означава, че трябва да има някой, който го организира. В случая с българите на пътя мисля, че те сами си го организират. В този смисъл чудя се в кой смисъл си употребил думата автогеноцид, или по-точно какво значи АВТО в нея. Автомобилен ли имаш предвид или това, че убиваме сами себе си? :-)
2. Не знам дали платформата, в която го публикуваш, го позволява, но бих се радвал линкът към моя блог да е "жив", т.е. човек като цъкне на него, да влиза в моя пост. Защото така, както си го направил, се налага да селектираш, копираш и пействаш в адресния ред, което според мен лишава 80% от хората от възможността да отидат там :-)
Законите обаче не действат и на двете места.:))
Мога да ти напиша детайлно защо го мисля и защо искрено се забавлявам като чуя за 'типично българската глупост и лошо поведение', които далеч не са само български.
Поздрави!:)
Иначе казано, на Запад законите действат, защото хората имат желание за това. И то дотолкова действат, че почти не се налага някой да ги "енфорсва" (съжалявам искрено, че няма подходяща българска думичка за това, но може би има и причина за това - в общия случай тук законите наистина не се прилагат с нужната сила).
И ако искаш да ми кажеш, че и там можеш да нарушиш закона и това да остане незабелязано, сигурен съм, че си права. Просто защото нивото на спазване е толкова високо, че хората полагат все по-малко усилия за контрол, защото тези усилия не дават възвръщаемост, т.е. не се залавят достатъчно нарушители, чиито глоби да изплатят разходите по издръжката на полицаите, които ще ги дебнат и залавят. Просто хората са и много по-съвестни, а и се дебнат един друг, така че нарушители обикновено се появяват предимно от средите на имигрантите, например българи :-) И когато техните нарушения са съвсем спорадични, те могат да останат незабелязани и ненаказани. Но това не значи, че обществата са станали беззащитни - щом нивото на нарушенията се повиши от абсолютна случайност до закономерност, те намират достатъчно защитни сили, за да запазят своите достижения в реда и цивилизоваността.
ОК, може би си права за това, че надали пък точно само ние сме толкова упорити в саморазрушителността си - сигурен съм, че в централна и южна Африка имаме достойни конкуренти, може би и някъде в Латинска Америка също. Сигурен съм, че може би дори и албанците са още по-нецивилизовани от нас. Но поне в рамките на ЕС, към който толкова гордо се тупаме в гърдите, че принадлежим, сме абсолютните двойкаджии по култура на поведение и уважение към останалите членове на обществото.
Това, което действа е хвърлянето на медиен прах в очите, потулването на корупцията и масовото промиване на мозъци, състоящо се в умението да убедиш някого, че за действие хикс ще има последици, които никога не идват всъщност.
У нас е обратното, медиите ровят с такова усърдие в септичните институционни ями и с такъв кеф ни втълпяват ежедневно, че у нас няма никакви правила, че всичко е покварено и неконтролируемо, че хората са подели рефрена 'Да бе, за нищо не ставаме - тъпа България' и го повтарят до припадък.
А разлика фактически няма, освен в тази медийна политика, която фокусира върху деструктивната страна у нас.
По детайлите - нарушенията далеч не са спорадични ( нито на пътя, нито принципно). Но за тях не четем много, освен случайни статии тук и там за някое такова, което само "имплайва"(сори и аз за думата:) колко уреден и прекрасен е светът им, за да се забележи провинението.:)
И повярвай ми, хората не са поели рефрена "За нищо не ставаме". Той е патент на мен и на още съвсем малко хора, непрекъснато оплювани заради него. А това е истината. Не че нещо ни има генетично, та да не ставаме - просто не сме честни, не сме добронамерени, не сме сериозни и не сме постоянни. Достатъчно, за да неутрализира това, че не сме по-глупави от другите.
Наблюденията ти достатъчни ли са и от двата свята?
Ежедневната практика на запад също сочи, че правилата не се спазват, повярвай ми, но убедеността, че държавата си върши работата и че са в добри ръце и са част от нещо уредено, потъпква до голяма степен недоволството.
Трябва да живееш много време в 'развита страна', за да разбереш, че нещата са абсолютно същите, но поднесени по различен начин.:)
Изобщо не съм съгласен, че хората в хубавите държави нарушават правилата. Или поне - че го правят по начин, по който знаят, че ще навредят на другите, но не им пука от това.
18.07.2009 15:30
В колко от тях си се сблъсквал с начинът по който работят съдебните им системи, разправял си се ежедневно с институции, вадил си документи, разрешавал си казуси, чел си продължително пресата им и си общувал с гражданите им на регулярен базис, извън официалностите и ежедневната любезност?:))
В колко от тях ти се е случвало да видиш повръщащи пред заведенията в центъра юпита всеки уикенд (което си е съвсем съпоставимо с пикаенето край пътя, че даже ние сме по-дискретни дори:), да видиш изоставени огризки от Макдоналдс в автобуса, пушещи тревица чернокожи на платформите на метрото под 'No smoking' знак, префучаващи край теб коли ЕЖЕДНЕВНО при ограничение на скоростта, бой на паркинга за последното място и т.н. И не, ако ме запиташ, не го правят емигрантите, а средностатическият недотам образован западняк (повече от 50 % от населението сиреч), за когото правилата са на книга и за останалите, но се тупка в гърдите, че живее подредено и уютно. Пак казвам, това няма как да се види с туристически прочит на държавата от няколко седмици.
Съжалявам, ако това , което казвам, не ти харесва, мога и да спра по темата.:)
Изоставени опаковки от храна съм виждал в метрото и влаковете в Германия и Швейцария - факт. Но почти винаги това се е дължало на препълнени кошчета, които явно се изхвърлят само един път на ден, а не на простотия. В редките случаи, когато става дума за простотия, става дума или за имигранти, или за пияни тийнове (случва се, да, ама е малко на фона на общата маса от хора), или за някакви дегенерати (които са още по-малко).
Повръщащи пред заведенията юпита не съм виждал, признавам си. Виждал съм обаче ултра пияна английска тълпа през новогодишната нощ (два пъти при това). Да, за няколко часа улиците са мръсни и хаосът изглежда като у нас. Само че малко след 2 часа след полунощ хората си отиват, а екипите по почистването само това и чакат и започват да чистят на секундата, подготвени с техника и стотици контейнери, в които ще изхвърлят цялата свинщина. И на сутринта на 1 януари всичко е като ново.
С пушещите тревица чернокожи под надписа "No smoking" ме подсети какво видях наскоро на гарата на Сидни - надпис "Smoking of any substance prohibited" :-) Явно вече им се е случвало някой да каже "че аз не пуша, това е тревица" :-)
Да, в Германия никой не спазва 50-те километра в час в градовете, когато няма нужда от това. И никой не го и преследва за това, че там, където пътят го позволява, ще се изнесе по-бързо и ще спомогне за това да няма задръствания. Но и никога няма да видиш случай, в който някой да не ти спре на пешеходна пътека, дори и ако ти само се колебаеш още дали ще пресичаш, или не.
Стигнахме дотам, че признаваш, че си видял неспазване на ограниченията и изхвърляне на боклук на обществени места.:) По-добри са в потулването, определено, но аз твърдях това от самото начало - спомни си за медиите.:))
Защо мълчиш по повод институциите - или не ти се иска да знаеш каква хипокритщина и леност цари там?:)))
18.07.2009 15:52
Аз съм заклет пешеходец и в началото седях дълго на тротоара, докато някой любезен шофьор не слезеше от колата си, за да ме преведе за ръчичка през улицата. После разбрах, че в момента, в който пешеходец даде знак, че иска да пресече (ако няма светофар) или стъпи на платното, водачът е длъжен да спре. Иначе глобите са страшни. И водачите спират, защото от опит знаят, че само с подкуп няма да минат. Защото пешеходците могат да се оплачат в съда. За съжаление, тук годишно загиват много повече хора от пътно-транспортни произшествия, отколкото от прословутите терористични акции. Но всички шофьори са задължени да имат високоговорител за мобилния си телефон, ако искат да го ползват в колата си. И го спазват, пак по горепосочените причини.
Съгласна съм с Фрина, че когато 100 пъти ти повторят, че си идиот, започваш да вярваш, че наистина си такъв и да се държиш подобаващо. Иначе защо никой не се оплаква. Т.е. не и пред компетентните органи?
Ще си позволя малко отклонение - майка ми си счупи ръката и тъй като отказа платена и абсолютно ненужна операция, лекарите в Пирогов просто не си довършиха работата, което е доказано с рентгенови снимки и допълнителни консултации от независими лекари. Посъветвах я да съди въпросния екип от Пирогов, на което тя ми отговори: "Е, кой ще ми обърне внимание?!". И докато всички овчедушно си казваме: Кой ще ми обърне внимание, ще продължава беззаконието и безхаберието не само по пътищата, но и във всички нива в живота ни.
Западните общества не изключват възможността за правене на изключения, отново в името на общото добро. Много ясно, че правилата в новогодишната нощ са малко по-различни от тези в един нормален ден от годината и тогава се допускат доста повече волности. Но това пак става относително контролирано и с грижа за оправяне на последствията. Направи ми впечатление и друго - че на 2 януари 5 милиона британци си взеха по един ден отпуск "за махмурлук". Оказа се, че в трудовото им законодателство има предвидена и такава възможност за един случай в годината. А как е у нас? Просто отиваш на работа пиян-махмурлян и дремеш на бюрото или създаваш некачествен продукт.
Чел съм и официални съобщения за абсурдни присъди, при които на спечелилата страна се присъждат някакви мижави суми, които по никакъв начин не компенсират загубеното време, нервите и униженията, през които обикновено трябва да преминеш, за да ги получиш. Както и при хазарта, където който и каквото и да играе, накрая печели банката, така и в правосъдието който и да печели, накрая винаги печелят само съдът и адвокатите.
Институциите у нас работят винаги така, че да ти развалят настроението, да ти губят времето и да ти струват скъпо. И това със сигурност е една от причините хората да са убедени, че закони няма и оттам да стигат до извода, че няма нужда и те самите да ги спазват.
Пребиваващите на запад обикновено се разболяват от болестта за самите западняци - т.е. отчаяно започват да отстояват собствената си идея, че живеят на супер място и че са открили павираните със злато улици и медът в човешките взаимоотношения. Тези думи особено вървят пред тези, които не са имали възможност да опознаят западните общества отвътре. Получава се и вълкът сит, и агнето цяло - сиреч новоизлюпеният западняк се издига хем в очите на френдовете, хем в своите собствени като избрал по-доброто и по-качественото общество, хем пък попиващият впечатления намира нов повод да излива гнева си срещу неработещото българско такова. Получава се една интересна симбиоза - в която лицемерът е първият най-често.:)
Синдромът "живея на най-прекрасното място" ми е познат от всичките мои "американци". Но всъщност те за себе си са си прави, просто на мен Америка не ми харесва достатъчно и затова ми се струва, че се преструват. А истината е, че те просто са се приспособили и са приели плюсовете, налагайки си сами да забравят за минусите.
Опитай се да мислиш за българинът като за необременен от произхода и обществото си ( ще покажеш западняшка добронамереност -миг, миг:)) и просто кажи 'хората не обичат правилата, а не само ние' и ще си на 1000% прав.:))
Българинът всъщност е ОБРЕМЕНЕН от произхода си - в това спор няма. И как няма да е, след като още от малък му обясняват, че българите са най-умните (само втори след израелците едва ли не), а освен това - трудолюбиви, гостоприемни, предприемчиви, красиви и невероятно потентни.
НЕЕБАВАНЕТО на правилата е повсеместно и не е моя работа да се правя, че не е така и да оставям надеждата на непозналите обетованите земи, че 'там пеят сини птички и има извор с уиски' (цитатът е на Ани Пру:).
И защо да не обясняват на българина, че е всичко гореизброено?:) На франсетата обясняват колко са изтънчени, толерантни и любовни, на англичаните - каква велика държава имат и че са родени, за да управляват, на гърците - че им дължим световната култура, а американците за 500 годишна история успяха да се изкарат най-смелите, амбициозни и праведни граждани на света. И съответно всичко е толкова вярно, колкото изброеното от теб за българина, но у западняците това не те дразни, а те дразни у българите?!:)
С кое сме по-различни?:)
Разликата между това, което обясняват на българите (и те сами го мислят за себе си), и онова, което обясняват на другите, които изброи, е че за нашето няма нито едно доказателство извън самите нас. Докато за техните има много.
Кой ще оспори, че именно в земите на гърците е възникнала съвременната цивилизация във вида, в който я познаваме и че там са създадени толкова важни произведения на културата и науката дори? Англичаните със своите разбирания за обществено устройство, въпреки че може и да не са направили най-съвършената държава при самите себе си, са изнесли много успешно измисления от тях модел в такива успешни места като Хонконг, Сингапур, Австралия, пък дори и САЩ.
P.S. Американците нямат 500-годишна история, освен ако не броим и тази на маите и после - на конкистадорите :-) Самата им държава е на малко повече от 200 години.
Много умело боравиш с хиперболите и литотите. Непростим грях е да пишкаш край пътя, но да връщаш менюто пред пъба в центъра си е дребно отклоненийце.:))
У нас е непростимо, че институциите не предприемат нищо да се разправят с длъжниците, някъде обаче си е СЪВСЕЕЕМ в реда на нещата да ти вдигат рамене с мотива 'Private matter' - сиреч, оправяйте се ( така гинат неопределен брой жени от домашно насилие, поинтересувай се, ако желаеш и убийствата 'на честта' в мюсюлманските микрообщества стават с благословията на властта, дето не бара там от политическа коректност. Nice, eh?:)
Томас, не допускаш ли, че с това, че упорито отказваш да видиш позитивните ни черти, сам влизаш в онзи негативен и вечно недоволен модел, който всъщност не одобряваш?:)))
1. За да говорим за геноцид, това означава, че трябва да има някой, който го организира. В случая с българите на пътя мисля, че те сами си го организират. В този смисъл чудя се в кой смисъл си употребил думата автогеноцид, или по-точно какво значи АВТО в нея. Автомобилен ли имаш предвид или това, че убиваме сами себе си? :-)
2. Не знам дали платформата, в която го публикуваш, го позволява, но бих се радвал линкът към моя блог да е "жив", т.е. човек като цъкне на него, да влиза в моя пост. Защото така, както си го направил, се налага да селектираш, копираш и пействаш в адресния ред, което според мен лишава 80% от хората от възможността да отидат там :-)
Да, организирано е и се ръководи от една умело провеждана пропаганда. Геноцид наистина има и това е вън от съмнение. Но най-страшното е, че на повечето от нас не ни пука, напротив. Ние сами пристъпваме към автогеноцид. Всъщност отдавна е доказано, че един народ не може да бъде унищожен, ако сам не го поиска.
Дали ние вече не желаем нашето собствено унищожение?
http://eltimir.ucoz.ru/
Там има доста неща. В сайта има препратки и към другите ми сайтове, както и към личния ми блог. Дал съм достатъчно примери и факти. И според силите си, продължавам да давам такива.
У нас е по-лесно, отколкото навсякъде другаде, да се подиграваш със съдебната система и да се измъкваш ненаказан.
Когато имаме положителни черти, аз ги виждам. Лошото е, че такива се проявяват много, много рядко. Ето, по-горе един човек имаше да се съгласи почти напълно с мен, обаче се оказа, че той пък е почитател на облекчаването край пътя.
Ще се изнанадаш колко лесноманипулируема е западната съдебна система, но ти просто не искаш да бъдеш убеден в това и да и запазиш представата за функционираща такава, за да се възмущаваш от нашата.:)
Примерите са безгранични, защото аз никога не говоря наизуст - и на запад освобождават престъпници след едно плясване по китката, а богатите и известните са недосегаеми.
Някак подозирам обаче, че каквото и да кажа, ти няма да се съгласиш.:)
Смятам, че беше по-добре да ги изтрия, защото нямат нищо общо с моята тема, отколкото да ти кажа, че ми звучат налудничаво, защото търсиш проблема в някакви конкретни хора, които са виновни за всичко, за което ти говориш, а аз не виждам какъв би бил техният мотив за това.
Поживееш ли обаче, става АБСОЛЮТНО същото и го твърдя отговорно.:)
НО. По отношение на останалото Томас е абсолютно прав и наблюденията му са много верни. ДА, тук всички се подчиняват на ред, който е създаден, за да ти осигури удобство на живот, а не за да те тормози или да облагодетелства някого чрез корупция. И тук, разбира се има нарушения. Има и такива, за които изхвърлянето на пепелника през прозореца, говоренето по cellphone или специално крашнатите за да създават специфичен шум са част от маниера им на живот. Но това са доста малка прослойка от населението, която тук наричат нег.. (айде, тая дума е обидна тук) афроамериканци. Е, има и бял боклук със същите маниери. Или емигранти, които още разсъждават "он че ми каже на мене...", навикнали на друг живот и друга липса на правила.
Разбира се, че чистичко е по- хубаво. (На мен ли го обясняваш- аз бях сериозно впечатлена, когато видях, че тук по канавките по време на дъжд тече ЧИСТА ВОДА. И колите от дъжд се мият, не се калят). Ама не говорим за опикаване на входовете на кооперациите по центъра, например, а за някъде по пътя, ин дъ мидъл ъф ноуеър, из храстчетата. Все пак човек отделя нещо, което е напълно биодеградейбъл.
21.07.2009 23:53
Иначе съм напълно съгласен, че на запад съществува т.нар. промиване на мозъци, за което говориш, но това в никакъв случай не може да е оправдание за изродената байганьовска цървулщина, с която се сблъскваме всеки ден тук, в България.
23.07.2009 01:47
Чужденци в България, германци или австрийци (нямам спомен вече), у нас са за някакъв период от време за работа по даден проект.
В началото при придвижването по различните институции, офиси и т.н. шофира българка. Чужденците наблюдават какво се случва на пътя и коментират:
1) Аха, ето тук тази кола как е паркирала точно до забранителния знак? Или пък: Колата е паркирана на тротоара, няма никакво място за преминаване на пешеходците.
2) Ама там нямаше ли пешеходна пътека?
3) Защо ти светка колата зад нас? (нали се сещате, че бърза за нещо много важно сигурно).
4) Не бяхме ли с предимство ние?
– Ооо, ама за това у нас (у тях, не в България) щяха да ни глобят (нарушение - санкция).
Учудването им е голямо.
Интересно обаче - започват самите чужденци да шофират из България. И какво се оказва? Поведението им на пътя започва силно да наподобява нашето (няма как да не кажа нашето, макар че не бих се включила в общата група на опитните "колеги-шофьори", които си позволяват много неща). Паркират на забранени места. Еднопосочна улица? Скоростта на движение не отговаря на ограниченията (не коментирам прави новоасфалтирани участъци, в които ограничителните знаци са с неадекватно ниски цифри). Списъкът може да продължи и още.
Изводът, който може да се направи, какъв е?
Нужни са не само закони, по възможност добре обмислени (макар че и лошият закон е за предпочитане пред никакъв). Нужно е и актуализиране на пътни знаци, маркировки. Нужно е и подобряване на пътната инфраструктура.
Определено е нужно и прилагането на закона на практика.
Което означава: нарушение - съответно последствие (санкция). У нас то липсва. У тях им бъркат в джоба. Научили са се.
Е, излиза, че не просто им е заложено някакси да спазват закона, а че законът при тях действа.
У нас не действа. Затова е по-удобно да не минаваш през вратата в полето, като можеш просто да минеш покрай нея. И тези същите примерни шофьори в Австрия или Германия, идвайки в България, се научават, че може и по друг начин. И го правят.
Далече съм от мисълта да правя свръхобобщения, винаги има изключения. Но накратко: Законът не бива да остава на хартия. Няма смисъл просто да съществува формално и да се прилага избирателно (когато се прилага изобщо).
И още нещо: движението по пътищата включва не само шофьорите. Включва и пешеходците. Съответно законът трябва да се отнася към всички тези участници.
По същество и чужденците са като нас. И ние сме като тях. При тях законът действа и не им е изгодно да не го спазват. При нас законът не действа и ни е изгодно да го пренебрегваме. Те са се научили. Можем да се научим и ние. Хипотетично.
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. wonder
7. kvg55
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. zaw12929
13. stela50
14. bosia
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. iw69