Приемането ни в ЕС не ни направи европейци - трябва сами да решим да станем...
Постинги в блога от 06.03.2009 г.
06.03.2009 19:28 -
Няма само да критикувам я! :-)
Ето, днес ме докараха до състояние да искам да хваля. Няма да повярвате кой. ЧЕЗ Електро. Същите, които преди няколко поста отнесоха сериозни укори за начина, по който им функционира телефонната връзка с клиентите.
Този път само за едно тримесечие те са постигнали невероятен прогрес в начина за заявяване на промяна на месечните вноски по тримесечното отчитане.
Знам, че самото тримесечно отчитане има достатъчно противници, но аз все пак уважавам техните мотиви - да ни пращат 3 пъти по-малко писма и да извършват 3 пъти по-малко физически отчитания на електромерите, всяко от които хаби време на техни служители (и пари на фирмата) и е потенциален източник на грешки и последващи разправии. Най-хубавото в системата им е, че приеха клиентите сами да си определят месечните вноски напълно свободно, като преди 3 месеца все още имах сериозна забележка за начина, по който се заявяват вноските пред тях, а именно чрез посещение на техен център за обслужване на клиенти, където трябва да предадеш написан на ръка формуляр, който само можеш да си свалиш от интернет, но не и да попълниш там.
Да, но този път с новата сметка ме чакаше и приятна изненада. Към сметката ми беше приложен формуляр за заявка за смяна на вноските, пълен с инструкции как може да стане тази промяна. Освен добре познатия метод - в център за обслужване на клиенти, вече са добавени още и следните методи:
- по пощата
- по факса
- на денонощна телефонна линия
- в интернет на www.cez.bg
Разбира се, най-интересен ми беше последния вариант, но все пак подходих към него с леко свито сърце, защото знам, че в България толкова често подобни услуги в интернет се реализират дървено и по такъв начин, че да те откажат. Нищо подобно. Цялото действие ми отне не повече от 2 минути, в които не само попълних всички данни, които системата ми поиска, ами получих и обратен мейл за верификация на моя мейл и активиране на регистрацията ми.
Оттам нататък нещата бяха дори още по-лесни, отколкото очаквах. Можех да избирам дали да си определя консумацията в киловатчасове (досега това беше единствената възможност, което си е допълнително затруднение) или директно в левове, при което системата сама изчислява киловатчасовете. Абе изобщо - песен. След секунди натискаш "Потвърди" и системата ти казва, че заявката ти е приета.
Този път само за едно тримесечие те са постигнали невероятен прогрес в начина за заявяване на промяна на месечните вноски по тримесечното отчитане.
Знам, че самото тримесечно отчитане има достатъчно противници, но аз все пак уважавам техните мотиви - да ни пращат 3 пъти по-малко писма и да извършват 3 пъти по-малко физически отчитания на електромерите, всяко от които хаби време на техни служители (и пари на фирмата) и е потенциален източник на грешки и последващи разправии. Най-хубавото в системата им е, че приеха клиентите сами да си определят месечните вноски напълно свободно, като преди 3 месеца все още имах сериозна забележка за начина, по който се заявяват вноските пред тях, а именно чрез посещение на техен център за обслужване на клиенти, където трябва да предадеш написан на ръка формуляр, който само можеш да си свалиш от интернет, но не и да попълниш там.
Да, но този път с новата сметка ме чакаше и приятна изненада. Към сметката ми беше приложен формуляр за заявка за смяна на вноските, пълен с инструкции как може да стане тази промяна. Освен добре познатия метод - в център за обслужване на клиенти, вече са добавени още и следните методи:
- по пощата
- по факса
- на денонощна телефонна линия
- в интернет на www.cez.bg
Разбира се, най-интересен ми беше последния вариант, но все пак подходих към него с леко свито сърце, защото знам, че в България толкова често подобни услуги в интернет се реализират дървено и по такъв начин, че да те откажат. Нищо подобно. Цялото действие ми отне не повече от 2 минути, в които не само попълних всички данни, които системата ми поиска, ами получих и обратен мейл за верификация на моя мейл и активиране на регистрацията ми.
Оттам нататък нещата бяха дори още по-лесни, отколкото очаквах. Можех да избирам дали да си определя консумацията в киловатчасове (досега това беше единствената възможност, което си е допълнително затруднение) или директно в левове, при което системата сама изчислява киловатчасовете. Абе изобщо - песен. След секунди натискаш "Потвърди" и системата ти казва, че заявката ти е приета.
06.03.2009 11:46 -
Кауза "Спрете неграмотността!"
Преди 2 дни създадох във Facebook първата си лична кауза - "Спрете неграмотността!"
Въпреки че знам, че проблемът е огромен (и това може да се види всеки ден тук, в blog.bg), бях малко изненадан, че след първото денонощие последователите ми бяха точно 50, а след второто са вече над 100 и като че ли скоростта на включване на нови засега поне се увеличава. Не мога да отрека, че това ме радва. Значи все пак има достатъчно хора, за които масовото срещане на думи като незнам, впредвид, зграда, асвалт или полицайте представлява проблем.
Но тогава защо решаването на проблема изглежда толкова невъзможно?
Снощи се замислих, че каузата "Спрете неграмотността" има ужасно много общо с другата, която подкрепям - "Аз пиша на кирилица". Проблемът е съвсем сериозен. Много хора пишат на латиница не защото така предпочитат, а защото:
А. не познават БДС стандарта за подредба на клавишите (то и аз не го познавам почти и никак не го обичак, откакто не ползвам пишеща машина, защото не искам да помня две коренно различни подредби за случаите, когато пиша съответно на английски и български, но това изобщо не ми пречи)
Б. компютрите съвсем реално им пречат да ползват фонетична подредба: при старите версии на Windows вградена фонетична подредба няма, а трябва да се ползват някакви външни решения като пиратски Флекстайп, който може да ти съсипе цялата система с глупостите си, или хубавото, но неофициално и твърде апокрифно решение на ИнжИнера, а сега при Vista има някаква вградена уж фонетика, само че умишлено осакатена от велики учени от БАН с помощта на българското правителство, която допълнително отблъсква дори и тези, които вече са ползвали някаква форма на предишната.
И какво правят в крайна сметка много от хората? Просто пишат на латиница, а във всеки "официален" случай, в който им се наложи да пишат на кирилица, не им остава нищо друго, освен да псуват и пишат с отвращение.
Та изглежда една частите на решението на проблема с грамотността се състои именно в това да се даде възможност на потребителите да имат свястна кирилица на разположение. След това току-виж им се усладило и започнали да се вълнуват и какво пишат с нейна помощ.
Ако имате профил във фейсбук, ще се радвам да се включите и вие към "Спрете неграмотността!". Ето и линк - http://apps.facebook.com/causes/236452
Въпреки че знам, че проблемът е огромен (и това може да се види всеки ден тук, в blog.bg), бях малко изненадан, че след първото денонощие последователите ми бяха точно 50, а след второто са вече над 100 и като че ли скоростта на включване на нови засега поне се увеличава. Не мога да отрека, че това ме радва. Значи все пак има достатъчно хора, за които масовото срещане на думи като незнам, впредвид, зграда, асвалт или полицайте представлява проблем.
Но тогава защо решаването на проблема изглежда толкова невъзможно?
Снощи се замислих, че каузата "Спрете неграмотността" има ужасно много общо с другата, която подкрепям - "Аз пиша на кирилица". Проблемът е съвсем сериозен. Много хора пишат на латиница не защото така предпочитат, а защото:
А. не познават БДС стандарта за подредба на клавишите (то и аз не го познавам почти и никак не го обичак, откакто не ползвам пишеща машина, защото не искам да помня две коренно различни подредби за случаите, когато пиша съответно на английски и български, но това изобщо не ми пречи)
Б. компютрите съвсем реално им пречат да ползват фонетична подредба: при старите версии на Windows вградена фонетична подредба няма, а трябва да се ползват някакви външни решения като пиратски Флекстайп, който може да ти съсипе цялата система с глупостите си, или хубавото, но неофициално и твърде апокрифно решение на ИнжИнера, а сега при Vista има някаква вградена уж фонетика, само че умишлено осакатена от велики учени от БАН с помощта на българското правителство, която допълнително отблъсква дори и тези, които вече са ползвали някаква форма на предишната.
И какво правят в крайна сметка много от хората? Просто пишат на латиница, а във всеки "официален" случай, в който им се наложи да пишат на кирилица, не им остава нищо друго, освен да псуват и пишат с отвращение.
Та изглежда една частите на решението на проблема с грамотността се състои именно в това да се даде възможност на потребителите да имат свястна кирилица на разположение. След това току-виж им се усладило и започнали да се вълнуват и какво пишат с нейна помощ.
Ако имате профил във фейсбук, ще се радвам да се включите и вие към "Спрете неграмотността!". Ето и линк - http://apps.facebook.com/causes/236452
Търсене
Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. rosiela
Най-популярни
1. shtaparov
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. vidima
9. ambroziia
10. donkatoneva
Най-активни
1. sarang
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
За този блог
Гласове: 4316