Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Приемането ни в ЕС не ни направи европейци - трябва сами да решим да станем...
Автор: thomas Категория: Лични дневници
Прочетен: 1561574 Постинги: 141 Коментари: 3076
Постинги в блога от 23.11.2007 г.
На 18 октомври започна поредната игра на МТел - "88 коли за 88 дни". В нея на пръв поглед срещу SMS за левче бес ДДС получаваш шанс да спечелиш един от общо 88 автомобила Volkswagen Polo, по един всеки ден, като печелившият потребител се изтегля измежду участниците в играта през конкретния ден. За да се включи в играта, потребителят трябва да изпрати SMS на цена от 1 лев без ДДС, в отговор на изпратения за регистрация SMS участникът получава нов, който го уведомява, че трябва да изпрати втори с името си (още лев без ДДС). След като отговори, идва друг SMS с въпрос. Участникът трябва да изпрати трети SMS с отговор (пак за левче без ДДС). Ако отговори правилно, получава 10 точки.

И оттук нататък започва лавината. През няколко часа - SMS-и с напомняне, че с тия 10 точки си до никъде, затова продължавай да отговаряш на още въпроси. SMS-и с информация, че еди-кой-си вчера е спечелил едно Поло, а днес е твой ред. Следват и самите въпроси. От тъпи - по-тъпи. И домашната ти котка може да отговори, само има проблем да си изпрати SMS-а. Явно адресирани към най-младите хора, с умишлено небрежно-тъповат език.

Дори и да не отговаряш повече на въпросите, по няколко пъти на ден идват напомнящи SMS-и, а "откачването" от този механизъм е повече от сложно - на *88 съзаклятнически ти казват "ами получаваш SMS-и, защото явно си играл". Ти си признаваш чистосърдечно, но казваш и че вече не искаш да играеш. Обещават ти да те включат в черния списък на играта и ти си отдъхваш, въпреки че не е хубаво да си в черен списък по принцип. На другия ден обаче - пак напомняния. Вече леко бесен се обаждаш отново на *88, където ти казват нещо от типа на "ааа, вие за наденицата ли питате?!" (т.е. за играта де - но учудването е повече от странно, защото вчера сте говорили точно за нея и те точно от нея са обещали да те изключат).

Но както и да е - след като най-после "разбират" какво си имал предвид, ти казват, че трябва да се обадиш на 8888 (телефонът на самата игра) и там да поискаш да те включат в черния списък на играта. Обаждаш се. Обясняваш се още 2-3 минути (платени, но хайде да не се заяждаме за глупости), накрая и там "разбират" нерабираемото ти желание да не играеш ("ама защо, нали вече си играл!?") и ти обещават, че ще те включат в черния списък на играта. Звучи ти малко като заплаха, но какво да се прави - терминология - важното е, че поне спира тормоза.

Само че успешният край на играта идва само ако си твърд и упорит. Ако си по-комуникативно настроен или с хазартен дух, просто отговаряш. Една моя позната на 8 ноември, през нощта след рождения си ден, решила, че днес ще има късмет (защото е родена на осми, а играта е свързана с много осмици) и в продължение на 2-3 часа отговаряла. На всичко отгоре си мислела, че отговорите не струват пари, а се плаща само началното включване в играта. Разбира се, наивността не е извинение да не се плаща, но тъй или иначе след около 2 часа активна игра получила и един по-различен SMS - че е изчерпала 85% от кредитния си лимит едва на втория ден от новия месечен отчетен период, т.е. в този момент разбрала, че е опукала близо 170 лева за играта. И съм сигурен, че изобщо не е единствена.

Не ми се спекулира колко ли хора на ден се "изпържват" и похарчват суми, които изобщо не биха желали да похарчат, и съответно за колко лева МТел успяват да "продадат" един Volkswagen Polo. Като се има предвид, че МТел имат 5 милиона абонати, дори и само 1% от тях да се излъжат да пуснат средно по 10 SMS-а на ден, предполагам, че ще се окаже, че всяко Polo се продава на цената на Ферари, и то с всички екстри. В този смисъл нормалните хазартни игри за по-честни, защото при тях наградният фонд се формира в зависимост от приходите, докато тук наградата вероятно няма и 10% от сумата на приходите.

Интересно е децата на колко хора харчат неразумни суми всеки ден. Синът на приятел на моята "жертва" беше успял да направи почти 400 лева сметка от такива SMS-и само за няколко дни. Чу се и за други жертви.

Явно са били много, защото преди няколко дни комисията по хазарта (ДКХ) беше сезирала прокуратурата, че "Мобилтел" е организирал хазартна игра, без да има разрешение за това. Според съобщението служители на регулатора са извършили проверка в края на октомври и са установили, че играта "88 коли за 88 дни" е хазартна по смисъла на Закона за хазарта. В него е записано, че "залогът може да се изразява в увеличение в цената на телефонна или друга телекомуникационна връзка". Прокуратурата, доколкото разбрах, е проучвала, както могла, и е прекратила преписката.

Ето какво отговаря МТел по въпроса (публикувано на техния сайт като съобщение за пресата).

Промоцията 88 коли за 88 дни не е хазарт!
Уважаеми колеги, Нашата компания винаги стриктно е спазвала законите на страната и е пример в това отношение. Изненадани сме от спекулациите по отношение на промоцията „88 коли за 88 дни” и ви изпращаме нашето официалното становище, което съвпада с постановлението на Софийската районна прокуратура:
1. „88 коли за 88 дни” безспорно е една от най-успешните промоции на българския пазар, доказателство, че Мобилтел е иновативен лидер във всички направления и основната му цел е да предоставя най-високо качество на услуги на своите клиенти.
2. Целта на промоцията е популяризиране на SMS услугите и поощряване на лоялността на клиентите на Мобилтел.
3. По същността си „88 коли за 88 дни” е SMS игра тип викторина, която позволява на участниците в нея след показване на конкретни знания да спечелят награди.
4. Подобни викторини са популярни в много страни с по-развити пазари от българския и никъде не се считат за нарушение на закона за хазарта, защото имат познавателен елемент, наградите не зависят от постъпилите приходи, а са предварително закупени, условията за участие са напълно ясни, изпращането на SMS не се счита за залог по смисъла на хазарта, тъй като е в рамките на използваните досега тарифи на оператора и вида на промоцията не съвпада с определението на нито един тип хазартна игра, описани подробно в закона.
5. Позовавайки се на гореизложените факти, Софийска районна прокуратура постанови с постановление от 06.11.2007, че промоцията „88 коли за 88 дни” не може да се счита за хазартна игра и отказа да образува наказателно производство, като прекратява преписката.

С това съобщение иначе любимият ми мобилен оператор проявява неочаквана за мен безочливост:

1. МТел - знаете ли изобщо какво значи ПРОМОЦИЯ? Промоция означава да предлагате един продукт за известно време на ЗАНИЖЕНА цена, с цел да увеличите неговата консумация. Предлагането на SMS-и по лев без ДДС определено не може да се счита за промоция.

2. Популяризирате SMS услугите?! Те да не са нещо ново и непознато на нашия пазар? А как точно поощрявате ЛОЯЛНОСТТА на клиентите си с тази игра? Като ги лъжете, че имат шанс да им подарите лека кола? Ами нали по-умните ще сметнат много лесно какъв е шанса им, дори ако играта е съвсем честна, а по-наивните ще усетят по сметката си, че са дали много, а не са получили нищо?!

3. Викторина? Показване на конкретни знания? Отговорът на въпрос от типа на това дали Левски е революционер, полицай или футболист може ли да се счита за показване на знания? Не чух да е имало някой по-сложен въпрос. А и защо да слагате такъв, след като потребителят ще отговори само ако е сигурен, че знае верния отговор - затова за вас е най-добре той да е 100% сигурен, че знае отговора.

4. Познавателен елемент? Have a break (без шоколадче)! Предварително закупени награди? И колата с панделките пред бингото също е предварително купена, предполагам, но това не пречи бингото да се счита за хазарт. От друга страна, фишът в тотото е по-евтин от един ваш SMS, пък то се счита за хазарт. Ако случайно вашата игра не съвпада с нито една друга, описана в закона, значи има нужда от дописване на още игри в него.

5. Скъпи МТел, това, че имате добри адвокати, не ви прави невинни, поне не и в моралния смисъл на думата!

И за финал, аз разбирам, че за всичко някой трябва да плаща - и за бъдещата мобилност на номерата, и за по-евтиния роуминг в Европа, и за скъпите рекламни кампании, и за прекрасната изложба на Ян Артюс Бертран. Нещо повече, разбирам, че няма кой друг да плаща, освен клиентите на компанията. Но все пак в тази игра вие не играете честно! Използвате слабостите на "противника" и дори и да не нарушавате пряко буквата на закона (което също е малко съмнително), то все пак погазвате доста сериозно неговия смисъл.
Категория: Бизнес
Прочетен: 14385 Коментари: 34 Гласове: 0
Последна промяна: 23.11.2007 09:07
Търсене

За този блог
Автор: thomas
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1561574
Постинги: 141
Коментари: 3076
Гласове: 4314
Календар
«  Ноември, 2007  >>
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930